tisdag 19 april 2011

Sista gäddpasset för säsongen?

Senaste veckan har våren verkligen gjort entré här i Norrbotten. Snön har på några dagar försvunnit helt och hållet, vårfåglarna har hittat hit och isarna börjar bli sämre. Ser vi på långtidsprognoserna över påskveckan så ser det ut att kunna bli ännu varmare med dryga 15 grader och strålande sol. Härligt, härligt men farligt, farligt som Björn Skifts brukar sjunga så det gäller att se upp med isarna.

Fast jag tror ändå att det inte borde vara några problem med att ta sig ut på isarna under påsken, däremot veckan efter kan det vara på håret. Själv är jag ledig påskhelgen och hoppas på ett par fiskpass. Veckan efter påsk hade jag också hoppas på ett eller annat fiske men vi får väl se hur det blir med den saken.

Idag har jag varit ute och fiskat gädda. Vädret var från morgonen lite kallt och blåsigt men allt eftersom dagen gick så avtog vinden allt mera och solen lyste hela dagen från en klarblå himmel. Härligt vårdag med andra ord. Fisket då? Nja visst det blev en del fällningar, totalt 9 stycken var av 7 ledde till landande fiskar. Men storleksmässigt var det inte bra och troligen ett bevis på att de stora damerna sökt sig bort från platsen mot dess lekområden. Gäddorna vägde från ynka halvkilot till ca 3,5 kilo.

Förra veckan gick det dock bättre. Fiskade då på samma plats som idag och gäddorna var bra på hugget. Runt 10 landade gäddor totalt och storleksmässigt smått med ett undantag.

8220-g---107-cm-(k)h2

Norrbottensgädda på 8220 g och 107 cm.

Gäddan bjöd på ett väldigt klent motstånd men jag kände vid mothugget att det blev stumt och på knyckarna att det borde vara en större fisk. Men som sagt sen gav den med sig på en gång och jag kunde handlanda den med ett gälgrepp utan problem. Vanligtvis brukar jag vara rätt duktig på att uppskatta en gäddas vikt men inte denna gång. När jag först tog längden (drygt 107 cm) och som jag tyckte att fisken hade en bra kondis var jag säker på att den borde väga runt 9 kilo eller kanske lite mer än så. Därför blev jag lite förvånad då vågen inte visade mer än vad den gjorde. Men hur som helst en väldigt fin gädda som jag är riktigt nöjd med och min första över 8 kilo i april.

Detta kan som sagt ha varit mina sista ismetepass med inriktning på gädda denna isfiskesäsong. Som jag tidigare varit inne på lockar andra arter allt mera nu och en dessa har jag inte hunnit med och det är abborren. Var jag blöter mina krokar nästa gång är ännu inte riktigt bestämt, får ta mig en funderar helt enkelt och sen får vi se vad det blir av det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar