lördag 25 april 2020

Lyckat kombinations-fiskepass gav finare gädda och lake

När jag fiskar riktat efter stor fisk är det ytterst sällan jag kombinerar fisket efter fler än en art. Men finns situationer där det fungerar vilket detta fiskepass blev ett bevis på. Jag var ledig några dagar på raken och planen var att hinna med två gäddfiskepass och ett fiskepass efter lake. 

Första dagen fiskade jag gädda och eftersom det blev ett både långt och rätt slitsamt fiskepass så hade jag inte orken att stiga upp svintidigt dagen efter. Jag reviderade då om grundplanen och tänkte att jag vilar hela den andra dagen för att sedan köra ett längre pass dag tre. 

Sagt och gjort så klockan 16.00 tredje dagen av min ledighet hade jag ute 8 ismetespön. Dessa skulle få jobba i fyra timmar innan jag skulle byta plats och sätta ut 8 nya spön riggade efter lake. För att göra det hela smidigt och spara tid hade jag redan innan gäddfisket borrat alla mina borrhål färdigt. När jag fiskar lake så anser jag det väldigt viktigt att vara på plats innan skymningen börjar. Att ha alla spön ute innan mörkret börjar falla. Oftast kommer första huggperioden i själva skymningen och den hetaste tiden är 9 av 10 gånger från skymning till första timmarna in i mörkret. Därför brukar jag sällan fiska mer än tre timmar. 

Åter till gäddfisket. Detta var årets hittills varmaste dag och just som jag lagt ut mitt sista spö kom solen fram. Att sitta där ute på isen och avnjuta en kall Dr.pepper i väntan på hugg kändes inte helt fel:) Första timmarna var det tyst från bjällrorna. Istället kunde jag höra ljudet från svanar, gäss och diverse sjöfåglar som passerade över huvudet. Denna tid är härlig på fler än ett sätt. 

Första gäddan kom strax efter innan kl 18. En skaplig fisk på runt 5 kilo. Sedan dröjde det ändå fram till 18:32 innan nästa fäll kom. Detta följdes senare av tre hugg till inom loppet av 20 minuter. Resultatet av detta blev fyra gäddor. En snipa, två 5 kilos fiskar och så en bättre fisk som nästan nådde tvåsiffrigt. 
Faktiskt min största gädda tagen under kvällsfiske från isen. 9780 gram - 115 cm.

Till lakfisket. Idag hade jag dukat upp med ett riktigt smörgåsbord. Testade allt från levande små gärsar, abborrglin och småmört. Även Mörtbitar och en liten större död mört. Nu var det bara upp till laken att välja det som smakade bäst. För två veckor sedan fiskade jag ju första gången här och då blev det bara en lake. Så med tanke på det var jag inte förberedd på något mängdfiske. Utan istället hoppades jag att de få fiskar som skulle komma var av bättre storlek. Typiskt ”specimentänk” där:) 

Senast fick jag vänta in i mörkret innan hugget kom, idag kom det redan i skymningen. Viktigt att vara på plats snabbt då man hör eller ser att laken är och tuggar på betet. Är man lite sen så är risken stor att laken hinner svälja kroken. Tyvärr händer det ändå ibland hur snabb man än är på plats. Denna gång hinner jag göra mothugget i tid och kroken sitter perfekt i mungipan. Jag förunnas över hur stark den är allt medans förväntningen stiger. 
Dagens enda lake var av lite större modell. Inget monster men ett nytt årsbästa som även gick in en på min 10 i topp lista. Vikt 3260 gram. Så till frågan, vilken del av menyn valde den? Den högg på en liten levande mört, fiskad just ovanför botten.

Bra start och nu tror jag att det skall komma fler hugg men ack så fel jag har. Resten av kvällen händer ingenting. I mörkret och pannlampans ljussken kan jag vid 23 tiden vandra mot bilen. Nöjd och belåten över vad kvällen har gett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar