måndag 29 april 2013

Sju arter på samma fisketur!

Snön är borta, det porlar i bäckarna, plusgrader på nätterna och vårfåglarnas kvittrande. Det känns att det är vår i luften nu och man kan konstatera att samtidigt som isfisket börjar sjunga på sista versen så står en säsong med fiske i öppet vatten framför dörren. Livet hade kunnat vara sämre för en sportfiskare…

Sju arter på samma fisketur!

Torsdagen den 25 april gjorde jag ett kombinationsfiske med inriktning på betesfisk, gädda och i skymningen lake. Jag tycker detta är en härlig tid då kvällarna börjar bli både ljusare och varmare. Man blir liksom påmind att en sommar så småningom är på antågande.

Efter att jag fått ut mina gäddspön för ismetet så var tanken att börja pimpla. Men gäddorna ville störa mig och nappen duggade tätt första 1,5 timmen. Blev 5 hugg var av 4 fångade, sedan dött i nästan två timmar innan en sista gädda behagade att hugga strax före 20 snåret. Storleksmässigt lite som jag befarat dvs. relativt små gäddor upp till ca 4 kilo.

Man märker att vårens ankomst fått fart på fiskens aktivitet. Gäddhuggen var rejäla, ingen tvekan där inte! Samma sak var det med pimpelfisket. I ett av hålen bokstavligen slogs fisken om att få sätta min mormyska med maggot i käften. Så det var med andra ord ett trevligt nöja att sitta och dra fiskar på löpande band. Dessutom var det lite tyngt i linan emellanåt och artrikedomen kan man inte heller klaga på. Det blev ett par fina idar i halvkilosklassen och ett gäng braxnar på upp mot kilot. Där emellan kom det abborrar och mörtar i skaplig storlek samt de små slemmiga gärsarna som ville vara med i leken.

Att det blivit ljusare längre blev jag varse om i kväll då skymningen aldrig ville komma. Först efter 22 tiden började det bli något som liknade mörker och då kommer även första hugget på ett av ismetespöna. En lake! 15 minuter senare kommer nästa hugg och en ny lake äntrar isen. Inga jättar utan ordinära lakar runt 1-1,5 kilo.

I fullmånens sken börjar jag packa i hop mina fiskegrejor strax innan midnatt och kan konstatera att jag haft en mycket trevlig dag ute på isen med ett varierat fiske minst sagt.

Söndagsfisket gav endast smågäddor.

På söndag fiskade jag tillsammans med Markus Teilus i ett vatten där vi vet att det tagits fina gäddor, i varje fall vid fiske i öppet vatten. När det gäller isfisket så har jag inte speciellt bra koll men var här för ett par år sedan och fick då några hyggliga gäddor. Därför kände man sig hyfsat förväntansfull inför fisketuren.

Men de större visade sig inte alls denna dag utan bara snipor runt kilot alltihop, tror vi fick upp 8 gäddor totalt med en medelvikt på ca kilot. Skämtade med Markus och sa att de gånger vi fiskar tillsammans så får vi bara smått. Samma visa senast men nästa gång kanske det vänder och det med ränta…

Att skylla på dåliga betesfisk håller inte heller då vi serverade en mix med mörtar, idar, braxnar och abborrar i varierande storlekar. Om det bara fanns smågäddor på stället eller om de stora höll sig undan låter jag vara osagt.

Färdigfiskat från isen för denna gång?

Man kan konstatera att det har hänt en hel del med isarna i Norrbotten under den senaste veckan. Flera vatten har redan nu för dålig is för att kunna fiska på. Jag hade trots detta ändå en tanke på ett sista isfiskepass under denna vecka men då jag nu sett väderprognosen så är jag skeptiskt om det blir ut något mer.

Hur som helst så kommer isfiskeprylarna alldelens snart städas undan till förmån för alla grejorna till det så efterlängtade fisket i öppet vatten. Att man längtar…

Tyvärr har jag inte ägnat många tankar till planering av inköp eller annat inför det som stundar. Men hoppas det kommer när man väl lagt isfisket åt sidan. I varje fall så håller jag på att skriva en summering av isfiskesäsongen som började redan i november förra året. Som vanligt hann man inte med allt man tänkt sig fast när jag tittar snabbt i fiskedagboken kan jag ändå konstatera att det gått rätt så bra, om än man gärna vill att det skall gå ännu bättre. Mer om detta på bloggen framöver…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar