torsdag 9 juli 2015

Grymt vackert tecknad vertikalgädda!

Då har man avklarat årets första vertikalfiskepass. Fiskade med Bosse och tanken var först och främst att försöka lokalisera fisken och sedan försöka lura dem till hugg. Därför var det riktigt illa då jag inte lyckades få igång ekolodet. Att vertikalfiska utan ekolod är lite som att orientera utan karta eller pissa i motvind.

Nåja vi körde på ändå och medan jag höll på med att försöka få ordning på ekolodet började Bosse briljera med att dra upp gös efter gös. När jag tillslut gav upp mina försök att återuppliva ekolodet satte jag på en stor 25 centimeters Mieko Predator jigg. Tanken med detta val var främst gädda men vet ju sedan tidigare att även gösar kan smälla på. Första fisken blev dock en gädda på dryga 5 kilo.

DSC02007-k

Denna jigg föll gäddorna i smaken.

Bosse fiskar däremot med mindre jiggar och får förutom fyra gösar några abborrar. Storleken är dock blygsam och när jag sedan får en gös så visar den sig vara dagens största. Att den väger knappt kilot säger en del om storleken.

Fisket blir allt eftersom trögare. Mitt i en dödperiod får jag först ett hugg som bommas men det hugger igen och nu sitter den. Jag säger till Bosse att den här kan nog vara lite bättre men sedan är det som att den simmar av sig själv upp till ytan så jag får för mig att det är en mindre gädda på typ 4 kilo. Men så kommer den upp och det första vi ser är skallen och nacken. Första instinkten är att det är en gädda som med råge väger över 10 kilo. Gäddan är som förlamad och jag drar den distinkt mot Bosse som håvar den säkert.

9,15 kg - 112 cm (k1)

Storskallad, bredryggad, rätt smal men oerhört vackert tecknad gädda på 9,150 kg – 112 cm.

9,15-112-k

Här ser man rätt tydligt hur gäddan smalnar av baktill.

Resten av dagen bjuder endast på var sin mindre gädda plus en bättre fisk som jag har på några sekunder innan den släpper. Vertikalfiske är grymt kul, hade nästan glömt bort hur skoj det är…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar