fredag 17 december 2010

MINNEN FRÅN FÖRR – Året 1990

Redan som liten grabb var jag intresserad när jag såg andra fiska. Det som fascinerade mig mest var nog ovissheten av vad som egentligen dolde sig under ytan. Vilka fiskar kunde tänkas finnas i olika vatten, hur stora var de, vilka metoder och beten är effektivast samt när på året och vilken tid på dygnet är det lämpligast att fiska? Frågorna var många och vissa har jag med tiden fått svar på men långt ifrån alla och det är nog det som fått mig att fastna för sportfisket. Ingenting är givet i fiskets värld, slumpen och turen finns där som en extra krydda men fisket handlar inte om tur i första hand utan framförallt om erfarenhet och skicklighet. Märkligt nog finns det vuxna människor idag som tror att fiske bara handlar om tur, vilket jag kan tycka är märkligt då jag redan som 5 åring visste att så inte var fallet.

När man just upptäckt någon ny hobby som man fastnat för blir minnena ofta väldigt tydliga och starka. I mitt fall var det definitivt så och därför har jag många trevliga minnen från denna tid. Det förlösande året då det hela startade på allvar var sommaren 1990 då jag var 15 år gammal. Innan dess hade jag redan fiskat en del under flertalet år. Skillnaden nu var att jag själv började styra upp, planera, köpa drag och annan utrustning som kunde tänkas komma till användning. Året innan hade jag börjat läsa allt mer fisketidningar och böcker. Intresset hade med andra ord tagit ett stort kliv uppåt och från hösten 1989 började jag även dokumentera mina fiskepass. Så det var med stor entusiasm och glädje jag fiskade den sommaren, saken blev inte sämre av att fisket gick så bra som det gjorde.

Mina två första abborrar över kilot.

Jag minns att våren hade varit rätt kylig det året men under senaste veckan hade värmen sakta kommit smygande vilket hade satt färg på både träd och gräsmattor. Löven på björkarna hade nu passerat musöronstadiet som brukar vara ett mått på att gäddfisket börjar komma i gång. Jag hade sett ut ett nytt vatten som nu skulle testas men för att ta sig dit krävdes först en cykelfärd på dryga halvmilen följt av en promenad genom tät skog i dryga 2 kilometer. Att vattnet låg så pass otillgängligt gjorde det hela ännu mera spännande så vi var tre förväntansfulla ynglingar som gästade tjärnen för första gången. En titt i fiskedagboken bekräftar det jag minns av denna fiskedag, jag fick en abborre på bra precis halvkilot medan Petter och Anders fick var sin 2 kilos gädda. Inga mängder direkt men vi var mer än nöjda och jag visste redan när jag gick därifrån att hit kommer jag att återvända.

En abborre på halvkilot var en mycket fin fisk i mina ögon på den tiden men vad jag inte visste då var att redan samma dag skulle mitt rekord ryka all världens väg. Sent den kvällen var jag åter på plats men nu hade jag nya fiskekompisar i form av min far, bror och Håkan. Fisket gick hyggligt med några skapliga gäddor och abborrar. Som så ofta kom den bästa fisken just när vi var på väg att ge upp. Jag minns att jag fick ett rejält hugg rätt nära land på ett Tobydrag i silver. Kampen blev rätt kort och snart kunde jag landa en jättelik abborre i våra ögon. Abborren vägde 1100 gram och var 42centimeter lång.

Några dagar senare var jag dit nästa gång och nu tillsammans med pappa och farbror Stefan. Efter några timmar med trögt fiske så lossnar det . Först får farsan en abborre på strax under kilot och kort därefter så får jag på en riktigt stor fisk. I dagboken har jag skrivit att den kämpade hårt och efter en bra kamp kunde Stefan lyfta upp den på land. Denna abborre vägde 1220g och mätte 44cm, vilket blev en liten putsning av mitt tidigare färska rekord.

Efter dessa så lyckade fisketurer så var jag dit några gånger till samma år. Då blev det inga jätteabborrar men däremot ett gäng fina fiskar mellan 5-8 hekto plus gäddor upp till dryga 3 kilo. Tyvärr så blev fisketrycket väldigt stort efter dessa abborrar då vi inte höll tyst om vattnet. Året efter vet jag att det togs två abborrar över kilot som anmäldes till Fiske DM. Fisket blev successivt sämre åren efter, framförallt om man ser till storleken men fortfarande var det ett av våra favoritvatten i flera år framöver. Senast jag besökte denna tjärn var för fem år sedan då jag fick för mig att göra en liten nostalgitripp. Abborrarna var som bortblåsta den gången men däremot blev jag överraskad av gäddfisket som nu var bättre än tidigare. Våra största gäddor i tjärnen från ungdomsåren vägde runt 3-4 kilo, nu fick jag en på närmare 5 kilo.

Nya arter, nya rekord

Under samma år fiskade jag riktigt hårt i mitt hemmavatten Aleån. Mitt intresse för mete hade tagit fart under vintern då jag plöjt igenom en massa fisketidningar plus att jag hade läst Arne Bromans klassiska bok Modernt mete. Under maj månad blev det till att försöka lura några av de idar som har Aleån som sin lekplats. Det blev totalt 5 stycken med en på dryga 2 kilo i topp, just idfisket blev sedermera något som jag lade ner mycket tid på under en period framöver.

Sommaren fortsatte och nya rekord haglade med bland annat en minnesvärld gädda från Aleån. Tidigare under sommaren hade jag fått ett par gäddor på dryga tre kilo så nu var siktet på en över fyra. En eftermiddag dagen före midsommar cyklade jag iväg till en av mina favoritsträckor. Fisket gick trögt men jag nötte envist på vilket gav utdelning då jag fick på en större fisk. Efter några ilskna rusningar lossnar gäddan från draget och eftersom jag tydligt kunde se att det var en rekordgädda så blev jag otroligt besviken. Men nu till det bästa, vilket jag imponeras på så här i efterhand. Tålmodigt fortsätter jag att nöta på i ett par timmar till, provar olika beten, varierar hastigheten allt i hopp om att gäddan skall hugga en gång till vilket den tillslut visar sig göra. Denna gång slutar det på bästa sätt med ett nytt personlig gäddrekord på 4,2 kilo.

Fisketurerna fortsatte sedan under hela sommaren då vi testade bra många småvatten i närområdet och provade flera olika fiskemetoder. Ett roligt minne var en liten tjärn med ruda som vi hittade. Efter en hel kväll utan känning fick en kompis plötsligt upp en ruda. Detta var för oss då en sensation då vi inte visste att det fanns ruda i detta vatten. Några dagar senare lossnade det rejält då jag hittade en mer lyckad strategi för att få upp dessa lynniga små rudor. Med klenare och känsligare utrustning och maggot istället för mask fick jag under en eftermiddag närmare 30 rudor!

Stor Norrbottensbraxen på bottenmete.

Mitt under värsta värmeböljan i juli månad provade jag och mina kompisar Anders och Mikael att fiska braxen. Tidigare samma år hade Mikael vid spinnfiske krokat fast en braxen med ett gäddrag. Saken i säg var väl inte så häpnadsväckande om det inte vore för vikten på fisken, den braxen vägde hela 3,5 kilo. Taktiken blev bottenmete men mask som bete vilket visade sig fungera förträffligt. Braxnarna var riktigt på hugget och vi lyckades alla få flera fiskar var. Det var inte några småfiskar som kom upp utan riktiga dasslock på 2-3 kilo.

Sista fisken den dagen blev speciell för mig då den vägde hela 3770 gram. En fisk som jag än idag värderar högt. Nu är det ju så att det fångas betydligt större braxnar än så i Sverige och i dessa sammanhang är min fisk ingenting. Men här uppe i Norrbotten så är förhållandena annorlunda och mig veterligen så är denna braxen en av de större som fångats på sportfiske i Norrbotten. Dessutom har jag trots flertalet riktade fiskepass efter braxen åren efter inte lyckats fånga någon större än denna.

Lakfiske i Aleån

Redan året innan hade jag, farsan och Mikael börjat meta lake med framgång. I slutet av september fick jag och Mikael våra första lakar och under oktober upplevde vi flera bra lakfisken. När så isarna hade lagt sig avslutade vi fiskeåret på precis samma sätt som vi började det med, nämligen pimpelfiske efter lake i vårt hemmavatten Aleån.