Egentligen hade jag tänkt bort gäddfisket helt och hållet nu under sommaren. Men ibland får man en känsla att nu är det läge så gjorde ett undantag. Fast hade jag veta hur kvällen slutade skulle jag ha avstått fisket helt och hållet.
Inleder med att fiska med jerkbait och efter ett tag tar det tvärstopp under några sekunder. Hinner fundera om det är botten men känner strax därefter att det rör på sig och i samma sekund släpper fisken. Tiden springer vidare och jag hinner nog beta av en stor del beten innan jag tar fram en av de nya Savage gear line-thru sikar som jag köpt inför året. Det tar inte många kast förrän det hugger!Detta blir inledningen av den mest galna gäddfighten jag någonsin upplevt. Fisken är helt tokig och gör bland annat två rejäla luftsprång då hela gäddan är en bra bit ovan ytan. Försöker få den att gå närmare botten så den lugnar ner sig men istället gör den ett par rejäla rusningar upp mot ytan. När den väl kommer in till land är den helt utslagen.
Jag ser att den blöder en del samt har svalt hela betet djupt. Lyckas klippa och få ut krokarna och stoppa blödningen men ser att gäddan redan börjat blekna i sin färg. Fastän jag gör allt i min makt för att få den piggare så lyckas jag inte få den att komma tillbaka. Jag stannar på platsen i två timmar men inser tillslut att gäddan inte kommer att överleva. Valet blir att avliva fisken så den slipper plågas mera. En av mina tyngsta stunder jag varit med om inom fisket. Men samtidigt något som kan hända så länge man är dum nog med att hålla på med detta.
Just sådana här saker kan hända alla men tror många inte vill tala om det. Kanske delvis för rädsla över vad folk skall tycka och säga eller en slags skam över att man inte lyckades med sitt Catch and release fiske. Skall sägas att detta händer väldigt sällan om man är duktig på att hantera fisken på rätt sätt samt fiskar när det inte är för varmt i vattnet. Eftersom det är värmebölja nu i södra Sverige så kan jag tillägga att där jag fiskade låg vattentempen på max 16 grader. Då jag valt en linje att skriva om mitt fiske på ett ärligt sätt utan filter eller vinkling så känns det naturligt att jag skriver om en sådan här sak också. En av fiskets baksidor som många ogärna vill prata om.

En kanonfisk som jag träffat på tidigare. Dock inte alls så där smällfet likt förra året. Men grovheten går det inte att ta miste om. Måtten denna gång var följande: 13,3 kilo och 122 centimeter.
En kanonfisk som jag träffat på tidigare. Dock inte alls så där smällfet likt förra året. Men grovheten går det inte att ta miste om. Måtten denna gång var följande: 13,3 kilo och 122 centimeter.
Blev som sagt inte den kväll jag hade hoppats på. Visst man är nöjd att ens teorier stämde och att jag lyckades få mig en finare sommargädda. Men absolut inte på detta sätt. Så känner ingen som helst glädje och förmodligen inte det jag behövde för att få en nytändning gällande gäddfisket. Hoppas bara att jag kan skaka av mig detta så kanske jag är på banan igen till hösten...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar