måndag 30 september 2024

September – Motivationsproblem samt en kortare fiskerapport över mitt fiskande under månaden

Precis som förra året ville inte denna höst heller komma igång. Sommaren stretade emot länge och väl vilket jo för sig var skönt. Det blev till och med några riktiga sommardagar med 20-25 grader och sol. Jag klagar inte men som fiskare var detta långt ifrån optimalt.

En nederbördsrik inledning följdes upp av en torrare period innan det kom rejält med regn under förra veckan. Lågtrycken avlöste liksom varandra och regnet var under några dagar mer eller mindre konstant. Likheten med förra hösten är slående. Regnen kom då också när den varma luftmassan attackerades av kall luft norrifrån. Förra året vann kalluften, denna gång verkar det gå åt samma håll men kanske inte lika markant.

Jag skrev för en månad senare att jag skulle vänta in rätt läge innan jag börjar fiska igen. Tyvärr fick jag vänta lite väl länge. Veckan innan regnen gjorde jag mina första gäddfiskepass. Egentligen är dessa två pass de enda lite längre och mer seriösare jag åstadkommit så här långt. Annars har jag varit ut några gånger innan eller efter jobbet men då har det handlat om kortare pass på runt två timmar. Det där riktiga suget har tyvärr inte infunnit sig denna höst och jag tror inte det blir så mycket mer fiske här framöver. Kommer jag ut ett par gånger till innan vintern kommer så är jag rätt nöjd.

Om vi börjar med gäddfisket så kan man väl säga att jag har fått lite av det jag förtjänar. De två seriösare och mer planerade passen gav en del gädda men ingen riktigt stor. Fiskade av två ställen noggrant som jag tidigare tagit flera stora gäddor. Antalet gäddor var i paritet med det normala men vikterna stannade runt 5-6 kilo bägge dagarna. Man undrar vart de större individerna höll hus? Känslan var dock att jag var där lite för tidigt men var ju mer eller mindre tvungen att fiska här nu när jag såg att väderprognoserna framöver spådde massor med regn.

Mina kortare pass har gått lite bättre. Några lite längre fiskar har jag lyckas lura upp. De två längsta mätte 116 respektive 114 centimeter. Tyvärr var vikten sämre än längden i bägge fallen och då känns det ju lite trist tyvärr.

Septembers bästa gädda för min del blev denna fisk som vägde 9,8 kilo och mätte 116 centimeter.

Innan jag tog fram gäddfiskeprylarna hann jag med att fiska efter harr. Var ute med Bosse och Ante och man får nog kalla detta för en perfekt fiskedag. Lite kallt på morgonen men solen värmde upp luften under dagen så det blev riktig behagligt utan att det kändes för varmt. Harrarna var bra på taget och det kom även upp en skaplig öring. 

Allt fiske jag bedrivit under september har varit från land och fiskemetoden i fråga är spinnfiske.


Efter en liten kylslagen morgon så fick vi en kanondag ute i vildmarken. Hösten kan vara en riktigt fin tid att vistas utomhus. Lagom varm så man orkar vandra utan att plågas av värme eller mygg.


På tal om motivation eller snarare brist på motivation så är jag nu tyvärr inne i en period då jag inte tänker så mycket på fiske överhuvudtaget. Bara att skriva detta inlägg tar emot och då kommer lätt tankarna om man skall lägga ner skrivandet ett tag eller kanske ta bort bloggen helt och hållet? Visst man kan pausa och låta sidan vara vilande men det är nått jag helst vill undvika. Vet dock att det kan svänga hyfsat snabbt och då kan det plötsligt bli kul att skriva igen. Så kommer inte ta något definitivt beslut nu.

Under förra vintern var jag ovanligt produktiv så jag har rätt många artiklar nästan eller delvis klara. Tanken var att publicera en del av dessa nu under hösten och tidiga vintern men kan inte lova att det blir så. Jag har lärt mig med åren att det inte går att stressa fram något när jag skriver. Så bara vänta och se så kanske suget kommer tillbaks, om inte så får jag ta en ordentlig fundering hur det blir med denna sida i framtiden. Min tanke nu är i alla fall att försöka knåpa ihop en månadskrönika varje månad fram till årets slut.

Avslutningsvis vill jag önska alla läsare ett riktigt skitfiske med rejäla spöböj så återkommer jag förhoppningsvis med ny månadskrönika om en månad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar