fredag 15 mars 2013

Gäddfiske med bra medelvikt

I går började förberedelserna inför dagens fisketur med att pimpla upp betesfisk. Detta skulle visa sig vara svårare än jag trodde då det gick riktigt segt. Trots hjälp från en annan pimpelfiskare jag strålade samman med på isen blev resultatet skralt. Blev endast 3 mörtar av moderat storlek samt några mindre abborrar och gärsar. Besviken över det dåliga resultatet övervägde jag att ställa in kommande dagens planerade fiske men blev ändå så att jag for iväg på morgonen.

Gärsar

Man tager vad man haver. “Gärsklumpen” levererade noll fiskar denna dag. Men skall sägas att jag fått en del gäddor på detta sätt genom åren, dock inga större.

Fast jag har lyckats rätt bra med deadbait senaste åren väljer jag ändå levande agn framför dött 9 av 10 gånger. Vid vissa tillfällen då jag prickfiskar på små ytor nära botten kan jag föredra ett dött bete men då skall det vara tröga förhållanden som mitt i vintern. Nu när vårsolen lyser allt starkare och jaktljuset blir bättre tror jag gäddan vill ha lite rörelse på sina matbitar. Så denna tid och framåt föredrar jag levande betesfisk. Medelvikten har dock helt klart varit bättre på dött bete men samtidigt har jag tagit 4 av mina 5 största isgäddor på levande. Så bägge delarna funkar bevisligen under de rätta förhållanden.

Idag fiskade jag på ett ställe jag hittade förra året som kändes riktigt intressant. Då blev det tre skapliga gäddor mellan 5 till dryga 6 kilo. Att notera var att inga smågäddor syntes till vilket är ett bra tecken enligt min mening. Är en markant brant som sluttar från knappa metern ned mot ca 7 meter. Just i själva branten fick jag förra året alla mina gäddor trots att jag hade ute spön en bit därifrån. Därför satte jag 4 spön nära de 3 gps markeringar som levererade i fjol samt två spön en bit utanför.

Efter ca 1,5 timme kom första fället. Fisken där nere gav sig inte speciellt lätt utan kämpade förvånansvärt bra. Såg att huvudet inte var så stort annars hade jag tippat på en betydligt större gädda men hur som helst en bra start och en helt klart godkänd gädda på dryga metern och 6580 gram.

6580 g

Känns kul att vara igång med fisket igen, hoppas man kan hålla igång med minst ett fiskepass per vecka tills det att isarna inte bär en längre.

Nappen duggade inte speciellt tätt men det hade jag också räknat med så därför var det väldigt överraskande då jag vid 12 tiden fick dubbelhugg inom ett par minuter. Första gäddan var rätt bångstyrig så skyndade mig att få upp den. Snabbt i vågsäcken med den och sedan rusade jag och satte mothugg på andra spöet och frikopplade rullen. Det hela slutade lyckligt i en skaplig dubble gäddor på totalt 12,5 kg där den större av dom vägde 7280 gram fördelat på 104 cm.

7240 g - 104 cm

Bägge gäddorna var rätt lika i sin kroppsform med en medelgod kondition.

Att notera var att alla tre gäddorna föga överraskande högg på exakt samma gps-markeringar som förra året, dvs. på ca 3-6 meter djup mitt i branten. Den största tog en abborre medan de andra två valde två av de tre mörtarna jag hade att tillgå.

Fiskade sedan en timme till utan att något hände innan jag gav upp. En härlig dag på isen med strålande solsken och knappt någon vind. Därför gjorde det inte så mycket att det var luftkallt.

Kul också att platsen levererade även i år, undrar bara om det går någon riktigt stor gädda där? Kanske får vi svar på den frågan i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar