måndag 1 maj 2023

Maj - En händelserik månad både under och över vattenytan

Snön är nu nästan helt borta, fåglarna sjunger och gäddorna plaskar snart i lekvikarna. Sett genom åren så är maj för mig mest förknippat med idfisket i mitt barndomsvatten Aleån. Under hela nittiotalet var Aleån lite av ett andra hem för mig i maj. Minns när jag gick på högstadiet och man kom hem så kastade man sig på cykeln för att snabbast vara på plats. Vi var ett gäng som fiskade mycket under dessa år och från början var det lite av en tävling att dra så många idar som möjligt. Men rätt snabbt så tröttnade jag på antalet idar och istället blev storleken intressantare. Var under dessa år mitt intresse för specimenfisket började och en stor del av det kan jag tacka min på den tiden stora förebild och inspirationskälla Arne Broman.

1997 var det år idfisket kulminerade här uppe. På den tiden gick det inte upp så mycket id och man fick ofta kämpa för varje fisk. I alla fall före de hade lekt och de var ju då jag fiskade som mest. Just detta år var speciellt för iden kom upp i normal tid, sen kom det massa regn och därefter blev det riktigt kallt. Iden blev kvar en vecka längre än vanligt och då hann de lägga på sig extra mycket romm. Aldrig har jag sett så feta idar som då. Men de var inte lätta att lura, köldstela som dom var. Det var många som gav upp och trodde att idarna var borta men jag nötte på och testade lite nya taktiker och snart började jag hitta var de romstinna honorna höll till. De stod oftast väldigt nära land där strömmen var som svagast, gärna djupt och nära botten. Det blev inte många idar det året men flera stora och de tre tyngsta är fortfarande mina största idar. Två av dessa hamnade på tio i topp listan i Sverige det året.


På denna tid var idfisket hett i norra Sverige från Strömsån (Övik) upp efter Västerbottens och Norrbottenskustens åar. Här min största id som nästan spräckte tre kilos gränsen.

Maj här uppe betyder lektid för de flesta av våra arter. Först ut är iden, sen kommer gäddan, abborren och mörten i tät följd. Efter detta dröjer det ett par veckor innan braxen går i lek vilket brukar vara när häggen blommar under de sista veckorna i maj. Själv är jag lite tudelad nu förtiden när det gäller fiske under själva lektiden. Detta är en återkommande het potatis inom sociala medior. Egentligen tycker jag att det är ganska enkelt. Fiskar man på ett fiskbestånd som är väldigt stort så kan man med gott samvete fiska några pass kring leken. Motsatsen, ett svagt bestånd eller om det pågår ett intensivt fiske från många andra så väljer jag att avstå. Man får helt enkelt göra en slags avvägning och sedan ta ett beslut som är baserat på “vad som är bäst för fisken och fisket i förlängningen” och inte efter ens egna ego. Här måste jag medge att när man var yngre och mer oerfaren så tänkte jag nog inte alltid i dessa banor. Men med åren kanske man har blivit en gnutta klokare.

Överlag så har jag med åren fiskat allt mindre i maj. Gäddfisket direkt efter leken tycker jag inte är speciellt intressant längre. Gäddorna är ofta magra och slitna efter leken. Abborren är ofta på hugget men samma där, kondisen är oftast väldigt dålig. Är man ute efter riktigt stor fisk så känns ju förleksfisket (tiden innan lek) klart intressantare. Men det är lättare sagt än gjort här uppe. Snösmältningen ger ofta rejäla vårflöden vilket leder till översvämningar. Isarna ligger länge och solen lyser större delen av dagen vilket gör att fiskarna går i lek så fort vattnet blivit fri från is.

Ett av mina mål gällande gäddfisket är ju att fånga minst en gädda över 10 kilo under årets alla månader. Två månader återstår och så har det sett ut en längre tid nu. Den ena månaden är just maj. Den stora frågan är hur jag skall greja detta? Egentligen har jag inte gjort något seriöst försök förutom åren 2010-2012 samt ett och annat ströpass efter detta. Faktum är att jag mycket väl kunde stoltsera med en riktigt bra gädda från maj men den fisken slapp undan. Just denna fisk är utan tvekan den jag nu i efterhand mest hade velat få upp. Besvikelsen var enorm och sättet jag tappade den på svider fortfarande. Minns att jag hade en klen gäddtafs som gick upp. Jag hade köpt några nya rejälare gäddtafsar som jag tänkte testa men var för lat för att byta. Ett misstag som fortfarande svider. Några ord om gäddan. Jag hade ankrat båten och kastade med en blå spinnfluga. Hugget var häftigt, gäddan liksom sög in betet och jag hann se virveln och en bit av stjärtfenan som stack upp. Sen drog den iväg på en rejäl rusning. Den gick inte att stoppa den hur än jag försökte. Till slut gick gäddan fast i en liten vass, ruskade lite på huvudet och sen gick tafsen upp och gäddan var borta. Dagen efter fick jag en liten en på 9,3 kg som lite plåster på såren. Men det var ingenting mot den jag dagen innan tappade. Nu har det ju gått många år sedan detta och jag har hunnit få flera stora gäddor. Men trots detta så är jag fortfarande övertygande att detta var en riktigt stor gädda. Kanske till och med den största jag någonsin haft på kroken.

Kommer jag fiska något i maj i år? Och i så fall vad kommer jag fiska efter Jag är öppen för att fiska lite av varje istället för att rikta in mig på något speciellt. Tror dock inte det blir så mycket fiske men hoppas på några dagar i alla fall. Sedan vet man ju aldrig vad som sker i slutändan. Maj är verkligen en månad som jag inte lagt så mycket krut på om man ser hur det sett ut senaste åren. Sen så hänger det en hel del på hur våren blir med väder och annat. Hur som helst så går vi en härlig tid till mötes oavsett var vi bor i landet. För nu går det snabbt här uppe i norr och snart är vi i kapp övriga landet vad det gäller temperaturer, växtlighet och årstid...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar