fredag 8 maj 2015

Mieko Pesa

Fakta: Mieko Pesa 90 F är 9 cm och finns i 7 olika färger. Gången är ettrig och tycks attrahera all slags rovfisk. Den fiskar på runt 1,5 - 2 meters djup. Wobblern är försedd med vassa japanska krokar samt har rasselkulor i sig. Finns att köpa hos Mieko Fishing för 89 kronor.

Historia: ”Pesan” var faktiskt ett av de första betena som Mieko Fishing tog fram. Den hamnade till en början lite i skymundan från storsäljaren ”Basas”. Men de som köpte den fick förmodligen ett favoritbete i sin beteslåda. För ett par år sedan lanserades wobblern i några nya färger och betet fick lite av en andra våg. Ryktet om ”Pesan” började sprida sig bland såväl abborrfiskare som harr, öring, röding och laxfiskare. Idag går det inte att ta miste om wobblerns duglighet och många rankar betet väldigt högt.

SONY DSC

Här har vi den på bild, Mieko Pesa 90 F. Nu finns den även i tre nya färger.

Omdöme: Jag måste erkänna att jag ignorerade wobblern från början. Tror faktiskt att jag provade i stort sett alla Miekos wobbler innan ”Pesan” fick chansen. Det var när de nya färgerna kom ut för tre år sedan jag blev intresserad att testa betet. Då hade jag trollat mycket abborre under några år och testat en rad olika wobblerns. Frågan var hur ”Pesan skulle stå sig i konkurens mot mina mer väletablerade och inkörda beten?

Jag minns första gången jag testade ”Pesan”. Fiskade i en av mina abborrsjöar. Inledde dagen med att trolla några varv runt ett hett område. Startade med 4 wobblers, två ”Pesa” samt mina dåvarande favoriter en ledad Rapala i grått och en sjunkande Rapala i grönt. Fisket var ingen höjdare precis men av totalt 7 landade fiskar så valde 5 ”Pesan”. Avslutade dagen med att spinnfiska vilket visade sig vara lyckat. På en Mieko Pesa i färgen ”fire-tigre” fick jag en fin abborre på 42,5 cm!

Mieko pesa-k

Fin abborre vid första testfisket.

Nu några år senare och med åtskilliga fisketurer med ”Pesan” kan jag konstatera att i grunda abborrsjöar är det svårt att finna nått bättre bete. När det gäller trolling och abborre är den numera alltid mitt förstaval. Av någon anledning triggar den ofta de större abborrarna att hugga. Andra wobblers kan jag få lika många hugg på men ser man till storleken vinner i princip alltid ”Pesan”.

DSC01588-k

Dubbelhugg av kilosabborrrar…

1,33 kg

Storabborre på Mieko Pesa…

1330 g - 47 cm k

Mitt i sommarhettan kom det upp en abborre på dryga 47 cm.

Själv har jag ännu inte hunnit testa ”Pesan” efter laxfiskar men av rapporterna att döma så funkar den även här riktigt bra. Några exempel på detta syns här nedan…

1509661_10152988062699735_3337036905204355217_n

Mieko Familys duktige lax och öringfiskare Patrik Johansson har testat wobblern i Luleälven och resultatet har varit långt över förväntan…

öring-pesan

Även i södra Sverige skördar “Pesan” framgångar. Här 9 årige Petter Paakki med en fin öring.

101cm-lax

Funkar även på lax! Nyligen tog Jens Johansson en lax på hela 101 cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar