måndag 30 april 2012

Isfisket börjar nu sjunga på sista versen

Egentligen har jag inte så mycket att skriva om när det gäller mitt fiske sedan påskas. Har dock varit ute och ismetat efter gädda vid tre olika tillfällen men det har som det flesta gångerna detta år gått rätt så tungt.

Första passet testade jag två ställen på en sjön men det var lika dött på bägge platserna, d.v.s. inte ett endaste hugg. Lite konstigt med tanke på att pimpelfisket på platsen var riktigt bra med flera sorters vitfisk och abborrar men gäddorna de var som bortblåsta denna dag. Men detta betydde att jag nu var rustad med riktigt fina agnfiskar så därför kände jag mig tvungen att göra ytterligare ett pass några dagar senare.

Andra passet började lovande med 3 gäddor första 45 minuterna, sedan inte ett liv resterande 3-4 timmarna. Storleksmässigt var det heller inte mycket att skryta över då den största vägde runt 4,5 kilo medan de andra två var riktigt små.

Den senaste fisketuren var helt okej fastän man gärna vill att det skall gå ännu bättre. Började fiska på en plats där det är rätt djupt (ca 7-11 meter) men endast en liten gädda på ett par timmar fick mig att testa lite grundare närmare land där det logiskt sett borde kunna vara bättre senare på våren. Detta visade sig vara ett smart drag då jag snabbt fick 3 gäddor i tät följd. Först en riktigt fet och fin gädda som tyvärr saknade längden för att vara riktigt fin, sedan två mera normalbyggda gäddor mellan 4-5 kilo. Efter denna huggsexa blev det dött.

6500 g

Fet gädda på 6500 gram och knappa 96 centimeter.

Isarna håller fortfarande i vissa vatten men börjar bli ganska så porösa så jag har en känsla att det kan gå fort nu när det börjar bli lite varmare ute och sista dagarna har vi sett ett omslag mot det mildare hållet så förmodligen var detta sista isfisket för den här gången. För min egen del får det gärna bli riktigt varmt nu så även vi norrbottningar får komma ut på fiske i öppet vatten så snart som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar