torsdag 18 september 2014

Dyningarna efter Söröya samt lite tankar kring höstfisket efter gädda

Veckan uppe i Söröya visslade snabbt förbi. Tyvärr så hade vi lite oflyt med väder och annat men trots detta var det en trevlig resa som gav en del nya erfarenheter och upplevelser. Jag har skrivit ett mer utförligt inlägg kring vår tid där borta som kommer dyka upp på Mieko Fiskeblogg rätt snart.

På hemmaplan har jag ägnat mig åt att fixa i ordning gäddfiskeprylarna som stått och samlat damm sedan en tid tillbaka. Senaste gäddpasset var nog i slutet av juni om jag minns rätt. Så skall bli kul med mera gäddfiske nu en tid framåt.

I måndags var jag ute och testade gäddorna. Det blev trolling samt lite spinnfiske. Jag hade gärna sett att det var lite kallare i vattnet. Senaste veckorna har vattentemperaturerna faktiskt stigit någon grad, jag hade gärna velat ha rakt motsatta förhållanden. Men tyvärr får man inte välja. Fisket var ingen höjdare. Totalt blev det 6 gäddor upp till 5-6 kilo. Förhoppningsvis kommer det både fler och större framöver.

På tal om vattentemperaturer och gädda. Nu var det 14-15 grader i vattnet där jag fiskade. Jag tog mig en titt i min fiskedagbok över de större gäddorna jag tagit denna tid på året. Är förvisso inte så väldigt många då jag av någon anledning fiskat rätt lite på hösten. Men jag har haft få om inget riktigt bra fiske då temperaturen varit över 14 grader. Däremot från 14 grader och nedåt har det gått bättre. Kanske en magiskt gräns de där 14 graderna som enligt många skall vara gäddornas optimala trivseltemperatur. En snabb och hastig avkylning kan däremot få en negativ inverkan innan gäddorna hunnit acklimatisera sig. Men väl där brukar den intressantaste tiden börja. När vattentemperaturen börjar kliva nedåt, säg från 10 grader nedåt då ringer en väckarklocka för de större gäddorna att börja äta. På senhösten tas det i mängd sett kanske lite färre gäddor per fiskepass men det är slående att se hur medelvikten och toppvikterna istället stiger. Detta är ju ingen nyhet för de som redan fiskar mycket gädda denna tid på året men för de som inte vet eller har provat så är senhösten en tid man inte bör missa.

Själv hoppas jag kunna fiska ett eller ett par pass i veckan nu fram till slutet av oktober. Mestadels kommer det handla om gäddfiske men kan mycket väl bli lite annat fiske också. Metoderna kommer främst handla om trolling och vertikalfiske, kanske lite spinn också. Jag vill i första hand kolla upp lite nya vatten och gärna pricka in nån dag med riktigt bra fiske. Under förra hösten blev det inte så många gäddpass men trots detta blev utdelningen rätt bra om man ser till gäddor kring 8 kilo plus Krister 10+. I år skulle jag gärna byta bort alla 7-9 kilos gäddor mot en riktigt stor. Men man måste samtidigt vara realistisk och inse att dessa fiskar inte växer på träd. Men inget är omöjligt och det viktigaste är inte att förglömma hårt jobb och med det menar jag många fisketimmar, nötande och tålamod. Har man detta så brukar utdelningen förr eller senare komma…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar