onsdag 10 november 2010

Fiskelycka i vinterskrud

Ny bakgrund och lite ändringar i bloggens design skvallrar vilken tid som väntar, nämligen vintern. Sista dagarna har vi haft riktigt kallt så nu väntar jag bara på lite ledighet från jobbet och mildare väder så kan säsongens första isfiske vara ett faktum.

Tyvärr så kan det komma en rejäl portion snö under veckan vilket inte känns speciellt trevligt. Snön har egentligen bara negativa saker att tillföra när det gäller fisket. För det första så fryser isen sämre då snön effektivt isolerar, för det andra så blir ljusförhållandena under isen betydligt sämre vilket minskar fiskens aktivitet och för det tredje så blir det besvärligare att vistas på isarna med snöpulsning och i värsta fall flödvatten.

Troligtvis kommer jag att göra mitt första ismetepass om drygt en vecka då jag börjar min långledighet på fem dagar. Utrustningen är redan i ordning så det är bara att hoppas att de yttre förhållandena med säkra isar och acceptabelt väder är till min fördel.

Bilder från isfiskesäsongen 2009-2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar