torsdag 31 december 2009

Året 2009 – En nytändning i fisket

Egentligen har jag fiskat regelbundet under de senaste tjugo åren men ändå har det gått lite i vågor kan man säga. Första åren var jag uppe i över 100 fiskedagar per år under några år (120 dagar som mest). Under 2000 talet blev det successivt mindre och jag var nere i ca 35 fiskedagar som minst. Sista två åren har jag lyckats vända på steken och nu har jag för andra året i rad kommit upp i över 50 dagar. Största skillnaden dessa år att jag börjat fiska mer seriöst och målinriktat. Fiskepassen har då också blivit längre och mer artinriktade på stor fisk.

Mest fokus har annars varit på att söka nya trevliga fiskevatten i hopp om att finna lite större fisk. Redan 2008 hittade jag några intressanta vatten i den aspekten och i år har jag börjat lära känna dessa bättre vilket har resulterat i fler större fiskar vilket känns stimulerande inför framtiden.

I mars detta år startade jag upp min blogg vilket skedde efter en relativt långt övervägande. Tillslut efter diverse tankar på hur jag skulle lägga upp det hela så beslöt jag mig att starta upp den. Tanken var då och är fortfarande i korta drag att förmedla min syn och glädje till sportfisket samt att rapportera från mina fisketurer. En annan tanke var att bloggen skulle vara rätt bred och ta upp och beröra vitt skilda ämnen i sportfiskets anda. I övrigt såg jag och märker nu efter snart ett år att detta är ett utmärkt sätt att förmedla och få ut lite av sitt kunnande och engagemang till de som följer bloggen och samtidigt kunna få något tillbaka från andra likasinnade människor ute i vårt avlånga land.

Isfisket (januari – maj)

Redan i början av januari var jag ute på isen och ismetade efter gädda. Fisket gick rätt segt men lyckades tillslut få mig en gädda på ca 3,5 kilo. Detta var annars ett av mina få ismetepass och totalt sett gick detta fiske inget vidare förrän när isarna lade sig på nytt vilket jag återkommer till senare. Annars blev det några pimpelfisken efter abborre samt att jag deltog i en pimpeltävling.

Vår och försommarfisket

I mitten av månaden startade jag upp mitt fiske i öppet vatten med lite mete i mitt hemmavatten Aleån. Just fisket efter id har blivit en årlig tradition genom åren fastän jag dragit ner rejält på det fisket senaste åren.

Idfisket i år var bra sett till antalet fiskar men storleksmässing sämre än någonsin. Till i år har jag skaffat mig en videokamera vilket resulterade i en film med idfiske som jag och farsan spelade in. Bästa fisken blev annars en braxen på hyggliga 2710 gram.

I slutet av månaden så blev det lite förleksfiske efter gädda i ett av mina vatten. Det visade sig att vi kom i precis rätt tid och innan kvällen var över hade jag och Martin tillsammans fått 55 gäddor varav största på 5,7 kilo. En vecka senare var jag dit igen men då var gäddorna försvunna.

Sommarfisket

I juni blev det en del gäddfiske och det gick väl skapligt men kunde ha gått mycket bättre då jag tappade en riktigt stor gädda, fick in den vid båten då plötsligt spinnaren sprättar loss från dess käft. Annars blev det en del gäddor runt 5 kilo och en bit däröver.

Abborrfisket var annars sommarens höjdpunkt med tre fiskar över kilot. Men likadant var det här som med gäddfisket då jag tappade den största. Fiskarna över kilot tog jag en i juni, en i juli och en i augusti men totalt sett var fisket i augusti klart bäst med flertalet abborrar mellan 7-9 hekto förutom den över kilot. Annars har jag testfiskat i ett par intressanta abborrvatten, dock från land. I det ena fick jag bra i antal men utan att få någon större fisk. I det andra vattnet gick det desto sämre, fiasko kan man säga fast jag hört uppgifter om att det tagits abborre på närmare 2 kilo där.

Höstfisket

Så den 11 september kom det stora hugget och det var faktiskt under riktat abborrfiske då jag trollade med en liten Rapala i linänden. Först känns det som en ordinär gädda på 2-3 kilo men så när jag har den nära båten vägrar den komma upp till ytan. Den kör sedan rejält och det tar en bra stund innan jag ser den och ännu en stund innan jag kan lyfta den i båten. Ett nytt personligt rekord är slaget men kan den väga över 10 kilo? Den är grov och rätt lång med verkar tom i magen. Vågen stannar på 9100g och den mäts till 108cm.

Testade även en liten gäddtjärn som skall innehålla fina gäddor. Jag fick flera gäddor plus en hel del abborre under mitt fiske fast ingen större. Sista höstfisket efter gädda skedde i oktober tillsammans med en gammal kompis, Krister Wallmark. Trots en isande nordvind och nysnö på marken gick fisket skapligt med 5 gäddor i skapligt format.

Farsan rapporterade att han fått mycket harr i en liten bäck som vi fiskade mycket i då jag var grabb. Detta förvånade mig samtidigt som jag blev nyfiken att åka dit. Det blev således ett fiskpass med farsan. Fisket var trögt under dagen men jag fick upp 2 harrar var av en vägde fina 720g vilket är en liten höjning av mitt tidigare bäckrekord härifrån på 700g. Så för att vara i den bäcken var det en riktigt fin harr.

Isfisket (oktober – december)

Isarna lade sig tidigt på de mindre vattnen vilket innebar att jag premiärfiskade redan i slutet av oktober. Det dröjde dock till slutet av november och framförallt i början av december innan det lossnade. Fiskade i ett vatten där jag fiskat en del tidigare men utan att lyckas, nu gick det bättre med några gäddor mellan 5-6 kilo plus en riktigt fin gädda på 9220 gram och dryga 110 centimeter. Denna fisk blev ett bra bokslut för året och samtidigt en inspirationskälla inför det kommande året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar