söndag 1 november 2009

Vad vill jag förmedla med min blogg?

Det var faktiskt min brors sambo som fick mig att fundera på att starta upp denna blogg. Hon hade själv nyligen börjat med sin inredningsblogg och undrade om inte jag skulle göra någon sida kring mitt fiske. Efter lite funderingar så bestämde jag mig slutligen att starta upp min fiskeblogg Fiskelycka.

Innan jag körde igång funderade jag lite av vad jag vill förmedla med min blogg och samtidigt vad man som läsare kan vara intresserad av. Det allra viktigaste som jag försöker genomsyra hela sidan är min passion och känsla för sportfisket. Det kanske låter aningen naivt men för mig är fisket inte bara ett intresse i mängden utan istället har det med åren blivit en viktig del av mitt liv som jag varken kan eller vill vara utan.

Förutom denna grundinställning vill jag om möjligt även dela med mig lite av mina erfarenheter och kunnande till andra intresserade och seriösa sportfiskare. Samtidigt så ser jag själv en möjlighet att kunna ta del av andra fiskares kunskaper och åsikter vilket i förlängningen gör mig till en bättre fiskare. Min tanke var och är fortfarande att sidan skall innehålla lite av varje inom sportfisket och då framförallt med fokus på norra delen av landet.

De sidor som jag gillar är framförallt de som sätter själva fisket i centrum och inte sig själva. Visst är det trevligt att titta på en massa bilder på stora fiskar men det bör även finnas lite innehåll för att göra sidan intressant.

Här kommer dock ett problem, hur mycket vill jag lämna ut om mina vatten, fisketeknik, beten och annat. Jag har full förståelse för de som vill hålla sina ställen hemliga för ett hårt fisketryck inverkar alltid mer eller mindre negativt på ett vatten. Själv har jag valt en linje att berätta allt som inte skadar mitt eget fiske eller andras. Exempelvis skulle jag aldrig skriva om ett vatten där jag känner någon som fiskar mycket och vet om att den personen vill hålla stället hemligt.

Som läsare är man givetvis intresserad att läsa om bra fiskevatten, fisketekniker och beten m.m. Men som sagt det hela är en avvägning och jag tycker man noga skall fundera innan man skriver något. Eftersom jag bara skriver om mitt fiske och inte är med i något team eller klubb så har jag bara mig själv att ta hänsyn till vilket kan göra det hela enklare.

Det finns ju givetvis mycket annat intressant en sida kan innehålla förutom det jag nyss tagit upp. Tester, artiklar, filmer, bilder, berättelser från förr, debatter och nyheter är saker som jag valt att skriva om och publicera på min sida.

En annan sak som jag märkt blir allt vanligare är människor som ljuger för att hålla sina vatten hemliga. Det kan vara att man uppger ett helt annat vatten när man anmäler sin fisk till någon tävling. Detta tycker jag är väldigt osmakligt, vill man hålla sitt vatten hemligt så får man helt enkelt ge fan i att skriva ut vattnet. Om man då inte får delta i tävlingen så får det väl vara på det viset. Hellre det än att lura seriösa fiskare som reser långt till fel vatten.

Någonting annat som jag tror förekommer på vissa sidor är att man försöker vilseleda läsarna genom att skriva ihop påhittade texter om vattnet man fiskar i och hur man tagit sig dit m.m. Detta skadar ju inte precis någon annan men jag skulle då aldrig ge mig i kast med något sådant.

För mig är det en självklarhet att hålla sig till sanningen. Så det ni läser i min blogg är till 100% sant. Om det är något jag inte vill ska komma ut så skriver jag helt enkelt inget om det. Så lätt är det och man slipper ha dåligt samvete att man lurar folk, men å andra sidan de som sysslar med detta kanske saknar samvete eller så tänker man bara på sig själv i första hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar