fredag 23 maj 2014

Kärt återseende av gammal träskgädda

Ett av de roligaste och spännande fiskesätten är utan tvekan spinnfiske i grunda vegetationsrika vatten. Att se hur gäddorna kommer farande från långt håll mot betet och inte veta om hugget kommer eller inte är definitivt en adrenalinhöjare. Man ser så mycket mer då det är grunt, det kan ju även vara stora fiskar som skräms eller flyr undan.

Själv har jag mest fiskat i sådan här typer av vatten. Ofta små vatten från land eller ibland från båt. Vill man uppleva mängdfisken är ofta dessa vatten helt rätt men igengälld brukar det gå ut över storleken. Gäddorna är ofta små, går helt enkelt många små på en stor. Däremot tycker jag att dessa träskgäddor överlag brukar bli rätt grova i sin form, framför allt breda över ryggen. I större, djupare vatten och även älvar kan man finna flera typer av gäddor medans dessa vatten formar mer en och samma typ av gädda. Träskgäddor är coola och framför allt de stora exemplaren. Jag har skrivit det förr men en dröm jag har är att upptäcka ett litet naturligt (ej put&take), grunt och till viss del igenväxt vatten som hyser grymma storgäddor. Givetvis skall det vara helt ofiskat och helst ligga lite avsides till. Inte det lättast eftersom typ 99% av sådana vatten i Norrbotten bara innehåller gädda, mört och abborre. Tror att det i regel krävs nått mer än dessa arter för att det skall bli bingo. Där har vi en nackdel här uppe jämfört med södra Sverige och dess artrikedom.

Under veckan har jag i alla fall fiskat mina små träsk. Första passet blev ett kortare då jag mest riktade fisket efter gädda. Fisket gick si sådär och på några ställen kunde jag se gäddor leka. Känslan var att det var precis i slutklämmen av leken. Just vid dessa ställen fick jag flest hugg och alla de 9 gäddorna som kom upp var riktigt små. Precis som det så ofta brukar vara men samtidigt vet jag att det simmar en och annan större och det är ju dom man vill åt.

Här om dagen var jag ute igen. Nu blev det ett längre pass där första halvan ägnades åt abborrfiske. Det finns stora abborrar här också men de är ofta svåra att hitta, speciellt denna tid på året. Det kändes som att tiden var helt rätt men det blev ändå ingen succé, snarare det motsatta. Fast inte var oväntat. Fick i alla fall två mindre abborrar runt 2-3 hekto, bägge på dropshot tackel och jigg. Premiärfiskade med nya FKP-Gear Draugen spöet och det var precis så bra som jag hade hoppats på. Otroligt mycket spö för pengarna.

Gäddorna var det lite lättare att hitta men de var oväntat svårflörtade till en början. Jag fiskade grundligt av de heta områdena och med jämna mellanrum högg gäddorna. De var som stöpta ur samma form, ca 0,7 kg – 1,4 kg. Tanken att få en större fanns där men var inte speciellt stora då jag så sent som för två år sedan här fick hela 64 gäddor på en dag och ingen vägde över 2,5 kg. Men så i slutet (nummer 18 av de totalt 19 gäddorna) händer det. Jag gör ett kast in mot land och direkt som betet landar så ser jag en rejäl plog komma i full fart. Det är grunt och vindstilla så effekten blir därmed extra tydlig och häftig. Men gäddan väljer bara att följa efter utan att hugga. När den närmar sig båten har jag inget val utan låter betet sjunka mot botten. Spinnstopp brukar ju funka men inte lätt då det är svingrunt. Som tur är det lite djupare här och i sista hundradelen av sekunden hugger gäddan. Jag tar gäddan hårt och innan den fattat nått så ligger den i håven. Att den är smal går inte att ta miste om men ryggbredden är helt okej och just över nacken är den kopiöst grov. En gädda med märkliga proportioner.

DSC01782d

Äntligen en gädda som fyller upp håven…

8050g-110cm

Tyvärr mager och utlekt. Mätte den till dryga 110 cm och vågen visade på 8050 gram.

Eftersom gäddan påminde mycket om en annan som jag tog här 2010 så anade jag att det kunde varit en återfångst. Efter en titt på bilder så är jag inne på att så också är fallet. Se och döm själva.

7400g-106cm (1)

Då 2010 var gäddan 106 cm lång och vägde 7400 gram.

I och med veckans varma väder så lär det mesta av fisket spraka igång nu. Lyckligtvis så lovas lite kyligare väder kommande vecka. Visst är det skönt med värme men för fisket vill det ofta förstöra mer än att göra nytta…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar