onsdag 9 januari 2019

Bloggen fyller 10 år!

Det har nu gått tio år sedan jag startade min blogg. En lång tid om man jämför med många andra liknande sidor där livslängden oftast bara är ett eller några år. Ja undantag finns och säkert finns det dom som överträffar mig i tid då jag kom igång ett par år efter att bloggtrenden kom igång. En stor del i att jag inte ännu kastat in handduken är all den positiva responsen jag fått under årens lopp. Genom bloggen har jag utbytt massor av erfarenheter, tankar och inte minst skaffat nya vänner. Jag kan ärligt säga att utan denna sida hade jag idag inte kommit så långt i mitt fiske som jag nu gjort.

Från början var tanken först och främst att skriva om mitt egna fiske och vad jag får ut av det. Men även att kunna inspirera och väcka andras nyfikenhet. Med tiden blev det även mer utförligare inlägg som artiklar och statistik. Sedan har jag byggt på bloggen allt eftersom så att den idag mer liknar en hemsida än en traditionell blogg. Skrivlusten har givetvis gått upp och ner genom åren men den har aldrig försvunnit. Anledningen till att jag fortfarande envisas att skriva är kanske att jag försöker vara personlig och dela med mig av mina egna tankar och erfarenheter. Att just vara personlig och hitta en egen stil tror jag på. Sen så vill jag ge läsarna en någorlunda riktig och sanningsenlig bild av verkligheten. Då blir saker som statistik, planering och vägen till att lyckas viktiga bitar.

Jag måste medge att bloggen har fått allt för lite kärlek under förra året. En blogg skall i mina ögon vara levande och uppdateras regelbundet och det har jag faktiskt lyckas rätt bra med förutom det senaste året då jag smittats av den trend som nu råder. Trenden jag pratar om är att bloggarna inom sportfisket håller på att dö ut. Även olika hemsidor där man skriver om sitt fiske minskas i rasande fart. Kort sagt är det svårt att hitta någon matnyttig information ute på nätet längre.

Istället är det Instagram som gäller liksom Facebook och diverse klipp på You Tube. Informationen man får är mest bilder/filmklipp av olika slag där man hellre lyfter fram ett visst bete, spö, rulle än själva storyn bakom fångsten. Det mesta är kopplad till att göra reklam och själv få synas. Man vill likaså gärna framhäva sin fångst men inte ge något tillbaka. Att vara hemlig och inte avslöja något är lite av en trend nu. Jag kanske överdriver en smula men tyvärr ser jag att vägen går åt detta håll och förmodligen är det just detta som tar döden av många intressanta bloggar och hemsidor.

Jag följer väl trenderna hyfsat bra då jag både har ett Instagram konto samt Facebook sida kopplat till min fiskesida. Dessa konton är dock i mina ögon lite av ett ont måste om man vill få nya personer att hitta till min sida. Egentligen är antalet följare och likes helt oviktigt för mig, däremot ger det mig en hel del då folk läser och kommenterar mina texter här på bloggen. För det är just här på denna sida min "fiskesjäl" ligger. Fiskelycka i norrs framtid är knappast hotad på nått sätt. Jag kommer fortsätta att skriva då motivationen och tid finns. Här skall man även fortsättningsvis kunna följa min väg genom sportfiskets värld. Och jag är rädd att den resan kommer att fortsätta ändå fram tills den dag jag lägger igen ögonen. Så med andra ord kommer bloggen leva vidare. Väl mött i framtiden och TACK FÖR ALLA ÅR. 

Tar gärna emot förslag för hur jag kan förnya och förbättra sidan liksom vad som ni gillar eller inte gillar? Lätt att köra fast och för att utvecklas och komma framåt är det bra att få veta vad läsarna tycker. 

Här nedan några av de kommentarer som jag fått av alla läsare under åren...


Hej! Måste säga att det här är den bästa mest ambitiösa blogg jag någonsin läst när det kommer till fiske! Man googlar runt och hittar ett inlägg här och där men din blogg är hur intressant som helst. Kommer ha stor användning för din information som finns och jag har kul när jag läser. Fiske är så mycket mer än bara själva fisket. Det handlar om att studera terrängen, naturen, vattnet, att tänka som en gädda (om nu det går). Det handlar om att de dagar man inte kan fiska få längta och planera sitt fiske. Hoppas du gör fler intressanta artiklar.

Håller med dig om allt i dina värderingar nästan vad gäller betyg, förutom att fiskesuget kan variera från olika år. I år ät jag heltaggad inför ismetet som börjar snart. Jag känner att suget är på 5 just nu inför kommande isar Mycket intressant läsning, du är en grym fiskare

Underbar artikel.Dina funderingar är identiska med mina. Sökte nämligen på att fiska med två beten två spön...alt Större jigg nertill och mindre upphängare.

Bra text och fina Gösar. Kul med ett växande bestånd, fiskare har fått upp ögonen att Gösen finns i Norrbotten och många är inte upplysta om att det finns ett minsta mått för mat gösar, Gös är gott stekt i smör. Vi som sportfiskare bör ta varje tillfälle i akt att upplysa om måttet (40cm) varför det är viktigt, samt vikten av att även släppa tillbaka de större exemplaren. Kul att följa texter. Keep up the good Work!Jag gillar din blogg starkt, fortsätt i samma anda!

En jättefin artikel! Tack så mycket! /Ellinor, Arnes Bromans yngsta dotter på My tribute to Arne Broman

Her var det mye fiskeporr! Mye bra lesning, og store fisker! Keep up the good work

Du skriver en av de absolut bästa predatorbloggarna i sverige. Fortsätt så

Spot-on. Du borde verkligen höra av dig till NSD om du inte redan gjort det.

Tjena Mats! Kul att du har en blogg, riktigt roligt att läsa den. God fortsättning

Bra blogg och tack för tipsen! 

BÄSTA BLOGGEN NÅGONSIN

Kul läsning, och grattis till fiskarna. Brukar själv vara i just dom områdena ni varit i. såg youtube klippet och förbannar er för det fisksug jag fick =)

jättebra skrivet om de olika årstiderna och dess skiftningar. Jag håller med dig, vad vore sommaren i all sin glans, om inte vintern fanns..

Blir verkligen sugen på en fjälltur eftar att ha läst din berättelse;)

Vilka underbara historier från förr...jag skrattade gått åt honom med de fellevererade fiskespöna =). Skrämmande tanke d där med din far samt utbygnaden av våra älvar. Måtte det aldrig hända! på

Tack för ett jättebra inlägg i debatten! Sportfiskarna är en bra organisation att vara medlem i eftersom de tar klar ställning mot mer vattenkraft. Fundera också på att gå med i Älvräddarna som jag är ordförande i, vi arbetar inte bara med att försöka mota Olle i grind utan driver också frågan om restaurering av de strömvatten som är förstörda idag, de vattenkraftsskadade... Vi anser att allt prat om mer vattenkraft, oavsett hur miljöanpassat de försöker göra den, är helt ute ur diskussionen innan kraftindustrin tagit fullt ansvar för de vatten som de redan förstört. Så länge de ser ut som gapande hönor när man säger att det borde vara de som betalar för restaureringskalaset (Polluter Pays Principle gäller i alla länder som skrivit på Riokonventionen, endast svensk vattenkraft är undantagen lagmässigt) finns det inte något som helst utrymme för diskussioner ens. Punkt slut. Christer Borg

Måste säga att dina författarkvalitéer förbättras hela tiden. Ditt sätt att måla upp bilder och händelser med ord börjar bli smått imponerande. Det kanske är för att jag hört de flesta historierna för många år sedan, eller för att jag besökt de flesta platserna, men jag tycker det börjar bli dags att publisera något i bokform

Oerhört trevlig läsning om Aleån! Det du inte vet om ån är inte värt att veta

Tack för en riktigt läsvärd guide om isfiske!! Själv fiskar jag mest på västgötska slättåar, handlar mkt om att vi vid isläggningen kommer åt svåråtkomna höljor. Tar med mig flera av dina tips, inte minst kring tankar om mothugg, drillning och betesfiskresonemang.

En mycket bra och välskriven artikel min bäste herre! Är rookie på ismete så det var kul och intressant läsning, snappat upp en del bra tips. Tack!

Precis vad jag letade efter. Behöver tips om hur man kommer igång med ismete efter gädda. Vilken utrustning man behöver och grundläggande tackel och tips. Ser fram emot detta!! Bra jobb!

Vilken fiskeguide :-) Du går från klarhet till klarhet!

"BÖJDA SPÖN"
Ismetet är snart över....i alla fall i vår del av Sverige.
Men för dom som ännu inte vill ge upp.
Eller för alla som vill lära sig lite mer rekommenderar jag starkt ett besök på:
http://fiskelyckainorr.blogspot.com/
Där finner ni en väldigt lärorik guide till vinterns höjdpunkter, nämligen ismetet.
Allt beskrivs på ett väldigt bra sätt så t.o.m jag förstår :)
Guiden inriktar sig mot gädda men även vi gösfiskare kan hämta väldigt mycket matnyttigt härifrån.
Så kika in vet ja!


Tänkte denna gång ge några snabba men, enligt mig bra tips för ismetet som nu drar igång. Tips ett Läs Mats Nilssons omfattande guide för ismete. Här hittar du det mesta du behöver veta om ismete efter gädda.

Tack för ett intressant och bra inlägg. De som lyckas bäst i jakten på storgäddan är de som vågar testa nya saker. Både djup och beten.

2 kommentarer:

  1. Hoppas bloggen har många år kvar till pension! För oss som gärna vill lära sig mer och utveckla sitt fiske så är instagram-eran inte särskilt givande. Din blogg däremot är en guldgruva! Inte minst för att du delar med dig av dina tankar och din filosofi kring fisket. Utan tvekan Sveriges mest lärorika fiskeblogg.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Ord som värmer i vinterkylan. Jag skall försöka hålla liv i bloggen även i fortsättningen när tid och lust infaller.

    SvaraRadera