lördag 7 januari 2012

4 d. Krokar och sänken

* 4. UTRUSTNINGEN *

Tumma inte på kvalitén

När det gäller krokar så har jag lärt mig en sak och det är att man skall satsa på kvalité före pris. En krok måste både vara vass och stark. Krokar som inte är nog vassa, eller krokar som lätt går av eller bli uträtade är inte att tänka på. Egentligen skall man vara noga med krokvalet vilken art man än fiskar efter men gäddan är ju en stor fisk och då blir ju påfrestningarna på kroken större och kvalitén desto viktigare.

Owner st36bc

Dessa krokar gillar jag skarpt! Det är en krok som har den rätta skärpan och hållbarheten så därför passar den utmärkt till de flesta typerna av fisken.

Jag har testat flera olika märken genom åren, både bra och dåliga men har sedan några år tillbaka fastnat för Owners ST-36 BC. Dessa krokar uppfyller mina krav och aldrig har jag tappat någon fisk p.g.a. krokarna svikit. Det finns säkert andra lika bra märken men skall jag lyfta fram någon krok så får det bli denna.

 Välj krokstorlek utifrån betesfiskens storlek

En tumregel är att välja krokstorlek utifrån betesfiskens storlek. Vad man kan se är att många fiskar med i mina ögon för stora krokar. En större krok ger betesfisken sämre rörelser och riskerar att ge gäddan värre krokskador. Många gånger vinner man att gå ner ett snäpp i storlek och krokningarna sitter ändå tillsynes lika bra. Jag använder mig mestadels av krokar i storlek 4-6 då jag fiskar med medelstora beten. Större beten kan storlek 2 bli aktuellt och skulle jag fiska med riktigt små betesfiskar känns en krok i storlek 8 som ett bra val.

Sänken

När man ismetar är det vanligt att man använder olika typer av sänken för att lättare få ner betet till önskat djup. Det finns olika typer av sänken som alla fungerar bra. Vanligast är de runda kulsänkena och de mer långsmala blysänkena. Vikten på sänket styrs av flera faktorer så en fördel är att vara utrustad med sänken allt från 5 gram till i vissa fall 50 gram. Fiskar man i ett vatten där det är strömsatt och djupt fodras det givetvis mer tyngd än om man fiskar grunt i en sjö.

 D303-730r_1

Själv brukar jag använda dessa sänken.

gummi pärlor 

För att inte riskera att skada knuten på linan kan man sätta en gummi pärla mellan sänket och knuten.

Ett hårt blyat bete ger fisken även mindre rörelsefrihet vilket kan vara rätt medicin de dagar gäddorna är extra försiktiga. Det motsatta är då att fiska med riktigt lätta sänken eller inget alls vilket ger betesfisken bättre rörelse och lockar de aktiva gäddorna till hugg. Genom att flytta sänkets placering på linan kan man justera det hela ytterligare, men mer om detta finner du i ett kommande inlägg där vi går igenom olika typer av tackel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar