onsdag 18 april 2018

Vintern som aldrig ville ta slut


Denna vinter blev vad man kallar en riktig "vargavinter". Vintern kom tidigt, mycket snö föll och en konstant kyla med några rejäla köldknäppar. Till detta inte en enda blida vilket nog är det mest anmärkningsvärda. När vi klev in i mars så skulle väl ändå våren göra sig påmind men icke det. Påsken passerade och veckorna tickade på utan att snötäcket började minska.

Först andra veckan i april kom så början på omslaget, i alla fall dagtid. Strålade soliga dagar och nu började solen göra åverkan på snötäcket för första gången sedan snön la sig i början av november. Senaste dagarna har varit riktigt trevliga med 12-13 grader och sol på dagarna och nån minus på nätterna, ser vi längre fram så kommer ett omslag till ostadigare väder och nederbörd, finns viss risk för snö vilket vi inte hoppas på. Kommer det i regn så känns det bättre för nu vill jag ha bort snön så snabbt som möjligt.

Jag skriver som att snön är helvetet mitt på jorden och på sätt och vis är det så i min värld. Visst i måttliga mängder gillar jag snö men blir det för mycket som i år blir man rätt less. Tänkte dra igång fisket i början av mars men då var det inte bara för mycket snö utan alldelens för kallt, sedan var tanken att köra några heldagar under påsken. En fin påskgädda har blivit lite av en tradition för mig men efter att ha rekat några vatten så insåg jag att det inte var värt besväret. När snön nästan går upp till midjan känns det rätt meningslöst.

Tiden rinner i väg och fiskdagarna har blivit alldelens för få men hoppas komma ut på några pass nu i slutfasen av säsongen. Samtidigt vet vi att det kan gå snabbt denna tid när väl våren tar fart. Jag får helt enkelt återkomma om några veckor och skriva hur det blev med fisket.

Nu till något annat. I höstas fick jag beskedet att Mieko Fishing gått i konkurs. Ett mycket tråkigt besked på flera sätt, först och främst lider jag med Sven-Olov som byggt upp och utvecklat företaget och nu tvingas ge upp. Sedan känner jag ju Markus väl som nu blev utan jobb. Men detta löste sig rätt bra då han snabbt fick ett nytt jobb på Headbanger lures.

Men inte bara detta utan nu var i mina ögon Luleås enda "renodlade sportfiskebutik" borta då beskedet kom att butiken var såld och skulle öppna upp i Dalarna. Att ha sin "hemmabutik" där man kan gå in och surra fiske, klämma och känna på grejor och göra inköp är guld värt för mig. Just anledningarna att ha tillgång till en hemmabutik, ett varumärke kopplat till Norrbotten och vänskapen med Svenne och Markus och de andra i teamet var anledningarna till att jag varit med i Mieko gänget under flera år. Mieko Fishing finns fortfarande kvar som sagt i Dalarna och Mieko Family kommer leva vidare men jag har valt att kliva av tåget. Vill passa på att tacka alla i teamet och framför allt Svenne för ett trevligt och givande samarbete genom åren. Önskar också de nya ägarna lycka till,

Nu känns det som att fiskesäsongen är i gång så framledes lär det säkert dyka upp någon färskare fiskerapport och med lite tur fina fiskar. På återseende...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar