fredag 18 januari 2019

10 heta ismete tips i jakten på storgäddan

Nu när isarna kopplat sitt grepp om större delen av landet så tänkte jag bjuda på en artikel gällande ismete efter gädda. Här delar jag med mig en del tips vad man kan tänka på när man skall ut och ismeta gädda. Om någon vill grotta ner sig rejält i ämnet så har jag sen tidigare skrivit en omfattande ismete-guide i ämnet som finnas att läsa här på bloggen.

1. Kännedom och planering
Det är alltid viktigt att skaffa bra kännedom om sina fiskevatten. Reka gärna dina tilltänkta fiskevatten redan under sommaren och få en bra blick hur det ser ut. Kolla djup, siktdjup, typ av botten, strömmar, växtlighet, branter, grynnor och grund. Ta reda på vilka andra arter som finns i sjön? Titta på kartor, googla, prata med lokala fiskare är andra tips hur man kan skaffa sig information.

För att maximera chanserna så mycket som möjligt till att lyckas anser jag att man skall planera sina fiskepass väl. Testa dig fram, observera, lägg saker på minnet och skriv ner alla dina fiskepass. Ju mer man fiskar desto mer information och erfarenheter skaffar man sig och till slut blir det omöjligt att hålla allt i huvudet. Att då kunna gå tillbaka i historien och kolla i fiskedagboken hur det exakt låg till är både intressant och värdefullt.

2. Fiska i rätt områden.
Stora gäddor gillar ofta närheten till djupare vatten fastän dom kan stå rätt grunt. Speciellt rejäla branter är klassiska storgäddsmagneter. Bra ställen i öppet vatten kan även vara heta vintertid. Generellt upplever jag att gäddorna står grundare under isfiskesäsongen än annars. Grynnor, åmynningar, vikar, uddar, utanför vägtrummor och sund är andra intressanta områden. Avvikande bottenstrukturer och växtlighet på botten är andra saker som kan samla till sig gäddor.

I några vatten har jag lyckas bäst med strategin att fiska grunt (2-6 m) när det är mycket snö på isen och mulet väder. En grundare vik i en sjö där det normalt står mest snipor kan det vissa vintrar gå in storgäddor. När det varit mycket snö och mitt i vintern har denna plats varit klart hetast. En januaridag 2011 blev det jackpott med gäddor på 8,4 kg, 8,5 kg samt den på bilden 11,2 kg - 120 cm.
Tvärtom har det varit när snön börjat försvinna från isarna, då har det ibland kommit trevliga fiskar som denna 12930 gram - 124 cm på djupare vatten. Just denna gädda högg på en mört 3 meter under iskanten på 11 meter djupt vatten. Med ökad rutin så får man ofta en allt bättre känsla hur man skall lägga upp sin taktik i respektive vatten.

Klara djupa sjöar där man fiskar pelagiskt ute på djupen gäller det att få kunskap vars stimmen av betesfisk huserar. Rätt ofta finns stimmen i samma områden som när det är öppet vatten. Ett ekolod kan vara en fördel när man fiskar i sådana vatten. Att lära sig var betesfisken befinner sig är alltid en fördel i alla vatten men när man fiskar pelagiskt blir detta mer eller mindre ett måste för att lyckas.

3. Huggperioderna
Stora gäddor har generellt färre huggperioder än mindre individer. Huggperioderna kan se olika ut beroende i vilket vatten man fiskar i. Morgonfiske kan vara bäst i vissa medan dag eller skymning kan vara bättre i andra. Vid pelagiskt fiske i klara djupa sjöar är oftast den hetast tiden mitt på dagen medans det framför allt i grunda vatten kan vara klart bäst fiske tidigt morgonen eller i skymningen. Lär du dig dessa huggperioder är du en bra bit på vägen

4. Fiska statisk eller aktivt?
Det finns två olika taktiska sätt att lägga upp ismetet. Det ena sättet fiskar man aktivare genom att med jämna mellanrum flytta runt sina spön och på det sättet komma åt nya oprövade områden. Detta sätt kan vara ett intressant alternativ i nya vatten där man försöker få kläm på vart gäddorna håller till. Ofta ger detta fiskesätt fler hugg under en dag men den stora faran är att man avfärdar heta områden allt för lätt p.g.a. de inte hugger just den tid man fiskar där. Gäddorna har som bekant huggperioder och många gånger är det bästa receptet just att vänta ut dom. Har man ett ett bra ställe som man vet levererar så är mitt tips att det oftast är bäst att nöta där under hela dagen.

Ibland lönar det sig att nöta på samma ställe fastän det känns hopplöst. Minns denna dag från 2016 då jag fiskade med Mats Honkamaa. Jag ville så gärna att han skulle få uppgradera sitt pb som då låg på dryga 6,5 kg. Därför valde jag en plats där medelvikt samt toppvikterna är imponerande höga. Men det är verkligen att nöta som gäller. Man kan gå helt bom en dag och nästa gång får man en storgädda.


Lite lustigt så när jag testat platsen under sommaren och höst har den inte fungerat alls. Verkar vara ett typiskt isfiskeställe eller så har jag inte knäckt koden här under den isfria perioden. Nåja åter till bilden, ja det blev en gädda och det var Mats som fick äran att ta den, hans första ismetegädda och det blev inte bara nytt pb utan även den största gäddan jag varit med och tagit från denna plats. 12840 gram - 123 cm var måtten på fisken! Just ett sådant här ställe lönar det sig att nöta på... 

5. Fiska i mellanskiktet
En av nycklarna är att hitta rätt fiskdjup vilket kan variera mellan olika vatten men även under säsongen. Jag brukar oftast sprida mina beten över olika djup men när jag tittar igenom min fångststatistik märker jag en tydlig tendens. De flesta av mina större gäddor har jag fått då jag fiskat mina betesfiskar i mittenskiktet över 3-6 m djup. Personligen tror jag att detta fiskedjup är det mest gångbara då man både kan lura upp gäddor som står och trycker vid botten liksom locka till sig gäddor som står högre upp i vattnet.

Bägge mina största ismetegäddor från förra året, den på bilden samt en på 12460 gram och 113 cm passar in i epitetet "fiskad i mellanskiktet på 3-6 m djup". Ett säkert sätt att fiska stora gäddor med framgång som passar i många fiskevatten.
6. Variera dina betesfiskar
Jag brukar försöka variera mina betesfiskar under mina fiskepass. Dels storleken, olika arter, dött, levande och prova med olika typer av doftmedel. Lär dig vad som fungerar bäst i de vatten du fiskar i så har man vunnit mycket. Hur viktigt det är med rätt bete kan man fråga sig? Personligen tror jag att det varierar en hel del mellan olika vatten men även från dag till dag. Ibland vill gäddorna ha rejäla beten medan andra gånger har mindre betesfiskar gett bättre resultat (även fler stora fiskar). I ett vatten där jag brukar fiska är oftast stora abborrar glödheta beten för stora gäddor medans dessa abborrar inte alls fungerar i många andra vatten. I vissa vatten kan det kännas som att betet inte spelar nån större roll utan gäddorna tar det som serveras.

Under de senaste tre åren har jag lyckas bra med abborre som bete, tycker att medelvikten på gäddorna har varit riktigt bra ja även toppvikterna kan man inte klaga på, två mellan 10-11 kilo och en strax därunder. I rätt vatten så anser jag att abborren är det bästa betet av dom alla. Var därför inte rädd att testa olika beten, det som inte funkar bäst i det ena vattnet kanske är glödhett i ett annat? 


7. Ha kontroll
Välj ut ett lämpligt ställe till "Basecamp" där du har god uppsikt över spöna. Fiska inte med fler spön än man klarar av att ha uppsikt över. Likaså att inte sprida spöna över för stort område. Gå runt och kolla hålen med jämna mellanrum, se till att betena sitter kvar på kroken och vid minusgrader rensa hålen från is. Uppträd försiktigt på isen och håll all din utrustningen i ordning. Att tappa en fisk pga dålig lina, slöa krokar eller för klena tafsar är inte roligt. Allt måste vara i ordning då man riktar sitt fiske efter storgädda.

8. Utrustningen
Ismete skall vara så enkelt som möjligt. Likaså utrustningen. En bra borr som man kan lita på är absolut ett plus liksom en pulka som sväljer all din utrustning. Själv föredrar jag små enkla spöhållare som tar liten plats i pulkan. Vippor som syns och bär upp dina betesfiskar och en ålbjällra som ger bra ljud i från sig.

Tidigare i livet såg jag det som bra träning att handborra genom tjocka isar med en 200 mm isborr, visst det tog lite tid men det var inget större problem. Från 2011 började jag få problem med nacke, axlar och rygg (förmodligen sviter från när jag spelade fotboll). Testade motordrivna isborrar och visst det gick snabbare, men de är ju riktigt tunga och otympliga så sliter rätt hårt på kroppen att borra med dom också. Sedan så måste man hålla på med bränsle och de kan ju ibland krångla också.


Alternativet blev då en eldriven isborr. Finns några recensioner på nätet om denna borr som lovade gott, dessutom fick jag förmånen att testa denna borr vid fiske innan den kom ut på marknaden. Redan då visste jag vad jag ville ha och nått år senare köpte jag mig en. Förmodligen mitt bästa köp när det gäller ismeteprylar. 


Älskar det mesta med denna isborr, går tyst och smidigt, är hyfsad lätt och sliter inte alls på kroppen på samma sätt som en motor isborr eller om man borrar med en handborr. Har dock hittat några minus och det är vid kyla då batteriet laddas ut snabbt. Är isarna riktigt tjocka och det är vatten på isen eller mellan isarna så går det riktigt tungt, då behövs det mer kraft och där är en bensindriven motorborr att föredra. Så när det gäller exempelvis fjällfiske så skulle jag välja bort denna borr om det inte är i slutet eller början av säsongen. Även skären är rätt kassa fastän de är svindyra.

C/R aspekten icke att förglömma. Se till att ha vågsäck, matta, kroklossare redo liksom kamera, våg och måttband. Får man in alla rutiner går detta förbluffande snabbt och smidigt. Jag anser att ismetet är den av alla sportfiskemetoder där chanserna att fisken skall överleva är högst, förutsätt att man fiskar då det är plusgrader om man är själv. Är man fler än en så kan man även fiska i några minusgrader. Att fylla en pulka med vatten är ett tips framför allt när man fiskar ensam. Där kan man säcka sin gädda medans man fixar i ordning våg, måttband och eventuellt kamera.

9. Varma kläder och varm mat.
Fiskar man när det är kallt ute eller då det blåser är det extra viktigt med varma kläder. Kolla väderprognosen innan du åker och anpassa kläderna utifrån detta. Vindtäta och regntäta kläder behövs ibland och det är inte heller fel att ta med sig lite extra kläder utifall att man blir frusen eller blöt. Skall man gå längre sträckor kan det vara en fördel med lätta kläder som andas bra. När man väl sätter sig ner kan det vara fint med varmare kläder som man lätt kan ta på sig. Varm mat och dryck är också att rekommendera. Tänker man på allt detta så är det lättare att härda ut de dagar vädret sviker och just den där extra tiden kan betyda mycket i slutändan.

10. Ha tålamod och tro på det du gör
Tro inte att resultatet kommer direkt. Detta gäller speciellt då du är ute efter de riktigt stora gäddorna. Ha tålamod och nöt på den plats du tror på. Har du väl hittat en plats som en gång levererat stor gädda så brukar den oftast göra det igen. Var då rädd om stället, sprid ut dina fisketurer över tid så du inte riskerar att "fiska sönder" platsen. Att vårda sina hotspots samt hitta flera bra ställen är kanske det viktigaste tipset jag kan ge om man vill kunna ta stora fiskar över längre tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar