lördag 24 december 2011

En dröm som ger hopp om framtiden

Adrenalinet pumpar i mina ådror medan jag kämpar i de oändliga med en lina som drar mera än vad jag klarar av att hålla emot. Dragkampen tycks aldrig ta slut och tanken på vad det kan vara som sitter på kroken kommer allt starkare. Svaret är nära då jag sakta men säkert får övertaget och kan nu känna en tung och sävlig fisk pressas upp genom hålet. Just som jag försöker se vad det kan vara så blir allt svart för en kort stund innan jag i nästa sekund vaknar till liv.

Drömmen ger hopp om framgång men inget tydligt svar på vad det egentligen var för fisk som satt på kroken. Men känslan var så stark och tydligt att jag inte behöver fundera på vilken art det rörde sig om.

Från mitten av 90 talet och några år framåt lade jag ner en hel del tid att fiska efter denna art. Resultatmässigt gick det bra men den där riktigt stora kom aldrig. Nu i efterhand kan jag inse att jag nog inte fiskade på de rätta ställena eller så hade jag bara en enorm otur. Största fisken under dessa år blev en kort och grov varelse på 2600 gram. Ett rekord som jag nu tycker är dags att putsas en bra bit uppåt och kanske var min dröm en vägledning till att göra i ordning mina ABU Pimpel 2 spön. Sedan får jag leta reda på pannlampan samt mina allra varmaste kläder och bege mig ut i mörkret på jakt efter den riktigt stora…

Jag återkommer under mellandagarna med en liten årskrönika där jag summerar i korta drag året som gått. När detta är gjort är det bara att släppa tyglarna och se framåt i tiden och ta sig an 2012.

I övrigt så fortsätter artikelserien runt ismete och gädda. Jag hoppas även kunna komma med någon färsk fiskerapport snart (det börjar bli dags för detta då det är bra länge sedan jag fiskade senast). Annars finns det en del planer och tankar med bloggen inför kommande år.  Så förmodligen lär den överleva även hela nästa år om inget oförutsett händer.

Jag vill även framföra ett stort tack till er alla som följt bloggen under året. Hoppas att ni får en riktigt GOD JUL och att ni även i fortsättningen kommer att titta in här.

/ Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar