måndag 23 maj 2016

Test av nytt vatten gav frukt och framtida förhoppningar

Det är inte så ofta jag fiskar med Martin men när vi väl gör det provar vi gärna nya vatten som vi i alla fall vill tro att knappt någon fiskar i. Tanken att pricka rätt och hitta sitt drömvatten är lockande och för mig är det nog en av de största drivkrafterna i mitt fiske. I vinter har jag suttit en del och studerat kartor och tänkt var man kan tänka sig prova lyckan. I fjol lade vi en del tid i två mindre sjöar och då var de abborre vi fiskad efter. Den gången gick det bra om man ser till mängden men de där riktigt stora fiskarna dök aldrig upp. Nu var det gädda i tankarna.

Vi släpade vår lilla träskbåt som är perfekt till dessa typer av ändamål ner till vattnet. Tanken var att fiska grunt och nära där vi misstänker att gäddorna leker. För drygt en vecka sedan låg det is här så rimligen borde gäddorna vara kvar i området. Förvånade nog så visade sig vattentemperaturen ligga på runt 11 grader vilket visar hur snabbt vattnet värms upp här uppe.

Jag valde ett mycket spännande bete, en stor twintail jigg tacklad med en Mieko Jiggskalle av den lättaste modellen och satte beteslåset i den främre öglan så den skall gå grunt. Skallen satt perfekt och gången på jiggen blev sjukt bra, helt klart en kombination som kommer testat framöver. Martin fiskade också med jigg, en Westin Monster-teez som också såg het ut.

Gäddorna verkade gilla detta bete precis lycka mycket som jag. Jiggen finns hos Mieko Fishing men jag lyckas inte hitta den på hemsidan. 

Första kastet på ställe nummer två kommer hugget vi väntat på. Tycker först att det känns som en mindre gädda vilket jag också förmedlar till Martin. Men snabbt blir jag varse att den är större än jag först trodde. Snart ligger den säkrad i håven och vi kan glädjas åt en fin fisk. Gäddorna är försiktiga och efter några efterföljare kommer dagens andra hugg. Eftersom fisken får linan runt skallen några varv uppför den sig konstigt så svårt att uppskatta dess storlek. Men glatt överraskad blir man när vi ser den. Två gäddor upp och bägge runt 8 kilo, minst sagt lyckad start i ett nytt vatten som vi inte visste nått om innan.

Här en av två gäddor i 8 kilos klassen som kom upp under dagen. Helt klart en lyckad fiskedag och extra trevligt då man lyckas i ett vatten som man själv letat upp och tror på.


Resterande gäddorna vi får upp är mindre men Martin har en efterföljare som nafsar lite i jiggen och den gäddan ser riktigt stor ut. Otur för Martin som nog gärna hade velat få den fisken på kroken. Annars är det lite aktivitet ovan ytan, inga jagande gäddor eller undflyende fiskar. Kändes som att vi lyckades bra eftersom gäddorna inte var riktigt på hugget. Spännande att se vad som händer nästa gång man fiskar här. Känns som att det kan komma upp nått ännu större då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar