söndag 10 november 2013

Ett par iskalla fiskepass

I det senaste inlägget skrev jag att det knappast skulle bli något mer fiske i öppet vatten det här året. Nu blev det inte riktigt så då jag förra helgen följde med Krister ut i hans båt. Vi visste att vattnet skulle vara rejält kallt men vi blev ändå förvånade då ekolodet visade – 0 grader. Fisket gick också segt och efter bara en snipa på ett par timmar så beslutade vi oss för att byta vatten.

Nu var det varmare i vattnet, men att kalla det varmt är nog att ta i men det låg nu i alla fall på plussidan, + 0 grader. Vi hittade rejäla stim av småfisk vilket kändes positivt. En stund senare kommer första gäddan som följs av några till där en sticker ut och väger om jag minns rätt 7260 gram. Det var Krister som tog den på en jigg av medelstor modell.

……………………………………………………………………………………………………………….

Idag har jag dammat av ismetegrejorna och det största målet var att försöka ta en gös från isen. Placerade ut fyra spön tacklade med död siklöja på två spots som gett flera skapliga gösar under sommar/hösten. Jag hade även ute två extraspön laddade med rejäla mörtar. Tyvärr hade jag bara tillgång till död betesfisk men det har ju fungerat tidigare, frågan var hur det skulle gå idag…

De yttre förutsättningarna kunde ha varit bättre. kvällsprognosen från igår lovade 1-2 plusgrader, svag sydlig vind och tidvis lätt regn. Verkligheten var stygg och gav mig – 8 grader och en bitande nordvind plus underkylt regn varvat med snö. Hade jag vetat detta hade jag inte fiskat, men förmodade att det skulle bli mildare under dagen men när jag åkte hem efter fisket visade termometern i bilen fortfarande på – 8 grader.

Fisket var det lika illa med endast en fångad fisk, en snipa på säkert 3 hekto. Tyvärr har vi redan snö på isen vilket försämrar jaktljuset under isen med några hundra procent vilket givetvis påverkar fisket. Isen var dock tjockare än jag räknat med. Däremot varierade tjockleken en hel del, från ca 8-20 cm.

Nu får man gräva ner sig och sedan komma igen. Vinterfiske är inte särskilt glamoröst utan ett fiske med mycket slit, kyla och ofta magert resultat. Likafullt är vintern en tid då jag har lyckas få upp flera stora fiskar under så med det i bakhuvudet går det lättare att bege sig ut på jakt. Återstår dock att se när jag är redo för nästa tur…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar