måndag 20 maj 2019

Ny TEAM NORTH PREDATOR sida

Det var länge sedan jag nämnde något om vår lilla specimenklubb Team North Predator. Jag tänkte börja med att skriva några rader om klubbens historia och dess syfte. Det var Krister Wallmark som grundade TNP året 2006. Tanken var en liten klubb med smalare inriktning kring predatorfisket efter främst arter som gädda, gös, abborre och lake. Krister kollade sedan med några av sina vänner om de var intresserade att vara med. Samtliga var med på tåget.

Krister, Ari, Henrik och Rickard var de fyra som var med från starten. De är alla duktiga och rutinerade sportfiskare med samma slags ”tänk” runt i kring fisket. Fyra år senare 2010 fick jag (Mats) förfrågan att vara med och sedan dess har vi varit fem i klubben.

Tyvärr så fiskar samtliga mindre idag än vad vi gjorde tidigare ”back in the days”. Några har knappt fiskat alls de senaste åren, någon har fiskat då och då medans jag och Krister har fiskat mer frekvent. Jag är den som fiskat mest av oss alla och den enda i klubben som isfiskat seriöst under de senaste 4-5 åren. Vi har absolut ingen ambition att tävla mot andra eller vara bäst utan det handlar mer om att vi fiskar när vi har lust, tid och ork för det. Men intresset för specimenfisket finns nog kvar hos oss alla och när någon lyckas ta en stor fisk så gläds man åt varandra.

Krister gjorde en hemsida redan under startåret 2006 och den var i bruk fram till april 2014. Anledningen att hemsidan legat i träda i bra precis fem år nu är att den inte går att nå, detta efter att Kristers gamla dator gick sönder. I samband med detta så förlorade han inte bara möjligheten att uppdatera sidan utan även att använda den mejladress som fanns där. Så ifall någon har mejlat till den adressen så vet ni nu att Krister inte har kunnat läsa det. Krister har under åren varit duktig på att uppdatera sidan och även skrivit lite mer djupgående texter liksom statistik, artiklar m.m.

Alternativen var väl antingen att göra en helt ny hemsida, låta den gamla vara kvar, eller ta bort den helt, eller så att föra över innehållet till en ny sida och sedan bygga på den med lite av det som hänt i vårt fiske efter april 2014 fram till idag. Jag tycker att just innehållet som finns på gamla sidan är allt för värdefullt för att kastas bort så därför föreslog jag Krister att jag kunde göra en ny sida men då ta med en stor del av innehållet från den gamla sidan. Så fick det bli och eftersom jag är väl insatt i blogspot så valde jag det alternativet mest för enkelhetens skull.

Man kan fråga sig vad vi har för avsikt med själva sidan och skiljer det sig idag mot tidigare? Där skulle jag säga att det inte är någon skillnad egentligen. Sidan är mer till för oss själva än att synas. Men självklart är det roligt att andra följer hur det går för oss och kanske t.o.m. kan förbättra sitt egna fiske eller inspireras utifrån vad de läser. Det kryllar ju inte av liknande sidor nu för tiden, så att gå lite emot den trenden ser jag faktiskt som något positivt. Kan även tillägga att vi inte sysslar med något reklamtjafs eller annat för att synas.

Det som skrivs här är något som vi själva lyckas skapa utifrån klubbens filosofi och inriktning.
Vi letar främst efter ställen där ingen eller få fiskar, testar nya metoder som kanske ingen annan gjort, lär oss av våra egna misstag och framgångar. Att åka runt till redan kända ”storfiskearenor” är inte riktigt våran grej utan vi går helst våra egna vägar och gläds mer av att lyckas på egen hand än att bli guidade av andra.

Personligen gillar jag att vara med i ett team, man fiskar då minst lika mycket för laget än för sig själv. Man gläds inte bara över sina egna fiskar. Det kan vara motiverade att förbättra sina klubblistor eller kanske satsa på att ta ett nytt klubbrekord. Man kan säga att jag räddade hemsidan och skapade förutsättningar att den kan leva vidare. Men det jag hoppas på i framtiden är att Krister börjar skriva igen när lusten kommer tillbaks. Det var ju han som skapade klubben, hemsidan och innehållet på sidan är ju till största delarna hans.

Men nu tillsvidare kommer jag hålla sidan aktuell främst genom att uppdatera våra listor och fotoalbumet samt komma ut med årsrapporter. Länk till sidan finns som vanligt i högra spalten på denna sida och genom att klicka på bilden kommer man direkt till sidan. Eller så bara klicka HÄR som kommer man automatiskt till sidan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar