söndag 1 september 2013

Lyckade vertikalpass!

Det fortsätter att rulla på med lyckade fiskepass och fina fiskar, det är dock viktigt att njuta av framgångarna och inte tro att det varar för evigt. För rätt som det är kommer tyngre perioder och det är då det gäller att kämpa på och tro på det man gör. Jag har skrivit det förr, att det gäller att hitta den rätt inspirationen och glädjen för då kommer framgångarna automatiskt förr eller senare. Så är det då i alla fall för mig.

Vertikalfisket är något som de senaste åren tagit upp mer och mer tid för mig och jag måste säga att det är ett förbaskat trevligt fiskesätt. Det är spännande, roligt och många gånger även effektivt, dessutom fångar man stora fiskar också. Man kan rikta fisket efter flera arter, fiska bottennära eller högre upp i vattnet, variera farten i drifterna och fisketekniken för att på bästa sätt hitta strategin för dagen. En annan sak som jag gillar är direktkontakten med betet och framför allt huggen som många gånger är brutala. Här i Norrbotten är detta fiskesätt fortfarande rätt obekant för många och frågan är om det någonsin kommer att få fäste här uppe? Jag är inte alls säker på det. Men de som jag tagit med ut och visat hur vertikalfisket kan gå till har alla uppskattat det och några har också blivit ordentligt biten av det.

Gösarna har hittills tagit den mesta tiden men nu har jag även börjat intressera mig mer och mer för gädda och abborre. I våras köpte jag mig ett Savage Gear Big Pike spö som jag tänkte använda mig till vertikalfiske med större beten och tyngder. Under några vertikalpass har jag nu kört med två spön samtidigt där “Big Pike” spöet fått chansen. Betena jag testat är Finn-S jiggar 24,5 cm med 50 gram skalle, Mieko Predator Spinner Tail samt nu senast Mieko Predator Shad, bägge med Miekos egna jiggskalle i 100 gram. “Spinnertailen” har jag ju redan lovordat flera gånger här på bloggen då den skördat en del framgångar. Den stora Finn-S jiggen tycker jag vaggar härligt i vattnet men märkligt nog så har jag ännu inte fått en endaste fisk på den.

FISKEPASS 2

Vi börjar för ovanlighetens skull bakifrån och det senaste fiskepasset då jag fiskade tillsammans med Bosse och Andreas. Vi körde med olika jiggar från 14 cm till en stor 25 cm Mieko Predator shad i silver/svart som jag körde med. Visst främsta tanken var gädda men jag vet ju hur glupska gösarna kan vara i några av de vatten jag fiskar i. Men då jag snart får första fisken till ytan kan jag inte låta bli att förvånas, en 1,5 kilos gös. Det dröjer inte länge förrän gös nummer två kommer på samma jigg, nu rör det sig dessutom om en lite bättre fisk, häftigt!

2650 g - k

Mieko Predator shad levererar gösar!

Förhoppningarna om en större gädda fanns idag då vattentempen börjat sjunka, jag minns ju gäddorna jag och Bosse fick under kallperioden i juli, då var vattnet nere i 14 grader, nu var det 15 grader vilket lovade gott. Inledningsvis höll sig gäddorna borta från våra jiggar men under en timme började de hugga lite varstans och snart stod Big Pike spöet ordentligt böjt! Jag brukar normalt vara rätt bra på att uppskatta storleken på en fisk men denna gång gick jag lite bet på den saken. Gäddan kändes rätt lång samt grov över ryggen så när den gled in i håven tänkte jag att den kunde vara riktigt fin, typ 9 kilo. Men sen såg jag att den var rätt mager och inte speciellt lång heller. Dock en fin gädda som gav en bra fight, vikt 7490 gram.

7490 g - k

Jag gillade verkligen färgteckningen på denna gädda. Betet för dagen var en Mieko Predator Shad jigg i färgen Svart/silver.

Medan jag skördade framgångar gällande de större predatorerna så visade Bosse och Andreas hur man fångade stora abborrar. Bosse knep den största (1060 g) med Andreas tog en på 8 hekto. Finn-S jiggar i orange och grönt lockade upp de största abborrarna idag.

1060g - k

Bosse med stabil abborre på dryga kilot.

Totalt sett blev det en lyckad fiskedag med runt 10 gäddor, 10 abborrar och 6 gösar varav några fina fiskar på köpet. Vi fick de flesta fiskarna i anknytning till ett mäktigt stim betesfisk på ca 8-10 m djup.

FISKEPASS 1

Första vertikalpasset skedde en kväll, det hade blåst mycket hela dagen så vi var i valet och kvalet om vi skulle komma ut på sjön överhuvudtaget. Men vinden mojnade och vi hann få ut båten strax innan 19 tiden. Fisket var segt med bara några få hugg var av två landade fiskar, först en 4 kilos gädda och sedan denna gös som högg på en 17,5 cm grönfärgad Finn-S jigg.

3010 g - k

I sommar har jag fått flertalet gösar nära 3 kilo på vertikalfiske, en gräns som jag inte lyckats komma över förrän nu då jag fick denna fisk. Med bara 10 grams marginal passerade den 3 kilo, alltså 3010 gram vilket innebar nytt vertikal pb men även sjörekord och båtrekord.

Mestadels har jag vertikalfiskat gös under dagtid men i sommar har det även blivit en del kvällspass. Jag har gjort några intressanta iakttagelser, dels att de på kvällen allmänt verkar gå grundare och då menar jag de som står nära botten. Känslan är också att man får mindre fisk i mängd men att storleken är bättre på kvällen. I och med att jag hunnit med att utforskat rätt många Norrbottensvatten med gös i så kan jag säga att inget vatten känns riktigt likt det andra. I vissa vatten är de betydligt huggvilligare än i andra, sedan i några är de väldigt glupska mitt i allt. Tanken har även funnits och finns delvis kvar att börja fiska mer pelagiskt på enskilda ekon. Men som det ser ut i mina vatten känns det lite som att leta en nål i en höstack, de större gösarna som jagar pelagiskt är alltför få för att det skall kännas effektivt att fiska på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar