fredag 25 november 2016

2 d. Ismete – Knappast ett fiske för den late.

2. ISMETE I TEORIN OCH PRAKTIKEN 

Latmans fiske eller inte?
Metare har enligt min mening ofta fått en helt felaktig stämpel där de av vissa både har betraktas som lata och okunniga. Om man ser till själva fiskesättet så är ju detta ett passivt fiske snarare än ett aktivt då man inte behöver hålla i sitt spö. Å andra sidan kräver metet att man har tålamod att vänta in fisken tills den förhoppningsvis hugger. Nej jag tror inte det handlar om att ha sinne för lathet om du skall fastna för mete. För att bli en duktig metare krävs hellre egenskaper som bra tålamod och en tro på det du gör. Lägg där till kunskap, erfarenhet och fokusering så har man de rätta förutsättningarna för att lyckas. Ismetet då, hur pass jobbigt kan det vara? Svaret blir att det många gånger kan vara riktigt jobbigt och tufft ute på isen medan de andra gånger kan kännas precis tvärtom. Detta beror till större delen hur förhållanden ser ut vad det gäller snömängd, isens tjocklek, stöpisar och avståndet till fiskeplatsen. Men många gånger krävs det väldigt hårt jobb för att dra sin pulka, borra sina hål och slutligen sätta ut sina spön. Speciellt mitt i vintern då förhållanden kan vara tuffa. Många av de drivna ismetarna och metare för den delen också tenderar på att släpa med sig en hel del prylar vilket gör att det fodras både planering och tid för att få grejorna i ordning. Så min slutsats är att detta absolut inte är ett fiske för den late utan snarare ett fiske för den envise och målmedvetne fiskaren.
Denna dag var det ca 20-30 cm snö på isen och under detta ett par dm slask. Rätt ofta ser det ut på detta vis där jag fiskar. Här blir alla moment desto jobbigare och framför allt att ta sig fram på isen. Att gå och dra en tung pulka en kilometer under dessa förhållanden är rätt slitsamt och knappast något för den late. 
Se till att ha spöna under uppsikt
Bara för att du inte håller dina spön i handen så kan du inte släppa dem ur sikte. Istället är det viktigt att ha kontroll på alla sina spön, Ju fler spön du fiskar med och ju större fiskeområdet är desto mer fokus krävs för att ha kontroll på situationen. Jag ser ständigt till att ha fokus på mina spön och därför är det viktigt att sätta sig på en plats där man har bra utsikt över sina spön. Själv använder jag som de flesta andra fiskare s.k. vippor som nappindikatorer samt en ålbjällra som gör att man kan höra hugget. Vill man vara ännu säkrare så kan elektroniska nappalarm vara ett alternativ, speciellt om man tänker pimpla aktivt samtidigt.

Många kanske tycker att det låter lite överdrivet då jag skriver att jag alltid ser till att ha koll på mina spön men det finns anledning till detta. Första åren då jag ismetade fiskade jag ofta på för stora områden samt att jag samtidigt satt och pimplade. Förbluffande ofta hände det att jag missade nappen på olika sätt, ofta var vinden den stora boven. Den gör ibland så man inte hör bjällran eller så kan den felaktigt lösa ut vippan eller helt enkelt blåsa omkull spöet och dess ställning. Är det blidväder och sol så händer det ibland att spöet och dess ställning faller ihop på grund av att snö och is smälter. Sedan kan även en gädda nappa så försiktigt att varken vippan löser ut eller att bjällran hörs. Så därför ser jag alltid till att ha så bra koll och fokus som bara möjligt. Tänk om man skulle missa sin drömfisk på grund av för dålig uppmärksamhet eller ännu värre kroka en fisk så djupt i svalget så den riskerar att dö.

Håll ordning på prylarna
En annan viktigt detalj är att ha ordning på utrustningen. Efter varje hugg skall man ta som vana att kontrollera hur tacklet ser ut och om linan är oskadd. Gör du inte detta så kommer du förr eller senare att råka ut för en otrevlig överraskning. Vid kallt väder med minusgrader är det viktigt att hålla hålet fri från is vilket betyder att man med jämna mellanrum bör rensa hålen. Alla seriösa gäddfiskare idag bedriver catch and release men är alla lika duktiga på det? Mer om detta finns att läsa i kapitlet om återutsättning av isgäddor. Men även här gäller det att ha grejorna i ordning och även ha en plan hur återutsättningen skall ske, är det minusgrader ute så är detta riktigt viktigt eftersom fiskar drar på sig frostskador väldigt snabbt. Just att ha rutiner i sitt fiske och veta vad man skall göra i alla de olika situationer man kan hamna i är en mycket viktig detalj. För att få det gäller det att redan från början hela tiden tänka till och sedan slipa på varenda liten detalj. Gör man detta så lär det med tiden sitta automatiskt i ryggmärgen.

2 kommentarer:

  1. Tack för mycket matnyttig information, jag tycker i mångt och mycket som du.. Jag hoppas isarna blir bra här i Småland i år så man kan köra pelagiskt ismete på allvar, jag har tänkt att nöta på mycket på kanter med djup från 10-20 meter ungefär, det är mycket siklöja i sjön som brukar uppehålla sig i mellanvattnet över 15-20 meters djup, jag tror iaf att det är likadant under isen.. Hänga mörten högt.. har du några tips direkt som jag bör tänka på för att lyckas? Jag tenderar att få mycket gädda på mellan 5-7 kg men har svårt att lyckas kroka på dom där riktiga bestarna på 10+..

    SvaraRadera
  2. Hej Filip. Jag tycker dina planer låter väldigt bra. Antar att siktdjupet är bra i sjön också, i så fall skall du göra som du är inne på "hänga mörten högt". Själv har jag inte så många djupa sjöar av den tyd du beskriver i min närhet. Men har testat några liknande vatten och där har det funkat bäst att fiska högt i vattnet, typ 2-4 m under isen på 10-15 m djup. Kring kanter känns hett och likaså om det finns någon smal grundare ås i sjön där det är djupare på bägge sidorna. Tar ju lite plats men att ta med sig ett ekolod kan ge vissa svar, dels vars stimmen av betesfisk finns och hur djupt det står. Just i dessa typer av vatten är ekolod ett bra hjälpmedel. Tycker heller att dött bete inte funkar bra alls i dessa typer av vatten. Kan ju vara intressant att fiska med några beten som är större än de övriga, nått som sticker ut. Kanske det kan trigga de största gäddorna.Svårt att säga mer exakta tips, är ju rätt olika mellan vatten, men generellt så gillar jag att testa olika beten, fiskdjup, platser osv. Att prova saker ger alltid nått, viktigt att få fram vad som funkar bäst under olika tider på säsongen. Lycka till med ditt fiske och hoppas du bänder upp nått as i vinter.

    / Mats

    SvaraRadera