fredag 12 april 2013

Webbtipset – Mortas fiskeblogg

Denna vecka tänker jag lyfta fram en annan trevlig sportfiskeblogg från Norrbotten och det är Mortas fiskeblogg. Mannen bakom den är Mårten Sandkvist, en hängiven och duktig sportfiskare bosatt i Piteå tillsammans med sin familj. Till yrket är han musiker och spelar bl.a. i bandet Expanders.

Mårten brinner allra mest för gäddfisket och trolling men är inte alls främmande för att testa andra metoder allt för att fresta storgäddan. Vid sidan om gäddfisket har han genom åren fiskat en hel del efter många andra arter med vitt skilda metoder.

Trollingfisket är något som Mårten behärskar väl. Här med en stadig gädda på 9540 g och 108 cm.

Det man som läsare märker är att Mårten har koll på sitt fiske, det finns alltid en tanke bakom varje fisketur vilket också ger utdelning i längden. Under de senaste åren har han börjat söka sig mer till vatten med de rätta förutsättningarna för att producera riktigt stor fisk. Förra året blev det bland annat en gädda på strax under 10 kilo samt några gösar runt 6 kilo. Just gösarna får betraktas som riktigt fina fiskar så här långt upp i landet.

Denna fina gösdubble på 6,14 kg resp. 5,96 kg fick Mårten och Kristoffer under förra sommaren.

Jag ser en del likheter i mig själv i Mårtens sätt att analysera och se på sportfisket i allmänhet vilket säkert bidrar till att jag följer denna blogg lite extra noga. Min känsla gällande framtiden är att det kommer dyka upp ännu fler stora fiskar från Mårten och hans kompisar. Alternativet att Mårten skulle sluta fiska tror jag lika lite på som att centerpariet skulle gå och vinna nästa val.

Ett minus med bloggen är att den inte uppdateras allt för ofta. Som läsare har man ännu så länge fått nöja sig med några uppdateringar per år, men i gengälld är det alltid bra kvalité på både innehåll och språk vilket i mina ögon är det viktigaste. Hellre en bra blogg som uppdateras en gång per år en dålig som gör det varje dag.

Avslutningsvis vill jag uppmana er som missat denna blogg att börja besöka den och till Mårten säger jag bara ”keep up the good work” med en liten förhoppning om en tätare uppdateringsfrekvens framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar