måndag 23 maj 2011

Häftigt mängdfiske

I söndags var jag ute och fiskade i ett vatten där det finns gott om gäddor. Tyvärr brukar det mest vara frågan om mindre exemplar men det finns även en och annan större. Av alla de lite större gäddorna jag lyckas fånga där har samtliga varit ordentligt ryggbreda och grovvuxna. Så med rätt längd så tror jag att de kan nå upp till en hög vikt, frågan är bara hur långa gäddorna kan bli här?

Vädret var soligt under dagen och det var även rätt varmt i luften vilket säkerligen drev upp vattentempen. Gäddornas humör stegrades successivt under dagen och tillslut var de som galna och högg på tillsynes allt som serverades. Jag brukar försöka hålla räkningen på de gäddor jag får, dels för att det är en kul grej och även för den statistik jag får ut av mitt fiskande. Rekordet låg inför detta pass på 41 gäddor då jag fiskat ensam och 64 gäddor då jag och Mikael fiskade i ett gäddrikt vatten under 90 talet.

Fisket började rätt normalt med en och annan gädda som fattade tycke för mina jiggar. Men ju längre dagen led ju mer fart blev det på gäddorna. Plötsligt var det ovanligt med ett kast utan att åtminstone en gädda var bakom draget. Framförallt var det tre heta ställen där gäddorna hade klumpat ihop sig och här tog jag större delen av dagens gäddor. Totalt blev det säkert omkring hundratalet fiskar som jag hade på eller bakom kroken och av dessa kunde jag landa 64 stycken.

Grävling

Detta vatten ligger lite avsides och alltid ser man något intressant då man är här och fiskar. Denna gång fick jag se både älg och som här på bilden en grävling. Tidigare har jag observerat en hel del rovfåglar som ugglor, fiskegjusar och kungsörnar. I skogarna runt om har det av andra observeras både björn och lodjur.

Det sägs att allting har en baksida och så även i detta fallet. Ser man till antalet gäddor så borde det väl rimligtvis vara några som är lite större. Men icke det, här var det bara tal om mindre gäddor upp till ca 3,5 kilo. Av dagens alla hugg så syntes inte ett enda spår av storgäddan vilket förstås var en liten besvikelse. Fast storleken betyder som sagt inte allt och som helhet var det en underbar dag ute i vildmarken där både vädret, naturen och gäddorna bidrog till att förgyllda dagen.

Nu har jag under mina första fisketurer verkligen fått känna på att få fisk så nu kanske det är dags att börja snegla på andra vatten där inriktningen blir lite av det motsatta, d.v.s. få men stora gäddor. För de är ju trots allt de man helst av allt vill åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar