torsdag 1 juni 2023

Juni - En hektisk tid för oss sportfiskare!

Just nu känns det som att vi norrlänningar blir ordentligt bestraffade. Ja man kan verkligen inte tro att vi befinner oss i juni månad. Vädergudarna är oss inte nådiga då de i kluster spyr ut kylig arktiska vindar över oss. Termometern visar just nu 4,5 grader och när vindbyarna sätter in så knakar det i väggarna. För drygt två veckor sedan fick vi istället känna på en försmak av sommaren då vi hade soligt och varmt väder. Men nu har vi fått leva med nordvinden i två veckor och enligt väderprognoserna så lär det försätta så här minst en vecka till.

Nåja sommaren kommer väl så småningom. Tror det var 2014 då det var kallare på midsommarafton än självaste juldagen. Veckan efter så kom ryssvärmen in över oss och det blev nära in på 30 grader varmare i ett nafs.

Igår gjorde jag mitt första gäddfiskepass i öppet vatten. Gäddorna var bra på hugget men de var faktiskt hör och häpna köldstela precis som de kan bli under senare delen av hösten. Första och förhoppningsvis sista gången jag upplever det under denna tid på året. Nu vill jag ha sommar...

“Vi backar tillbaka drygt trettio år i tiden. En sommardag som jag minns som igår. Det var året mitt fiskeintresset tog fart. Sommarlovet hade just startat och man hade all tid i världen framför sig. Jag hade köpt en ny haspelutrustning, En ABU rulle C4 laddat med 0,30 ABU Topp nylonlina och ett teleskopspö av samma märke. Givetvis beställt från Berras Sportfiske. I betesaskarna fanns lite godis i form av spinnare som Droppen, Vibrax, Sonett och inte minst Ultra spinnaren. Även några shadjiggar modell mindre, en Killer vobbler och ABU:s klassiker Favorite vass, Atom, Utö och min (på den tiden) absoluta favorit ett Silver Toby 7 gram. Mycket mer än så hade man inte hunnit samlat ihop.

Efter några kilometer cyklande efter dåliga skogsvägar var jag framme vid mitt barndomsvatten. En mindre å där det simmade lite av varje i fiskväg. Fiskedagboken min säger att det var dåligt fiske men att det plötsligt hugger en jättelik gädda. Efter några sekunder går fisken loss och besvikelsen var enorm, ja jag minns det fortfarande. Men någonstans där visade jag prov på tålamod då jag fortsatte att nöta vidare och efter ett tag så kunde inte gäddan motstå mitt Toby drag och denna gång gick det hela vägen hem.


Nytt rekord! Vikten stannade på dryga 4 kilo och måttbandet visade 87 centimeter. Ingen C/R tankar på den tiden, utan den skulle ju hem och visas upp till mor och far.

2018, en så där trettio år senare. Nu är det inte min barndoms å jag fiskar i men annars är likheterna slående. Ett spö i ena handen och en håv i den andra och en ryggsäck på ryggen. Vandrar genom skogen innan man kommer ned till vattnet. Förväntningarna och spänningen är densamma. Skillnaden är bara att det inte längre är en fyra kilos man har i tankarna eller ett Tobydrag som hänger i linändan. Men känslan är ändå exakt densamma. Även hugget som strax kommer, nervositeten innan den ligger i håven. Spänningen innan man kollat dess vikt och längd. Avslutningen blev dock bättre denna gång, tänker på känslan och synen när man ser sin rekordgädda simma ner i djupet…”


Hur tung och och lång skall en gädda vara för att räknas som riktigt stor? För mig har den bilden förändras en hel del genom åren och det är väl precis så det skall vara. Det är helt upp till betraktarens öga att avgöra. Sen finns det ju vetenskapliga aspekter som man kan mäta det i. Tänker på hur stor en gädda kan bli och där tycker jag man skall utgå ifrån hur det ser ut i det land man bor i och framför allt det lokala området man fiskar i.

Denna var min första över 13 kilo och givetvis så såg den mäktig ut. Men det gjorde även min 4 kilos och inte för att tala om när jag putsade det rekordet nått år senare med nära två kilo. Men allra störst intryck en gädda gjort för mig var min första tolva som också var min första över 10 kilo. Nu i efterhand när man fått ett gäng fiskar från 10 och dryga 14 kilo så tycker jag att när en gädda börjar väga 12-13 kilo så händer det nått. Det blir något helt annat än en 10 kilos. Tänker dom få som fiskat i Lödde och Vättern och lyckas få flera gäddor över 15 kilo och nån topp på 17-18 kilo. Då lär den ribban höjas ytterligare några kilon.

Ja det går inte att ta miste om att jag älskar denna tid men det är samtidigt en hektisk period. Det känns som att hur man än gör så hinner man inte med allt. Vad vill jag då göra i år är frågan? Det är mycket. Kanske några fiskepass efter gädda, lite abborrfiske eller varför inte en del lax och öringsfiske. Dra några harrar eller varför inte något metepass efter id, braxen eller mört. Ja så har vi ju gösen eller kanske man sparar det fiske till nästa månad? Ja ni ser valmöjligheterna är många och allt fiske har ofta sin “primetime” en kort begränsad period som dessutom ofta krockar med varandra. Jag kommer gå mest efter känsla och lust istället för någon målmedveten och planerad satsning. Jag räknar inte med några trofé fiskar men vi får helt enkelt se vart vi landar och vad resultatet blir. En sak är dock säker, jag vill gärna tillbringa min tid utomhus nu och då gärna med fiskespöet till hands...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar