torsdag 5 september 2013

Westins jätte 23 cm

FAKTA: Westins jätte är 23 cm lång och väger 101 g. Den serietillverkas numera av Kinetic. Den lämpar sig bäst vid trolling men fungerar även att spinnfiska med. Dess gång kan beskrivas som lugn, rullande med rejäla svängar. Bäst fiskar den vid fartintervallet 1-2 knop. Vid trolling fiskar den ner till 3-4 meter under ytan och vid spinnfiske något grundare.

HISTORIA: Jag har plockat ut lite fakta från Dennis Berglunds utmärkta blogg Esox hunter. De första westin wobblerna tillverkades av familjen Westin med Ingvar i spetsen. Detta skedde i hemmet som låg i Skutskär utanför Gävle under 50-talet. I slutet av 80-talet så tog Bröderna Holm över verksamheten som de höll igång till 2000 talets början innan det lades ner.

Några år efter detta kom det ut en del kopior av varierande kvalitéer. Men så runt 2005 tog Kinetic och gjorde om en helt ny plastvariant av Westin Wobblern som idag serietillverkas och räknas som en av de allra bästa gäddwobblerna på den svenska marknaden.

Om ni Klickar HÄR så kan ni läsa hela hans inlägg om Historien om Westins jätte.

10420 g - 117 cm

Under förra hösten dominerade Westins jätte i mina fiskevatten. Denna gädda på 10420 g – 117 cm blev för övrigt fjolårets största på trolling.

westins jätte -k

Betet  var denna wobbler, dock inte så mycket färg kvar men fortfarande lika het. Tyvärr finns inte den här färgen kvar i sortimentet då de till i år har kommit med flera nya färger som i mina ögon inte överlag inte såg så spännande ut.

Här ser man även hur jag tacklar mina westinare. Jag har valt att ta bort en trekrok plus att jag har ett lekande mellan två fjäderringar. Orginalkrokarna är även dom utbytta mot Owner krokar.

Resultatet har varit få tappade fiskar plus att det är en klar fördel att kroka loss en gädda med två istället för tre krokar, krokskadorna blir mindre på gäddan och avkrokningen går snabbare.

9600 g - 115 cm

Det började bra i år också med en 115 cm och 9600 g tung försommargädda, betet en Westins jätte 23 cm i självlys.

MITT EGNA OMDÖME: Skulle jag vara tvungen att bara få välja en wobbler till mitt gäddfiske så hade jag nog valt Westins jätte. Anledningen är flera. Det är en wobbler som fiskar bra i många olika typer av vatten, den känns pålitlig och är således ofta ett av de beten man startar fisket med. Den finns i många olika färger vilket såklart är ett plus och framförallt den levererar både många och stora gäddor. Ytterligare en fördel som man inte får glömma när det gäller beten är dess krokningsförmåga och den är i detta fall riktigt god.

Bästa fisket har jag haft då vattnet varit lite kallare runt 5 – 15 grader och i fartintervallet 1 – 2 knop. Därför ser jag Westins jätte som en riktigt bra höstwobbler eller för fiske tidigt på våren/försommaren. När vattnet börjar bli varmare än 15 grader vill gäddan oftast ha beten med aggressivare gång och då kommer inte ”Westinaren” riktigt till sin rätt längre.

heta färger - k

Här är några färger som jag fått bra på.

Kvalitén är inte på topp men ändå helt okej. Risken finns att något exemplar kan börja ta in vatten. Fast det skall också sägas att många av mina wobblers har klarat massor av gäddattacker utan att börja läcka in vatten. Det jag tycker är allra sämst är att färgmönstret på vissa av modellerna snabbt tar stryk. Krokarna som är av märket VMC, modell 9649BN och storlek 1/0 är av skaplig kvalité. Men själv brukar jag dock byta ut orginalkrokarna mot de mera pålitliga Owner krokarna.

6 kommentarer:

  1. Är det Owner 36BC ? du använder.

    SvaraRadera
  2. Yes Rune, det är den kroken jag kör med. Den må kosta en del fast då har man en krok man kan lita på.

    Men har nyligen skaffat ett gäng Savage gears Y-treble hook som enligt rapporter skall vara en mycket bra krok, dessutom 20 kr billigare per förpackning än Owner. Har hittills testat dom som stingers då jag vertikalfiskat gös och är nöjd än så länge.

    SvaraRadera
  3. jag hoppas verkligen att dom kommer att börja tillverka "multijointed versionen" i större storlekar än som nu i "bara" 17cm, med tanke på hur bra dom fungerar så tror ialla fall jag att en större version skulle vara vansinnigt effektiv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte hunnit testa den ledande varianten, kul att höra att den är bra. Är det gädda du fiskar med den i första hand?

      Radera
  4. Tja! bra tips på hur man riggar om sina `jättar` en fråga bara vilken storlek på lekandet och fjäderringar kör du på?

    mvh Mattias

    SvaraRadera
  5. Hej Mattias. Jag brukar använda mig av mellanstora lekande och fjäderringar. Har inte koll i huvudet exakt på vilken storlek. Viktigast är att de håller bra kvalite.

    SvaraRadera