tisdag 9 maj 2023

Ny debattserie - Vart går gränsen?

Sportfiske är fantastiskt på många sätt och vis. Idag finns det många fler vägar att välja emellan och alla har rätt att finna sin egna. Vissa säger att det är bra och inget man skall ifrågasätta medan andra drar på stora trumman och ryter i från. Samtidigt som sportfisket växer så går tekniken framåt och det skapar i sin tur konflikter och diskussioner.

Kan man värdera allt sportfiske lika? Om inte vart skall man sätta gränsen? Elektronikens utveckling med allt mer avancerade ekolod är en annan het potatis. Är det sportfiske att kunna jaga enskilda fiskar i flera timmar? Eller prickkasta på utvalda fiskar. Svåra frågor som det inte finns något entydigt svar på. Jag har flera kompisar som jagar och de pågår liknande frågeställningar inom jakten. Där handlar det mycket om GPs sändare och åtelkameror. Jag förstår likheterna med fisket. Att all teknik och utrustning leder till att mycket av det som jakten eller fisket en gång handlade om försvinner. Sedan kan det lätt missbrukas och riskerar då att förstöra bestånd av vilt eller fisk.
 
När man en gång i tiden drog upp kriterierna för vad som räknas som sportfiske hade man nog knappast någon aning om sådana här saker skulle dyka upp med tiden. Undrar vad dessa människor hade tyckt om detta idag? Förr var det enkelt och handlade det bara om spö, lina och krok nu är det något helt annat. Skall vi dra åt handbromsen eller bara acceptera all förändring? 

Svår fråga, Antingen sitter man i sin lilla eka och ropar NEJ, NEJ eller så sitter man bland massor av skärmar i en stor Bassbåt och skriker JA, JA. Jag anser att varje sportfiskare bör fundera kring kring saker och ting, bilda sig en egen uppfattning och sedan går det ju inte styra eller bestämma hur andra skall fiska. Men en central fråga blir ju således "Vad är sportfiske för dig?" Och hur värderar du tex. en stor fisk med hjälp av senaste elektroniska tekniken?

Personligen så tycker jag att man måste få tycka och tänka samt vädra sina åsikter. Det är sånt som leder till diskussioner och utveckling. Men det gäller att göra det på rätt sätt och inte kränka folk med elaka kommentarer. Alla har rätt att tycka vad de vill och det måste man respektera även om man själv anser att sig ha rätt i sak.

Själv försöker jag givetvis lyfta fram det jag gillar inom sportfisket men även det som jag inte uppskattar. Det sistnämnda är något som jag tycks vara rätt ensam om. Sällan finner jag negativa texter om sportfisket skrivna av andra sportfiskare. Att ge kritik, säga emot, tycka till som sportfiskare i riktning till Sportfisket är idag lite som att pissa på hela kåren. Men så är det ju inom allt idag. Säg en politiker som offentligt skulle säga nått gott om något annat parti. Man skall vara enade utåt sett men det betyder inte att det kan bubbla innanför murarna för det.

Personligen tror jag att vi sportfiskare håller på att gräva våran egen grav. Hoppas jag har fel men vi ser ju hur det ser ut i andra länder i tex Europa med alla restriktioner och regler. Som vi nu far fram med snabba båtar med massa skärmar, stora fisketävlingar som anordnas så blir inte oddsen bättre. Vi bör nog hellre tona ner oss, sprida ut oss och tänka mera på hur vi förvaltar våra fiskebestånd på ett skonsamt och hållbart sätt.

Tanken med denna serie är INTE att hacka ner eller trampa på andra fiskare utan att belysa vissa problem och frågeställningar som finns inom dagens sportfiske. Jag vet att inte alla håller med mig men jag hoppas ändå att detta kan bidra till att fler (speciellt nya fiskare) tänker till och funderar. Sen gillar jag inte den tystnadskultur som jag anser till viss del råder inom sportfiskeåren. Ofta läser man "Alla får fiska hur man vill och det måste man respektera" Och att det handlar om avundsjuka. Jag är av den åsikten att vädrar man inte sina åsikter på ett konstruktivt sätt så riskera vi att hamna väldigt snett. En del kanske tycker jag är negativ och överdriver men allt handlar om att jag känner en oro på vart vi är på väg vilket är anledningen att jag skriver om detta...
   

Nästa inlägg i serien kommer inom kort och handlar om Gäddfisketävlingar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar