söndag 11 augusti 2013

Fina gösar på Mieko Predator Spinner Tail

I veckan har jag fiskat en del gös och på vertikalfiske lyckades jag ta ett par skapliga fiskar. Inga häpnadsväckande fångster i sig om det inte var för betet de togs på.

I förra inlägget skrev jag lite om mina funderingar kring jiggar kombinerat med spinnarskedar. Att de funkar på abborre har jag vetat bra länge men frågan är hur de faller gösarna i smaken? För att testa detta mer ingående fiskade jag med två spön samtidigt under ett par kortare fiskepass. På det ena spöet körde jag med Finn-S jiggar och på det andra en Mieko Predator Spinner Tail i färgen koppar. Jag måste säga att jag verkligen gillar detta bete men ska jag vara ärlig så hade jag gärna sett att det fanns en mindre variant till gös. Men man tager det som finns helt enkelt.

Totalt blev det 7 gösar för min del under dessa fisketurer där 5 av fiskarna föll för Finn-S jiggen. Alla gösarna var av rätt normal storlek där den störta vägde drygt 1,8 kilo. I slutet av första passet smäller det på en lite bättre fisk på “spinner tailen”. Den förmodade gäddan visar sig i istället vara en finare gös. Coolt att den verkligen funkar på gös men frågan man ställer sig är om det är en engångsföreteelse eller inte?

2560 g - k1

Här första gösen på “spinner tailen”…

spinnertail gös (k)

Gös nummer 2 var snäppet större (2750 g) och något grövre i sin kroppsform.

Redan passet efter kommer nästa gös på “spinner tailen” och nu råder det inget tvivel om att den fungerar även på gös. Som sagt roligt att betet fungerar (trots sin storlek) på gös och man kan samtidigt inte låta bli att undra hur mindre varianter av samma bete skulle fungerar på gös och abborre?

spinnertail

Så här ser Mieko Predator Spinner Tail ut för dom som inte redan vet. Betet testfiskades under förra året med gott resultat på gädda, hälleflundra andra havsfiskar.

Det började säljas i våras. Tyvärr så blev det fel i tillverkningen så gummiblandningen höll inte speciellt bra. Därför drog man in jiggarna och inväntar nu nästa leverans som är på ingång. Därför finns inte dom på webb-sidan eller butiken idag men som sagt de är på gång.

Betet hittar ni endast på Mieko Fishing i deras butik eller webb-shop.

Slutord: “Spinner tailen” har för mig visat sig vara ett riktigt intressant bete oavsett om det handlar om gösar i 3 kilos klassen eller hälleflundror runt 30 kilo. Att betet även fungerar på gäddor vet vi sedan tidigare då inte minst grabbarna i Team Mieko Norr tagit flera fina bitar. Så därför säger jag till alla som inte upptäckt detta bete ännu, köp ett gäng i olika färger, ni kommer inte att ångra er…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar