onsdag 20 maj 2020

Mina tio år i jakten på storgäddan (2010-2019)

Gäddfisket har alltid funnits med i bilden sedan jag började fiska. När jag fiskade som mest under ungdomsåren testade man varenda pöl i närområdet. Minns speciellt min första gädda över fyra kilo. Jag fiskade i Aleån som vid den tiden var mitt hemmavatten. När jag såg den gäddan fick jag rejäl puls, tyckte den var riktigt stor. Det som sedan händer är att gäddan går loss. Besvikelsen blev givetvis stor. Men jag ger mig inte utan stannar kvar på platsen och nöter på. En timme senare hugger samma gädda igen och denna gång får jag upp den. Den vägde 4,2 kilo.

På denna fick tid från slutet av 80 talet och framåt några år fick man främst kunskapen genom fisketidningar och att själv fiska. Utrustningen för gäddfiske var ofta allt för klen och oanpassad. Avsaknaden av stora beten var enorm. Resultatet av mitt gäddfiske på den tiden var i sanningens namn rätt skral. Huvudorsaken var nog helt enkelt att man fiskade för dåligt. Man valde inte de rätta vattnen och fiskade ofta på fel sätt. Man fick ofta bra i mängd sett men de stora fiskarna var sällsynta. Likaså använde man för små beten och klen utrustning. Jag växte även upp i ett område som saknade riktigt bra storgäddsvatten vilket givetvis inte gjorde saken bättre. Men jag tror ändå man lärde sig en hel del under dessa år. Och som sagt glädjen över min första 4 kilos gädda och inte tala om när jag senare putsade rekordet till hela 5,9 kilo var minst lika stor som när jag senare i livet kunde inkassera min första tolva.

När jag blev lite äldre fiskade jag väldigt brett och fisket var mer ett sätt att komma ut i naturen. Ibland fiskade jag själv men oftast med vänner. När jag lade mina fotbollsskor på hyllan och flyttade från storstan fick jag en nytändning i fisket. Nu fanns alla möjligheter att satsa på fisket igen och efter att jag startade upp min blogg 2009 gick jag all in på predatorfisket med fokus på abborre, gös, gädda och lake. Jag gjorde en seriös planering och satte upp både kortsiktiga och mer långsiktiga mål.

Viktigt att skaffa sig rätt förutsättningar för att lyckas
Det kändes som att jag hade rätt goda förutsättningar att lyckas. Året innan hade jag fått lite självförtroende genom att få två gäddor över nio kilo. Samma höst hade jag börjat fiska med Krister Vallmark som är lite av en fiskelegend här i Norrbotten med gäddfiske som främsta specialitet. En bra fiskekompis är givetvis ett stort plus. Man får någon som man kan bolla sina idéer och teorier med och inte minst lära sig saker utav. Sedan kan man lättare motivera varandra genom att göra gemensamma planeringar och sätta upp lite mål.

I bagaget hade jag ett stort intresse sedan unga år för livet under vattnet. Allt från insekter, groddjur till fiskar har jag studerat och läst mycket om. Även viss kunskap om väder och vind fanns och ett brett intresse för naturen och ekologin. Till detta hade jag vid det laget läst massvis med böcker och fisketidningar. Att ha förkunskaper kring allt detta tror jag är av stor betydelse om man skall lyckas fullt ut. Så att fiska storgädda borde jag kunna göra, i alla fall i teorin.

Men för att fiska stora gäddor behöver man rätt utrustning. Efter en titt i mina beteslådor så insåg jag att avsaknaden av större beten var stor. Likaså hade jag för klen utrusning allt från spön, rullar till linor. Så under de första åren blev det rätt mycket inköp av fiskeprylar. Även båt, nytt ekolod och elmotor införskaffades. Att ha rätt grejor är en förutsättning för att lyckas. Men det är i mina ögon den lättaste biten.

Sommaren 2010 köpte jag min båt som jag fortfarande har kvar. Många fina fiskeminnen har jag från denna farkost.

Sist men inte minst viktigt gäller det att ha närhet till rätta vatten där potentialen för stora gäddor finns. Här insåg jag att förutsättningarna var goda då flertalet intressanta vatten fanns inom räckhåll. Många olika typer av vatten där fisketrycket överlag var rätt lågt. Mycket att utforska och testa vilket är något som kan trigga mig lite extra.

Under de första fem åren 2010-2015 fiskade jag inte bara gädda utan minst lika mycket efter abborre och gös. Något år blev gäddfisket helt bortprioriterat. Men det var ändå här jag lade grunden för mina framgångar senare. För att skaffa kunskap och hitta rätt nycklar för att lägga pusslet rätt behöver man fiska mycket. Erfarenhet är ofta kärnan i framgången och den skaffade jag mig under dessa fem år.

Från 2016 och framåt ändrades en hel del i mitt fiske. Tiden, orken och energin fanns inte riktigt där på samma sätt längre. Efter lite funderingar fram och tillbaka så kände jag mig allt mer motiverad att endast lägga tid och planering åt endast en art. Valet var rätt enkelt, det blev gädda. Här kände jag mig inte riktigt nöjd men vad jag hade uppnått. Det kändes som att det fanns mer att ta i från och genom att tänka bort allt annat fiske skulle det förhoppningsvis bli enklare. Nu med facit i hand kan jag inse att jag hade helt rätt i mina funderingar. Under åren 2016-2020 har jag fiskat betydligt mindre men ändå har framgångarna varit klart större.

Fokus på rätta perioder
Idag drygt fem år senare känns fortfarande gäddfisket som nummer ett men jag försöker ständigt ha nått komplement i bakhuvudet i fall jag får för mig att fiska efter något annat. En stor skillnad idag mot tidigare är att jag nu fiskar mera i korta och då lite mer intensiva perioder. Mellan dessa perioder lägger jag gäddfisket på hyllan och då kan det bli tid över för lite annat fiske. I stort sett så är det bara några månader varje år jag fiskar gädda. I huvudsak är det tre perioder som gäller vilket jag går igenom här nedan.

Period 1 – Vårvintern (Mars, april)


2010-2014 fiskade jag väldigt många pass från isen och då blev det även en del fiske under vintern. Man provade många olika vatten och även flertalet olika ställen i samma vatten. Efter att ha stått över isfisket mer eller mindre 2015 så fick jag en nytändning 2016 och har sedan dess har jag fiskat varje år från mars och in i april. Resultatet har varit riktigt bra och här har jag på nått sätt lyckas med att skörda frukten från den tid jag lade ner grovjobbet. Antalet ismetepass har de senaste åren legat på runt 5-10 stycken per år.

Denna dubbel kom direkt på morgonen just när jag hade fått ut mina spön. Den största av gäddorna blev fjolårets största gädda för min del.

Period 2 Sommaren (Juni)

Denna period gillar jag bäst. Inte för att den är enklast, tvärtom den känns svårare än både isfisket och höstfisket utan mest för att jag älskar denna årstid. Fiskesuget ligger på topp efter en lång och mörk vinter. Naturen blomstrar, det blir allt behagligare i luften och det är ljust näst intill hela dygnet. Åren 2010-2014 fiskade jag en hel del direkt efter att isen for. Nu kan jag fiska ett och annat fiskepass tidigt men det mesta krutet sparar jag till juni. Helst vill jag fiska på ställen där jag vet att gäddorna hunnit börja käka upp sig. Det är intressant att det faktiskt finns platser som jag fiskar på som gäddorna generellt är minst lika feta i juni som under hösten. Vanligtvis är det ju inte så. Detta visar hur snabbt gäddorna kan äta upp sig om förutsättningarna är de rätta. 
I juni 2017 fiskade jag mycket men det dröjde länge innan belöningen kom i form av denna pjäs. Metoden för dagen var trolling. Efter detta pass har trollingfisket mer eller mindre lagts på hyllan. Alltid roligt att variera sina fiskemetoder. Just trollingfisket har ofta en negativ effekt på fisket om man nöter för hårt i ett och samma vatten. Därför är det viktigt att fiska sparsamt eller ibland låta sina vatten vila fastän man vet att man hade kunnat få klart fler stora om man kört flertalet pass under de heta perioderna.   

Förleksfisket är extremt svårt här uppe i norr. Detta beror på flera orsaker. De tjocka isar gör att de ligger kvar länge och när de blir isfritt kan det ofta vara näst intill sommarvarmt i luften. Gäddorna leker då direkt när isen går. Rejäla vårfloder efter snösmältningen gör att stora områden översvämmas och det blir då givetvis svårare att komma åt gäddorna. Efter midsommar brukar jag lägga gäddfisket på hyllan. Mycket hänger i hop på hur varmt vattnet är, något år har gäddfisket varit glödhett ändå in i juli men då har det också varit ovanligt kallt. Visst man kan lyckas i sommarvarmt vatten men jag känner att det fisket tar stryk på gäddorna och då vill jag hellre låta mina fiskeplatser vila upp sig fram tills hösten.

Period 3 Hösten (September, oktober)

Fast denna tid är glödhet och de flesta gäddfiskares högtid så är det en period jag ofta missar delvis eller ibland helt. Nått enstaka år har jag hållit i fisket hela hösten men oftast har det blivit rätt få pass varje höst. Men det är givetvis en tid som jag gärna fiskar om det passar. Fisket är ofta bra och medelvikten hög. Tyvärr har motivationen saknas en del vissa år.

Höstgäddorna kan bevisligen vara riktigt feta. Denna tog jag på flötestrolling hösten 2017.

Kanske just av ovanstående anledningar som jag haft svårt att hitta de största gäddorna denna tid. Jag har ändå fått rätt många hyfsat stora gäddor om hösten men däremot har jag inte fått någon av mina största då. Lite märkligt men hade jag haft samma driv och motivation som under sommaren och vårvintern hade förmodligen resultatet sett annorlunda ut.

Målfokusering
Ett sätt för mig att kunna prestera bättre och motivera mig själv har varit att sätta upp tydliga mål. Jag har först och främst utgått från vad jag vill uppnå med mitt fiske (både på kort och längre sikt). Utifrån detta har jag sedan kunnat sätta upp olika mål som jag med tiden kunnat revidera och ändra från år till år. En del mål har mer varit delmål i en långsiktig kedja (ex. att jag skall få gäddor över 10 kg under årets alla tolv månader). Andra är mer långsiktiga (ex. att jag skall få en gädda över drömgränsen 15 kilo). Men de flesta har varit tidsbestämda och då gällt främst över ett år. Mer konkreta exempel på hur mina mål kunnat se ut finns längre ner i artikeln.

Jag strävar efter att behärska alla sportfiskemetoder men kanske framför allt att lära mig när och vart respektive metod bäst kommer till sin rätt. Sedan gillar jag att variera mitt fiske, testa nytt och lyckas få stora fiskar på vitt olika sätt. Jag är inte alls ute efter att få så många stora fiskar som möjligt, hade jag varit det hade jag fiskat helt annorlunda med färre fiskemetoder fördelat på vissa specifika vatten som jag vet innehåller många stora fiskar men kanske inte dem allra största.

Med nya mål i sikten kan man alltid utvecklas och sträva framåt istället för att stanna upp och fastna i samma gamla mönster. Det finns dock en risk med att vara allt för målinriktat. Når man inte upp till önskat resultat kan man lätt bli besviken och tappa lusten. Därför har jag periodvis varit försiktig med att sätta upp allt för många mål. Det viktigaste är ju ändå att hitta glädjen i fisket och tycka det är roligt. Att fiska skall vara roligt och hur man får det att bli det är upp till en själv. Därför är det viktigt att lyssna på sig själv och tänka på vad man vill få ut av sitt fiske innan man ger sig in i leken.

Några avklarade mål genom årens lopp
Första stora målet jag satte upp var kanske föga överraskande att fånga en gädda över 10 kilo. När jag växte upp var tioklubben en högaktuell spalt i fiskejournalen. Man läste igenom den noggrant och tittade avundsjukt på alla bilder av storgäddor. Kanske, kanske skulle man en dag själv fånga en sådan gädda? I mitt fall dröjde detta alltför länge kan man tycka, men när väl bollen var i rullning dvs. när jag hade satt igång med mitt målmedvetna gäddfiske efter stora gäddor tog det bara några månader innan saken var avklarad. Det var faktiskt enklare än jag hade föreställt mig. Med tiden har jag satt upp nya mål som man jobbat mot. Vissa har jag redan klarat av medans det finnas andra som är ogjorda.

Den första riktiga storgäddan
Jag fiskade i en större sjö där jag visste att det hade fångats flera stora gäddor genom åren. Åren innan hade jag börjat ismeta där lite smått. Redan under första fiskpasset kunde jag landa en sjukilos fisk. Det blev sedan några mindre lyckade fisken så jag var inte direkt full av självförtroende. Men nu var fokuseringen lite annorlunda. Jag hade förberett mig bättre med fler ismetespön, bättre agnfiskar och nu skulle jag inte sitta några timmar utan minst en halvdag. Jag minns tyngden i mothugget och då den drog iväg i rusning efter rusning. Detta var nått helt annat än jag varit med om tidigare. Isen detta år var ovanligt tjock så det tog ett bra tag innan jag kunde få upp den genom hålet. När jag väl såg fisken fick jag en smärre chock. Att den var över 9,2 kilo och ett nytt rekord var det inget snack om utan frågan var mer om hur mycket över tio kilo den vägde. Vågen visade 12100 gram med en längd av 118 centimeter. Utan tvekan den fisk som betytt mest för mitt gäddfiske.

Här är den min första gädda över 10 kilo. Man behöver bara titta på kroppsformen så förstår man att den var stark som en oxe. En riktig tanks...

Detta första år gav totalt tre gäddor över 10 kilo. Gäddtrolling var nått nytt för mig och med Krister som läromästare lärde jag mig rätt snabbt det som jag tidigare inte visste vilket förvisso var en hel del. Det blev rätt mycket trolling och ismete de första åren. Något år senare började jag även testa vertikalfiske efter gädda vilket jag snabbt fattade tycke för. Av någon anledning blev det väldigt lite spinnfiske de första åren men det har jag börjat försöka ta igen nu. Flötestrolling har fått sporadiskt med tid och som gammal metare har jag flertalet vidlyftiga planer som ännu inte försatts i praktiken. Men det är lite så med mig, planer finns men det tar ofta ett tag innan de sätts i verket. Jag gillar inte att stressa fram saker. Men när det väl görs så är det ofta genomtänkt och inte sällan har resultatet varit bra. Jag är av den uppfattning att ytterst få saker här i livet sker genom tur. Visst alla kan få en stor fisk men att lyckas upprepa det gång efter en annan visar på något helt annat.

Landfiskad 13 kilos
Om min första tolvkilos har betytt mest för mitt fiske så finns det en annan gädda som inte kommer långt efter. Inför 2018 gjorde jag en planering som bestod av något helt nytt. Jag skulle satsa på att spinnfiska gädda från land. Som sagt spinnfisket hade inte fått någon större prioritering tidigare men nu skulle det bli ändring på det. Jag listade upp tiotalet olika fiskeplatser som nu skulle testas. Alla platserna var ställen som jag inte visste så mycket om innan men som såg intressanta ut på kartan. Gemensamt var att jag valde bort ställen där jag visste eller trodde att det fiskades en hel del. Att hitta ofiskade och orörda ställen där gäddorna fått vara i fred tror jag mycket på.

Det blev inte mer än några fiskepass innan drömfisken kom. En fisk som än idag känns lite overklig, lite som en ”turfisk” som dök upp från ingenstans. Egentligen hade jag inte tänkt fiska. Jag hade fiskat flertalet dagar i rad innan och var rätt trött. Dessutom hade fisket varit segt en längre period men jag liksom tvingade mig ut som man kan göra då man är inne i sitt fiske. Det var precis som jag förväntat mig riktigt trögt. Ja det var sjukt svårt, även smågäddorna simmade förbi totalt ointresserade av mina beten. I ärlighetens namn kände jag mig rätt uppgiven. Jag avslutade kvällen på ett nytt ställe som såg intressant ut. Vet inte om det var därför men jag började byta bete efter bete och bara nötte vidare utan någon riktig förhoppning. Sista betet jag satte på var en Savage Gear DP spinnare. När väl hugget kom så tänkte jag först bottennapp. Men kände sedan snabbt att fasen det drar ju i linan. Där efter går allt snabbt. Fisken kommer in mot land, jag ser att den sitter dåligt krokad så chansar att ta den hårt och tvekar inte att ta ett gälgrepp så fort jag får chansen. Håven låg naturligtvis en bit bort. Detta är utan tvekan den grövsta gäddan jag skådat. Tyvärr var den utlekt och helt tom i magen. I perfekt kondis hade den lätt vägt över 15 kilo.

Grov som en timmerstock och bra höjd med. Synd bara att den var helt tom i buken. Förmodligen hade den lekt bara nån vecka innan jag fångade den, Man undrar ju vad den kan ha vägt innan??

Tre 12 kilos på tre olika metoder
Under 2016 hade jag bara tre metoder i tankarna. Ismete, vertikalfiske och trolling. Målet var få gäddor över tio kilo på varje metod. När ismetesäsongen var slut så hade det infriats till 1/3. Det blev totalt fyra gäddor över tio kilo. Toppfisken var dessutom bra, 12930 gram fördelat på 124 centimeter och ett nytt personbästa i såväl vikt som längd.

Faktiskt min längsta gädda fortfarande. Känns som att det rekordet borde jag klå en vacker dag. Kanske sker det i år?

Under juni kom nästa storgädda och även den fisken är minnesvärd. Hugget var brutalt, som en riktigt hästspark genom spöet. Sedan drog den i väg på en rejäl rusning. Ögonblicket då den kom upp till ytan har etsat sig fast på näthinnan. Värsta köttnacken och riktigt grov. Tänkte först att den var större än den visades sig vara. Men såg sen att den var lite för kort för att vara riktigt stor.

En riktig praktfisk både till form och utseende. Om den finns kvar skulle jag gärna vilja träffa på den igen. 113 centimeter och 12490 gram.

Några veckor senare kom så den tredje tolvan och denna gång var det på trolling. Minns att jag sa till min fiskekompis den dagen, att skulle inte förvåna mig om jag får en till tolva idag och så blev det också. Den fisken vägde 12,4 kilo. En minnesvärd svit som jag tror kommer bli svårslagen. Likaså en islossning när det gäller de större gäddorna från tolv kilo och uppåt. Tidigare hade en tolva känts väldigt svår, nu blev känslan en annan.

Olika typer av mål jag satt upp
För utom ovan nämnda infriade mål så har jag satt upp en massa andra mål. Många har jag klarat av redan medan det finns andra som jag hoppas fixa med tiden. En del mindre svåra, andra lite klurigare och några som känns mer som drömmål som man kan sträva efter in i det oändliga. Listar här nedan lite förslag på mål som jag använt mig av.

- Antal fiskar över en viss specifik vikt/längd per år

- Antal fiskar över en viss specifik vikt/längd per metod och år

- Antal fiskar som platsar i mina topp 10 i topplistor.
Själv har jag har en lista med de största fiskarna samt flera andra listor efter fiskemetoder. Man kan även göra listor över olika vatten, dela in vattnen i älvar/åar, sjöar, Put/take, skärgård. Båtfiske/ landfiske m.m.

- Årslista över årets största fiskar
Detta kan gälla både längd och vikt. Jag brukar räkna medelvikten och medellängden på mina tio största varje år och på det sätt göra en jämförelse med föregående år.

- Månadsrekord

- Metodrekord

- Personligt rekord

- Drömgränser gällande vikter eller längder.

- Fiske från land

- Sätta upp specifika mål i ett enskilt vatten man ämnar fiskar i.

- Sätta upp mål man vill uppnå från vissa typer av vatten.
(större sjöar, älvar, åar, tjärnar, P/T vatten osv.)

- Sätta upp mål att tex. förbättra medelvikter, längder på sina gäddor.

- Sätta upp mål utifrån gäddans konditonfaktor

(utgår då från en tabell jag gjort där jag använder mig av fultonskalan)

På detta sätt kan man tävla med sig själv vilket jag ser flera fördelar med. Det driver en att utvecklas och tänka mer själv än att titta och lyssna på andra. Man sprider ut fisket i fler olika typer av vatten. Jag tycker att gäddfisket idag blivit rätt enkelspårigt. Det är ett för stort fokus på enstaka fiskemetoder och inte minst prylhysterin med båtar, ekolod, beten m.m. Det är väldigt lätt som nybakad gäddfiskare att köra i samma spår som den stora massan och då finns det risk att missa allt annat inom gäddfisket som det sällan pratas om.

Här nedan ett exempel över mål jag satt uppe upp inför 2018
* 10+ på ismete (Fixat 13,22 kg, 12,46 kg)
* 10+ på spinn från land (Fixat 13,11 kg)
* Minst 3 st 10+ under året. (Fixat)
* Minst ett metod-rekord (Fixat Spinnrekord och ismeterekord)
* Förbättra mitt augusti rekord (7490 g) (Fixat 7800 g)
* Ta en gädda över 10 kg under nån av månaderna maj, aug, nov, dec. (Fixat November)
* Gädda över 10 kg från ett nytt vatten (Fixat)
* Gädda över 13+ (Fixat 13,22 kg, 13,11 kg)


Dokumentationen en viktig del av mitt gäddfiske
Att föra fiskedagbok är något som jag ofta och gärna propagerar för här på bloggen. Genom att dokumentera alla sina fiskepass vinner man otroligt mycket. Vet att många upplever det lite krångligt och ointressant. Men får man det till en rutin och sedan kan se hur materialet växer så börjar man inse värdet i detta. Det är svårt att exakt säga hur mycket mina fiskedagböcker har hjälpt mig i mitt fiske. Men genom att gå igenom mitt material har jag fått en rättvis och korrekt bild som jag sedan kan skapa statistik över. Ur detta kan jag sedan lättare se mönster och fundera vidare på hur jag kan effektivisera och driva mitt fiske vidare.

Man kan även lätt se hur fisket har förändras genom tid. I vissa vatten kanske fisket blivit bättre och i ett annat så har det skett en försämring. När det gäller gäddfisket har jag sett flera tydliga mönster i några av mina vatten. Dels hur gäddornas kondition förändras genom tid och att antalet storgäddor på vissa platser blivit färre eller på en annan plats fler. Ibland när jag gör statistik över mitt fiske kan jag förunnas över att resultatet inte alltid blir som jag tror. Det betyder att ens minne ofta inte är det bästa och ju mer man fiskar ju lättare blir det att glömma eller minnas fel.

Jag har framför allt blivit mer noggrann och skicklig på att pricka rätta tider för olika platser. Är man en person som fiskar jämnt och ständigt så fort man är ledig så blir nog inte dokumentationen lika viktig. Då hinner man inte med helt enkelt och fiskar man extremt mycket över tid så ökar ju chansen att lyckas rejält. Men för mig som inte fiskar så extremt mycket har dokumenteringen varit extra betydelsefull och säkerligen en stor del i mina framgångar.

Några tankar och funderingar från dessa år
Om jag skall försöka knyta ihop säcken och göra någon slags analys utifrån dessa år känner jag att det inte är speciellt enkelt. Det är så mycket som hänt. Nya kunskaper och erfarenheter man fått liksom alla lärdomar från sina fiskepass. Teorier som slagit fel men även träffat rätt. Överraskningar, besvikelser och flertalet magiska minnen.

Jag är nog lite skeptisk lagd i grunden. Jag tror ofta inte på något förrän man har bevisat motsatsen. När det gäller gäddfisket har jag ändå detta till trots tagit flertalet stora gäddor på ställen som jag inte riktigt vågade tro på innan. Platser som jag rekat själv och tyckt sett heta ut i teorin. Jag gillar egentligen inte att veta för mycket om ställen där jag fiskar. Det tar liksom bort en stor del av spänningen och förväntningarna. Från början förlitade man sig på några få säkra vatten och platser vilket fungerade till viss del. Träffade man rätt dag och fiskade bra kunde resultatet bli riktigt bra. Men vetskapen av att det fiskas hårt på ett ställe gör det hela inte lika intressant och fisket blir naturligtvis svårare.

Att hitta heta ofiskade vatten är inte det lättaste. Även här uppe i Norrbotten så finns det flertalet duktiga och seriösa gäddfiskare som åker runt och fiskar på ställen de sett ut på kartor eller fått tips av genom andra. Speciellt när det gäller älvarna och de lite större sjöar kan man utgå ifrån att man inte får vara ifred från andra fiskare. Däremot varierar fisketrycket en del från ställe till ställe och beroende på vilken årstid man väljer att fiska.

För mig har det blivit viktigt att kunna några vatten riktigt bra. Jag känner även att jag fiskar alldeles för lite idag för att hinna med att testa nya vatten stup i ett. Men målet är fortfarande att testa nått nytt vatten varje år. De sista två åren har jag fiskat mer från land än båt vilket är en helt ny väg jag tagit. På många sätt känns detta fiske svårare än båtfiske, i alla fall om man ser till antalet stora fiskar. Men faktum är att jag tagit större fiskar både från land och på ismete än från båt. Slump eller inte låter jag vara osagt.

Några insikter och lärdomar man fått under dessa är...

Insikt 1. Att fiska riktat efter stor gädda är enklare än jag först trodde

Insikt 2. När man lär sig se mönster om hur ett bra gäddvatten kan se ut kan man lättare hitta till nya liknande vatten.

Insikt 3. Tid, kunskap och rätt utrustning är tre grundpelare för att lyckas. Annars ser jag motivationen som den viktigaste biten. Är man motiverad så lägger man ner mer tid, planerar noggrannare och är mer uppmärksam och koncentrerad under sina fiskepass. För mig har resultatet oftast blivit bäst då motivationen legat på topp.

Lärdom 1. Fiskar man på rätt plats, i rätt tid och på rätt sätt är gäddfisket riktigt enkelt och resultatet kan då bli enastående. Men felar däremot någon av dessa komponenter kan det resultatet helt utebli. Skillnaden mellan succé och fiasko kan ibland vara hårfin.

Lärdom 2. Ge aldrig upp. Vissa vatten kan vara riktigt svårfiskade. Genom att nöta kommer ofta resultatet förr eller senare.

Lärdom 3. Våga bryta mönstret. Testa nya metoder, tekniker eller testa nya beten. Hitta nått som andra fiskare kan ha missat. Detta kan ibland löna sig, framför allt i hårt fiskade vatten.


I år har jag gått in på mitt elfte år i jakten på mitt slutgiltiga mål, en gädda på 15 kilo tagen i Norrbotten. Jag har sagt att när jag får en sådan skall jag sluta fiska gädda. Frågan är om jag skulle göra det, vet inte men inte omöjligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar