söndag 14 mars 2021

FISKA MED FÖRNUFT eller FISKA INTE ALLS

Kalla nordostvindar sveper ner över landet med minusgrader som följd. Isarna lägger sig runt om landet och alla båtramperna pryds med is och snö. Julen är över och snart stundar ett nytt år med gäddfiske. De flesta är lediga nu under helgerna och för många är detta en av årets höjdpunkter, att få packa ismetegrejorna i bilen, borra de första hålen, sätta ut de första spöna och invänta säsongens första fäll.

För andra är det en väntans tid då man väntar att kylan och isarna skall släppa taget för att sedan börja fiska. Några av dessa ropar högt ”låt för fasen gäddorna nu vara under vintern så jag får större chans att lyckas sen när mitt fiske börjar. En av dessa gäddnestorn David Lundqvist skriver att han börjat jagat om vintern och trivs med det. I samma inlägg uppmanar han alla gäddfiskare att låta bli att fiska gädda från isen.

En del laddar för förleksfisket medan nästa tänker ”nej jag vill inte fiska gädda strax innan och under leken”, ”låt istället gäddorna få leka i fred och därefter börja fiska”. Ytterligare en säger Nej direkt efter leken är gäddorna magra, slitna och ointressanta då de inte hunnit käka upp sig i vikt. Vänta istället till hösten då de är smällfeta!

Sommaren kommer och vattentempen rusar upp och nu skall man absolut sluta fiska gädda. För en hög vattentemperatur är ju inte alls bra när det gäller gäddfiske. Många med fiskepodden i spetsen hojtar ”Fiska nu andra arter och låt gäddorna vila fram till hösten”. Eller så sticker många söderöver upp till ”gäddmeckat” som de så fantasifullt kallar för Norrland. Där är det fritt fram att fiska då vattnet är nog kallt (något som inte alltid stämmer då somrarna undantaget fjällregionerna kan vara riktigt varma, speciellt under högsommaren.)

Hösten är kommen och nu skall plötsligt alla fiska gädda. Nu är gäddfisket som bäst och enklast. Båtarna slåss och trängs kring de bästa fiskeplatserna. Stimmen av betesfisk står täta och storgäddorna har letat sig dit. En inbiten isfiskare tänker nu ”fasen vad båtar som kryssar fram och tillbaka över mina ismeteställen och fiskar sönder dom”. Bättre att de låter bli att nöta där så det inte påverkar mitt isfiske senare under vintern.

Ja när får man då egentligen fiska gädda? En fråga som får massvis med olika svar om man utgår från alla trådar man läser i Facebookgruppen ”Svenska Gäddfiskare”. Summerar man allt man läst så blir svaret ALDRIG. Och det är ju klart fiskas det aldrig i ett vatten kan gäddorna leva sitt liv i lugn och ro utan påverkan av oss människor. Det kanske ändå skulle vara det bästa?

Vad tycker då jag personligen? Tja det är kanske rätt ointressant i mångas ögon, ytterligare en i raden som tycker till. Enkelt uttryckt skriver jag orden ”FISKA MED FÖRNUFT”.

Gör man detta så kan man i princip fiska gädda under hela året med undantag för högsommaren om vattentemperaturen blir för hög eller om vintern när det är flera minusgrader. Vad innebär det då att fiska med förnuft? Med tanke på allt man läst och upplevt genom åren så känner jag att den listan riskerar att bli allt för lång. Skall försöka ge en kortare version av lite tankar jag har kring detta: Det man kan börja med är att lägga avundsjukan och missunnsamheten åt sidan. Gläds med andra, speciellt de yngre och de som inte hunnit lika långt i sitt fiske som en själv. Alla har inte samma kunskap, döm inte andra hela tiden utan försök istället upplysa och dela dina erfarenheter och kunskaper. Bara för att man själv gillar en fiskemetod bättre än en annan så är den varken ”finare” eller mer värd. Tänk inte bara på dig själv och ditt ego utan ta hänsyn till andra som fiskar i samma vatten som du. Nöt inte sönder ditt bästa ställe utan försök istället hitta många olika ställen som man kan variera mellan. Fiska inte bara där du vet att andra fiskar, testa nya vatten vilket i förlängningen bidrar till minskat fisketryck i redan hårt fiskade vatten. Har du hittat ett riktigt hett ställe där storgäddorna står koncentrerade så undvik att fiska där dag efter dag så länge fisket är bra. Det är även skillnad på fiskemetod. Speciellt trolling men även ismete och i vissa fall spinn kan skada ett vatten lång tid framöver om man missbrukar sitt fiske.

Det man inte ska blunda för är att allt gäddfiske gör en viss skada. Speciellt om man fiskar efter de största gäddorna i ett vatten som utgör en liten del av det totala beståndet. En fråga man hela tiden bör ställa sig innan man fiskar i ett vatten är ”hur skall jag bära mig åt för att göra så liten skada som möjligt på beståndet?” Själv tänker jag så här i den frågan: Först vill man ju lära sig vattnet genom att fiska där några gånger under ett år. Sen när man kan vattnet hyfsat bra så försöker jag tajma in mina fisken genom att fiska då jag tror det är som bäst. I de hetaste områdena fiskar jag maximalt två pass per månad och under ett år max 1-5 ggr. Hur mycket jag fiskar beror till stor del hur känsligt vattnet är för högt fisketryck. Vattnets storlek och hur stor yta man nöter på tar jag då hänsyn till. Större vatten kan jag dela upp och fiska olika områden, olika dagar. Jag väljer ju oftast bort ställen med extremt högt fisketryck men när jag fiskar på sådana platser försöker jag fiska tider då fisketrycket är lägre och fiska på ett sätt som jag tror inte den breda massan gör. Med detta tankesätt innebär det förmodligen att jag på kort sikt får sämre resultat än om jag hade fiskat samma spott 10-15 gånger. I gengäld vet jag att stället förhoppningsvis håller samma höga klass nästa år om inte fisketrycket av andra orsaker blivit klart större. Sedan kan jag istället lägga mer tid att söka nya bra ställen som gör att jag framöver kan sprida ut mitt fiske än mera. Att tänka långsiktigt kan i förlängningen vara det bästa både för dig själv och gäddorna.

Det kan låta egoistisk men är man rädd om sina gäddvatten så måste man vara hemlig, om inte så riskerar fisket att snabbt bli sämre. Sen är det givetvis skillnad på vatten och vatten. En del vatten är stora och gäddorna mer utspridda medan andra är mindre med få bra områden. Dela dina vatten med få personer som du litar på. En självklarhet i mina ögon är att dem du delar dina vatten med också tänker på samma sätt som en själv. Om inte så blir det snabbt fel vilket alla seriösa gäddfiskare säkert fått känna på någon gång. Tror även att nästan alla såväl som jag själv som fiskat gädda seriöst en längre tid gjort en del misstag genom att ge ut för mycket information. Visst man vill vara snäll, hjälpsam eller kanske få nya fiskekompisar men man bör tänka noga hur mycket man vill ge ut och vad man vill ge ut. Självklart skall man hjälpa andra i sitt fiske om man kan men inte till bekostnad av sitt egna fiske, de är i alla fall min uppfattning. Men för guds skull håll er till sanningen, nått jag avskyr är när man avsiktligt ljuger och vilseleder folk för egen vinning. Bättre då att vara rak och säga att man inte vill ge ut något. I vissa fall kan jag acceptera en nödlögn men det skall vara i mycket speciella fall. T.ex. om man är ute på ett av sina favoritvatten och så kommer det fram någon nyfiken och börjar pumpa en på info hur fisket har gått.

Slutligen vill jag önska alla gäddhunters ett riktigt gott fiskeår. Ut och fiska när ni känner för det men kom ihåg att tänka till innan och inte minst FISKA MED FÖRNUFT...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar