onsdag 2 maj 2012

Summering av årets isfiske

Årets isfiske har förutom ett lakpass i februari handlat uteslutande om ismete efter gädda. Målsättningen har som vanligt varit att försöka ta så stora gäddor som bara möjligt i de vatten jag fiskat i. Hur har då detta gått? Nja inget vidare.

Om årets isfiske

Senaste åren har jag blivit bortskämd med flera storgäddor men i år bröts den trenden. Orsakerna till detta kan man bara spekulera om men några ”bortförklaringar” kan jag bjuda på. För det första så har jag inte fiskat lika mycket eller i lika många vatten denna vinter/vår som vad jag gjorde under åren 2010 och 2011.

Förutom detta så har några av mina pålitligaste ställen vad det gäller de större gäddorna svikit rejält. Då gäller det att söka nya vatten och platser men tyvärr har jag saknat en del av den energin. Det kan även sägas att de vatten jag fiskat i inte är speciellt lättfiskade och då kan det vara små marginaler mellan succé och fiasko. Men rent generellt så tycker jag att det varit trögare med färre landade fiskar per pass än vad som är normalt.

Det som på förhand lockade mest med isfisket var att köra hårt tidigt på de första isarna, något som sket sig fullständigt då det först var oerhört milt fram till jul. Därefter kom det mängder av snö på de tunna isarna vilket skapade vissa problem. Ja en del platser blev aldrig fiskbara under hela vintern så man kan säga att de yttre förutsättningarna inte heller blev det bästa. Mina fiskepolare och tillika klubbkompisar Krister och Ari har hållit sig undan från isarna denna vinter och vår vilket gjort att man fått köra på själv, något som också kan ha dämpat fiskeivern en del.

Årets ismete i siffror

Viktfördelning

0-1 kg – 3 gäddor

1-2 kg – 10 gäddor

2-3 kg – 2 gäddor

3-4 kg – 2 gäddor

4-5 kg – 5 gäddor

5-6 kg – 2 gäddor

6-7 kg – 2 gäddor

7-8 kg – 1 gädda

Totalt antal gäddor: 27st (mars 14st, april 13st)

7200 g - 104 cm 6500 g

Årets största isgädda vägde 7,2 kilo men var tyvärr rätt mager. Man hade gärna bytt ut kondisen på den mot gäddan till höger (6500 g) så hade nog vikten legat runt 9 kilo.

Storlek - Topp 5

7200 g – 104 cm

6500 g – 96 cm

6000 g – 96 cm

5800 g – 93 cm

5200 g

Kommentarer, jämförelser med förra året och lite tankar

Om jag gör en jämförelse med förra året då jag fick totalt 77 gäddor på ismete så vägde totalt 19,5 % av gäddorna över 5 kg. I år var den siffran 18,5 %, alltså väldigt lika vilket betyder ändå att jag fiskar på platser där det bör finnas större fiskar än det jag fått i år.

Fast låt säga att jag fått 50 gäddor till så hade ju chansen varit klart större att få gäddor i de viktklasser som jag kom upp i förra säsongen. Samtidigt hade jag turen förra året att få flertalet gäddor mellan 100-110 cm och 7-9 kg medan jag i år istället fått många runt 90-100 cm och 4-7 kg.

Vad som är tur och slump är en intressant fråga för faktum är att jag fiskat mest i ett fåtal vatten under de senaste isfiskesäsongerna och ändå har de sett så pass olika ut. Ibland går allt bara så lätt som när jag i mars 2010 drog gäddor på 12100 g, 11120 g samt 9400 g. Denna svit kom under 3 raka fiskepass och det i olika vatten! Sedan förra året då jag i snöfall och allmänt usla förhållanden tog en härlig gäddtrippel på 11200 g, 8500 g och 8400 g.

Detta visar hur oförutsägbart fisket egentligen kan vara vilket ju är en del av tjusningen med sportfisket. Fast det har gått tungt i år har jag ändå känt att chansen finns och att den kan komma när man minst anar det. Men tyvärr kom inte det där superfisket man hade hoppats på men man får istället hoppas att det infinner sig någon gång under den tid som är kvar av året.

Det viktigaste är ändå att inte ge upp utan fortsätta att tro på det man gör. Då kommer framgångarna förr eller senare. I fjol blev ismetet glädjepunkten gällande mitt gäddfisket medan det övriga fisket svek, får hoppas på det omvända i år då…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar