söndag 23 december 2018

Årskrönika 2018

Sällan har jag varit så pass målmedveten i mina fiskeplaner som innan jag drog igång fisket under månadsskiftet mars-april. Någonstans var jag medveten om att tiden för fisket periodvis skulle bli begränsad pga min arbetssituation där jag har svårt att själv styra över arbetstider och ledigheter. Lite så blev det också, mest ledig var jag under vintern och våren då jag jobbade deltid, därefter har jag jobbat heltid och någon semester har jag inte heller haft under hela året.
Det är alltid kul att analysera året sitt när man "varit duktig" att skriva upp tydliga mål redan innan säsongen. Men den analysen sparar vi till senare, nu till en mindre sammanfattning kring själva fisket.

ISFISKET Aldrig har de yttre förutsättningarna varit sämre för isfiske än vad de var under hela vintern och våren. Redan i januari hade vi sjukt mycket snö och mer kom det allt eftersom. Det som var mest anmärkningsvärt var att det från början av november till början av april inte kom en enda blida. Minusgraderna hade sitt grepp över Norrbotten och mars månad blev rakt igenom en kall vintermånad. Tanken var att ismeta minst tio pass efter gädda, nu blev det istället bara en handfull pass. Kylan, snömängden och vatten på isarna gjorde att några tilltänkta vatten gick bort och att jag helt enkelt valde bort vanligtvis heta tider som tex. påsken då fiskeförhållandena var för dåliga.

Fisket var segt och det blev inte många gäddor heller. Ser man till snittet gäddor per pass så blev det bottenrekord men kikar vi på de större fiskarna så gick det bättre. Den 17 april fick jag upp en sjukt fin gädda som fick mig att häpna. Tyvärr var längden inte "bättre" än 113 cm men vikten blev ändå bra 12460 gram! Utan tvekan min hittills grövsta större ismetegädda. När inte förutsättningarna var bättre så fanns det hela tiden i bakhuvudet att försöka fiska från isen igen så fort den lägger sig. Något som också blev verklighet men mer om det senare...

En gädda som överraskade mig. 12460 g - 113 cm. Just gäddor mellan 12-13 kilo har varit mer än vanligt frekventa för mig den senaste tiden. På drygt 2 år har jag fått skåda sju olika individer var av jag själv fått äran att ta fem. Lite retfullt är att man ännu inte fått se en gädda över 13 kilo. Kanske man fiskar i fel vatten?, fiskar fel?, haft oflyt eller så kommer den med tiden?

Dessa ovan nämnda ord skrev jag i april i år. Lite läskigt, nästan som att nån där uppe tyckt synd om mig och som belöning börjat skänka mig 13 kilos gäddor istället. Bara att tacka och ta emot.

Som en kompis sa när jag berättade om Kristers storgädda från i höstas, "visst är ni duktiga men nog måste du hålla med om att det är flyt. Den vägde 13,4 kg. Tja i så fall har jag haft sjukt flyt i år. Men å andra sidan hade jag innan detta fått se 7 gäddor mellan 12-13 kilo inom loppet av drygt två år. Så kanske var det logiskt att få vara med om en gädda över 13 kilo då? Men nu blev det ju istället tre. Man kan vrida och vända på det hela men fisket är inte alltid logiskt. En sak är i alla fall säkert att får man fler än en gädda i denna kaliber då är man inne på rätt spår . Men man får samtidigt vara beredd att det kommer bakslag, perioder då de stora gäddorna är som försvunna. Gäller att njuta av dessa perioder.
Var vintern kall så blev våren det motsatta. Maj bjöd på strålande sol var och varannan dag. Tack vara detta så smälte snön bort och isarna for snabbare än man trott. Det negativa blev att vattenmassorna blev brutala och vi fick kanske den värsta vårfloden i modern tid i Norrbotten. Många små och medelstora vattendrag noterade de högsta vattennivåerna sedan man började mäta vattenståndet. För mycket vatten får sina konsekvenser och i mitt fall ställde det till mina planer med att fiska lekgädda från land. När sedan vattnet började sjunka så gick det undan och fisken var inte helt lätt att hitta. Därför tog jag det rätt lugnt med fisket under hela maj och laddade för juni och efterleksfisket efter gädda.

FÖRSOMMARFISKET Under juni månad blev det väldigt mycket fiske för mig. Hela 16 fiskedagar vilket kan jämföras med maj 3 dar och juli 5 dar. Man kan säga att årets krut på fisket gav jag denna månad. Mest peppad var jag utan tvekan att fiska gädda från land och då spinnfiske. Fisket gick lite upp och ner men fick uppleva några höjdare som belöning för den tid och energi som jag la ner. Bästa passet var en kväll då gäddorna var ordentligt i stöten. Jag hittade ett litet hett område där det stod massor med fina gäddor från fem kilo och upp till dryga nio. Huggen var brutala och de kämpade nått enormt. Fast bästa fisken kom en helt annan dag då fisket var extremt segt. Jag testade det mesta i betesväg och det kanske var min envishet att hitta rätt bete som räddade mig. På en Savage gear DP-spinnare stl. 7 kom ett stumt hugg och efter en kort men intensiv kamp hade jag uppgraderat mitt gädd-rekord med ett par hekton.

Detta blev min första gädda över 13 kilo. Att jag fick den på spinn från land i ett eget rekat vatten gjorde inte saken sämre. Allt gick som jag planerat och när man når sina mål med en praktfisk ja då leker livet. Så här i efterhand kan jag nog säga att detta är min bästa fisk hittills.
SOMMARFISKET Juli och augusti blev speciella månader i flera avseenden. Mest pga värmeböljan som var något i hästväg, i några veckor hade vi konstant temperaturer på 25-30 grader. När solen är uppe större delen av dygnet så blir även kvällarna och nätterna varma. Mitt i denna värmebölja drog jag på mig en förkylning och hosta som varade i flera veckor. Samtidigt jobbade jag heltid så orken och energin gjorde att fiskepassen blev allt för få under högsommaren. Innan den värsta värmen kom så blev det några kvällar med gösfiske vilket var trevligt. Blev dessutom ett sjörekord för mig, ingen markvärdig fisk i sig men för detta vatten en bra fisk även om jag tror det simmar en och annan klart större gös än denna här.

Slutfasen av sommaren blev svalare och då blev det även lite mer fiske. Åter var det gösfisket som gällde och jag upplevde många bra fiskepass tillsammans med olika vänner. Just att vertikalfiska efter gös tycker jag är ett perfekt sätt att ta med vänner ut på sjön som normalt inte fiskar så mycket. Själva fiskesättet är avslappnande och socialt och så får man oftast bra med hugg också. På lätta vertikalspön så kämpar även mindre fiskar bra. Skall man få igång fiskeintresset på nån så är detta en bra start!

HÖSTFISKET Hösten kom snabbt men förbyttes lika snabbt till sommar igen. Slutet av augusti blev kall men första halvan av september blev det varmare igen. Egentligen var det först i månadsskiftet september och oktober som vattentemperaturen kändes rätt för gäddfiske. Jag kände mig rätt taggad för höstfisket men när jag skulle vara ledig en vecka efter att ha jobbat nio dar på raken blev jag förflyttad till en annan arbetsplats och var tvungen att börja jobba med en gång. Fiskesuget och energin för fisket försvann och har sedan dess inte riktigt kommit tillbaka. Dessutom jävlades vädret med mig rejält då jag jobbade in lite tid som jag senare tog ut i oktober men då blåste och regnade de tilltänkta fiskedagarna bort. Stolpe ut med andra ord.

Blev 5-6 gäddpass under september och oktober men bara två dagar var heldagar. Så i tid sett så blev det på tok för lite. Men nu hade jag ändå turen att få vara med om ytterligare en storgädda. Det var Krister som vertikalade upp en sjukt fin gädda på 13,4 kg fördelat på 123 cm. Mäktig fisk som gör att man minns denna höst. Själv fick jag under hösten några skapliga gäddor, den bästa var lång 117,5 cm men tyvärr mager så vägde "bara" 9,14 kg. Metod: spinnfiske från land.

Vilken praktfisk som Krister fick i höstas! Den var grymt stark så man förstod rätt snabbt att det var nått riktigt stort som huggit på jiggen. Vertikalfiskad, 13390 gram fördelat på 123 centimeter.
ISFISKE PÅ NYISEN Att knyta ihop säcken med lite ismete kändes inte helt dumt, speciellt då vår och vintersäsongen blev som den blev. Nu hade vi istället flyt med fina stabila blankisar som låg i drygt 2 veckor. En kort tid med snöfria isar kanske vissa tycker men inte här i Norrbotten. När väl snön kommer så brukar den allt som oftast stanna. Nu tog jag och Markus vara på detta och vi hann med fyra ismetepass från blankisen. Fisket gick bra med gäddor över 7 kilo på alla pass. Totalt 6 gäddor över 7 kilo där Markus tog nummer två och tre på listan. Dessa vägde 9,11 kg samt 8,96 kg. Men en gädda var betydligt större än så. Ja den var så pass fin att den blev ett nytt rekord för mig. Smått otroligt att få vara med om att skåda tre gäddor över 13 kilo på några månader. Man kan säga att detta var året då jag hade tumme med de riktigt stora gäddorna.

Att man skulle få sig ett nytt gäddrekord från nyisen hade jag inte vågat drömma om men i år verkar allt vara möjligt. Skulle inte förvåna mig att nästa år blir det motsatta, att jag har stolpe ut med de större. Men må så vara för fisket är mer än bara stora fiskar. Även tunga perioder kan man få ut nått av, samtidigt så blir lyckan desto större när man efter en tyngre period väl får sig en storfisk.
Då skall jag försöka göra en slags analys av året som varit.

Mina mål med gäddfisket innan året såg ut så här:

* 10+ på ismete (13,22 kg, 12,46 kg)
* 10+ på spinn (13,11 kg)
* Minst 3 st 10+ under året (13,22 kg, 13,11 kg, 12,46 kg)
* Nytt rekord på mete (över 7 kg) (Blev inte ett enda pass då jag metade gädda)
* Minst ett metod-rekord (Spinnrekord och ismeterekord)
* Förbättra mitt augusti rekord (7490 g) (7800 g)
* Ta en gädda över 10 kg under nån av månaderna maj, augusti, november, december. (November)
* Gädda över 10 kg från ett nytt vatten (Fixade detta)
* Gädda över 13+ (13,22 kg, 13,11 kg)

Totalt nio olika personliga mål där jag lyckades ta 8 av 9. Fast egentligen känns det som att jag lyckades med dom alla då jag valde bort gäddmetet redan innan sommaren. Insåg att jag hade allt för mycket planer med mitt spinnfiske så att blanda in gäddmete skulle bara bli ett stressmoment. Hellre fokusera på färre metoder och lägga tiden där och lära sig så mycket som möjligt. Och i år var ju spinnfiske från land efter gädda mitt stora mål. Hade faktiskt inte riktigt koll på alla målen jag satte upp så nu när jag ser dom alla inser jag ju att man lyckas riktigt bra.

Jag har även skrivit ner lite tankar om taktik och annat och där inser jag att man som vanligt inte hunnit med allt man velat. Några tilltänkta vatten och platser hann jag inte med att testa. Valde bort metet och mörkerfiske som jag också hade i tankarna. I år hade jag bara satt upp mål för gäddfisket vilket jag nu i efterhand kan tycka var vettigt. Att satsa seriöst efter flera arter tar mer tid och energi än jag för tillfället har. I år var gösfisket likt förra året ett trevligt komplement.

Totalt har jag i år fiskat gädda 75% av tiden, 23% gös och 2% abborre. Vertikalfiske har jag praktiserat mest, följt av spinnfiske, ismete, trolling och flötestrolling. Totalt blev det drygt 50 fiskedagar under året där majoriteten av fiskepassen varit halvdagar, dvs. ca 3-6 timmars effektivt fiske.

MINA BÄSTA FISKAR UNDER 2018

GÄDDA
13220 g – 123 cm
13110 g – 122 cm
12460 g – 113 cm

GÖS
3340 g – 72 cm

SLUTORD: Att planera och sätta upp olika mål i jakten på stora fiskar är för tillfället min största drivkraft och inspiratation. Senaste åren är det gäddfisket som jag satsat på. Men detta är trots allt bara en liten del av vad jag får ut av mitt sportfiske. Att få vara ute och njuta av vädret, se naturen, den sociala biten när man fiskar med andra, spänningen, tysnaden, avkoppling, fågelsång, dofter och följa årstiderna är saker som hela tiden finns där. Sen att hela tiden se framåt och längta efter vad som komma skall, smida nya planer, kika på kartor och drömma sig bort ja det är sånt som jag brukar syssla med nu under vintern. Förmodligen lär jag återkomma med lite framtidsplaner här framåt.

Avslutningsvis vill jag tacka alla mina vänner som jag haft förmånen att få fiska med under året men även de som följer min sida och finner den intressant. Tiden går snabbt och nästa år fyller Fiskelycka i norr 10 år. Min förhoppning är att jubileumsåret bjuder på gott fiske och att jag lägger mer tid på att uppdatera bloggen. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.