fredag 13 september 2013

Kilos-abborre på trolling samt en massa strömgäddor

Efter en dryg veckas uppehåll från fisket var det dags för lite abborrfiske. Metoden för dagen var trolling. Känslan jag fått genom åren är att man oftast lyckats bättre med trollingen under tidiga hösten medan spinnfisket gått bäst mitt under sommaren.

Det började på bästa sätt med dubbelhugg efter bara 10 minuter. Bägge spöna bugade härligt och när jag lyfte det första kände jag de för abborren så karaktäristiska ettriga rycken. Det dröjde inte länge innan två fina abborrar låg i håven och fiskedagen kändes på något vis redan räddad.

dubble på borre -k

Betet för dagen var utan tvekan Mieko Pesa, en wobbler som överraskat väldigt mycket på mig. För när det gäller trolling och abborre har jag testat rätt många olika wobblers genom åren.

De jag tidigare fastnat mest för är Rapala CD och deras ledade variant. Idag fiskade jag med 2 Rapala och 2 Pesa (Precis som under förra fiskepasset jag trollade abborre). Resultatet blev idag 6-2 till “Pesans” fördel.

1000 g - 42 cm - k

Här den största av abborrarna som mättes till dryga 42 centimeter och vågen visade prick 1000 gram. 5 av dagens 8 abborrar tog på samma wobbler som på bilden, en Mieko Pesa i färgen Fire-tigre.

Under de första 2 timmarna kom alla dagens fiskar upp (8 abborrar och 4 gäddor) medans de resterande 1,5 timmarna inte gav ett endaste hugg. Märkligt hur det kan skilja så mycket i fiskarnas huggaktivitet.

Nästa dag blev det ett besök till den s.k. Gäddån. Gäddorna i all ära men de var abborrarna jag ville åt. Därför fiskade jag riktat efter dessa. Testade olika typer av jiggar, wobblers och spinnare samt även dropshot med löja på kroken. Resultatet blev inte alls vad jag hade tänkt mig, 0 abborrar och 26 gäddor!

höstgädda - k

Gäddorna här har en väldigt vacker och lite ovanlig färgteckning där fenorna är ovanligt mörka, ja nästan svarta samtidigt som dess undersida är vit.

Var fanns alla abborrar? Det hela kändes märkligt då jag inte såg röken av en enda, inte ens en förföljare. En teori är att de vandrat ut i den sjö som ligger i anslutning till ån. Kanske de leker i ån, stannar sedan kvar där under sommaren och vandrar sen ut i sjön för att övervintra i där. Men en sak var däremot säker, gäddorna fanns där och de var dessutom riktigt på hugget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar