fredag 13 maj 2011

Id och mört fiske

Som vanligt började jag säsongen med lite mete. Premiärsvängen ägde rum förra lördagen och då tog jag med mig Lukas. Vi begav oss till Aleån och målet var glasklart, Lukas skulle få sin första id. Vattenståndet var väldigt lågt, kan bara påminna mig att det varit liknande förhållanden vid två tillfällen sedan 1990 men då pågick idfisket drygt en vecka senare in i maj.

Iden var mitt uppe i leken och i lugnvattnet närmast land var det för grunt för att fiska. Lite längre ut i några djupare gropar stod det dock en och annan id och efter en liten stund hade Lukas på en fisk.

Lukas med spöböj

Den är stark, kanske det är en krokodil skämtade Lukas allt medan han drog upp fångsten.

Lukas första id

Dagens och livets första id för Lukas. Här assisterad av farfar i bakgrunden.

Fisket flyter sedan på riktigt bra och efter drygt en timma så har Lukas dragit upp hela 4 idar allt medan jag och farfar dokumenterat det hela med såväl kamera som filmkamera.

Nästa fiskepass blev tillsammans med Robin och målet denna gång var att dra upp ett gäng större mörtar till framtida gäddfisken. Normalt ett lätt uppdrag men inte denna gång. Vi testade först två olika vatten innan vi på det tredje äntligen hittade det vi sökte. Mörtarna var på plats och hade just börjat leka, de flesta fiskarna hade dock ännu inte lekt. Totalt kunde vi dra upp dryga 100 talet mörtar var av vi sparade de 25 största.

Agnfiskar

Förhoppningsvis kommer en och annan av dessa hamna i käften på någon finare gädda.

Robin drar mört

Robin med mört på kroken.

I övrigt så har jag nu fixat i ordning de mesta av mina grejor inför kommande fisken i öppet vatten. Var även förbi Miekofishing här om dagen och köpte mig lite jiggar och tafsar så nu är man redo för att tampas med gäddor, gösar abborrar och andra intressanta fiskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar