söndag 17 maj 2020

Summering av isfisket mars, april

Totalt blev det sju riktade ismetepass efter gädda (två i mars och fem under april). Fisket har överlag varit riktigt bra. Ett par dåliga pass, nått hyfsat, några riktigt bra och ett som var overkligt bra! Två kvällar har jag fiskat lake vilket gav endast två fiskar (en per pass) vilket var sämre än jag räknat med. I gengäld var det två rätt fina fiskar vilket kändes skönt och lovande inför framtiden. Sista fiskepasset blev ett kortare kvällspass efter gös. Om detta finns inte mycket att säga, fick inte en enda fisk. Men tappade en bra fisk däremot, om det nu var en gös vilket vi aldrig får veta.

”Gameplanen” innan jag drog igång med fisket var att komma ut på några kortare fiskepass nära hemmet. Dels att mäska upp några ”mörthål” för att sedan kunna pimpla upp fina mörtar. Även testa utrustningen som stått och samlat damm i 10 månader. Skulle sedan fiskesuget komma så fanns en seriösare plan med både längre fiskepass och längre resor. Det tog ett tag att finna de större mörtarna och det första ismetepasset gav endast ett par snipor. Men efter detta så har allt bara flutit på och resultatet blev långt bättre än jag vågat hoppas på.

Totalt blev det 14 gäddor över 9 kilo. Ett för mig smått overkligt resultat sett till antalet fiskepass man lagt. Känns som att jag träffade helt rätt denna vårvinter. Normalt skall inte fisket vara så pass bra även om jag bevisligen har några bra ställen som brukar leverera stor fisk. Framför allt ett pass stack ut vilket bidrar till det galna resultatet. Lär nog återkomma till detta enskilda pass, men det får bli i ett separat inlägg.

Här nedan finns lite bilder och text från mina tio bästa gäddor...


Nr. 10
9430 g – 108 cm


Kompakt gädda som jag hoppas få träffa på om några år. Den har definitivt potential att växa sig riktigt stor. Kul att se sådana fiskar.

Nr. 9 
9660 g – 117 cm


Fick jobba hårt för att få upp denna ur hålet då kroken satt på sidan. Till sist kunde jag se en stor skalle komma upp genom hålet. Ryggbredden var helt okej men såg sedan att fasen var tunn den var i övrigt. Men så är det, går några smala på en fet.

Nr. 8
9780 g – 116 cm

En vacker gädda som kämpade riktigt bra. Högg strax efter 19 tiden under mitt enda kvällspass. När det är ljust från kl 5 till kl 21 denna tid så är det svårt att orka med heldagspass. Ofta fiskar jag från tidig morgon till sena eftermiddagen. Men ibland händer det att jag testar nått kvällspass...

Nr. 7
10280 g – 117 cm



Efter en seg och lite kylslagen morgon och förmiddag blev jag störd mitt i lunchen. Några minuter senare kan jag syna inte bara en utan två 10 plussare i min vattenfyllda pulka. Härligt då dagen tar en oväntad vändning. Fiskemagi på hög nivå...

Nr 6
10560 g – 113 cm



Riktigt vacker skapelse som kom upp under ett magiskt fiskepass då storgäddorna verkligen var igång...

Nr 5
10600 g – 110 cm



Denna sprängfeta madam var för mätt för att orka kämpa. Trodde mer på en femkilos så blev riktigt förvånad när jag landade den. Upp ur svalget stack det upp en laksvans!

Nr 4
11050 g – 120 cm



Bastant och vacker tecknad fisk som tyvärr smalnade av baktill för att bygga någon riktigt bra vikt. Denna gädda kom i ett dubbelhugg inom loppet av 5 minuter. Efter några hektiska minuter kunde jag beskåda två storgäddor i min vattenfyllda pulka med en sammanlagt vikt av 22550 gram! Ännu ett magiskt ögonblick från årets isfiskesäsong...

Nr 3
11330 g – 115 cm



Efter ett rejält sniprace fram till lunch så kändes storgäddan en bra bit bort. Men förhoppningarna höjdes då en 9,07 kilos följdes av en 7,71 kilos. En stund senare kom så denna vackra skapelse upp! Extra härligt då storgäddorna kommer i slutet av ett fiskepass. Denna gång fick jag vänta 7 timmar och 15 minuter innan den kom. Skam den som ger sig...

Nr 2
11500 g – 114 cm



När jag såg buken på denna fisk så tänkte jag 12+. Men när längden inte var bättre och då superryggen saknades räckte det inte fram till ”regg”.

Nr 1
12250 g – 118 cm



Efter några fina gäddor under dagen kände jag mig rätt nöjd. Men samtidigt drömmer man ju alltid om fisken som gör dagen fulländad. Denna kändes riktigt tung redan vid mothugget. Stark fisk. Tog ett tag att få upp den genom hålet så det blev några nervösa minuter innan den till slut kom upp. En milstolpe, min 10:e gädda över 12 kilo…

Efter isfisket har jag legat hellågt med fisket. I drygt en månad har vi haft kallt så våren är riktigt sen i år här uppe i norr. Osäkert om jag ger mig in på förleksfisket efter gädda. Det är ju ett fiske som knappt existerar här uppe. Då solen lyser hela dagar och kvällar plus att värmen ofta kommer i samband när isen går så börjar gäddorna leka direkt. Troligare är att jag lägger krutet senare och då söka vatten där gäddorna snabbt käkar upp sig så man kan få feta försommar gäddor redan i juni. Kanske även läge att utforska lite nya vatten. Tja vi får se helt enkelt hur fisket artar sig här framåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar