torsdag 2 juli 2020

En gäddfiskesäsong som inte blev riktigt som jag tänkt mig...

Planen var att fiska mycket gädda under de två första veckorna i juni för att sedan fiskat nått pass under helgerna fram till midsommar. Normalt sett en rätt säker tid då vattenflödena sjunker samtidigt som vattnet sakta värms upp. Men i år blev det en annorlunda försommar. Våren blev ovanligt kall och långdragen och med en vinter med rekordmycket snö i fjällkedjan och en bit nedåt skogsmarkerna så kan man räkna ut att det blev lite mer vatten än vanligt i våra strömmande vattendrag.

Tanken var att fiska mest från land men givetvis även från båt en del. Landfisket gick bort helt medans jag fiskat från båt några gånger. Fisket har väl gått skapligt med tanke på den tid man lagt ner. Lite oväntat fick vi en rejäl värmebölja redan i början av juni och redan till midsommar var vattentempen uppe i runt 20 grader i sjöarna och några grader svalare i älvarna. Jag håller rätt hårt i att inte fiskat gädda när vattnet nått dessa temperaturer. Speciellt i vissa vatten där jag vet att jag kan fiska bättre under andra förutsättningar. Hög temperatur är en av de största riskfaktorerna när det gäller oddsen att klara sig vid catch and realease. Bättre då att fiska efter andra arter än gädda och andra större kallvattensfiskar som t.ex. lax.
                                       Årets första bättre gädda i öppet vatten såg ut så här.  Riktigt vacker fisk.                       

Jag har varit två gånger i några olika småvatten. Första passet tillsammans med Mats Honkamaa. Då var vi lite för tidigt ute, gäddorna var mitt i leken. Blev bara några snipor. Veckan efter var jag med Martin och då gick det bättre. Förvisso inga mängder gäddor då heller men blev en skaplig bit för min del. Eller om man ser till det aktuella vattnet en bra fisk. Den var framför allt sjukt bred om ryggen.
                                 
Spinnfiske på riktigt grunt vatten är häftigt. Denna slukade en gigant flapper på haivmeter djupt vatten. 8550 g - 105 cm.
Sedan har jag fiskat med Krister. Ena gången fiskade vi i ett för mig nytt vatten när det gäller sommarfiske. Blev inte så många gäddor men potentialen kändes rätt för stora gäddor. Andra gången vi var ute så hann vi med två ställen på samma dag. Ena platsen gav noll gäddor. Kändes hett men av någon anledning var det stendött. Andra platsen gav en del gäddor. Blev en del vertikalfiske men även lite trolling under dessa dagar. Största gäddan kom aldrig upp, det var Krister som krokade en riktigt fin fisk som vi bara fick se en skymt av. Men bägge två hajade till rejält. Det var inte frågan om den vägde över 10 kilo utan istället hur många kilo ytterligare den kunde ha vägt. Surt men sådant tillhör fisket. Men helt lottlösa av större fiskar blev vi inte. Totalt fick vi upp sex fiskar mellan sju och dryga nio kilo.
                                 
Denna gädda hade lite buk vilket visar på att den hunnit äta upp sig efter leken. Vågen visade 9220 gram. 

Så mycket mer än detta har jag tyvärr inte att rapportera om. Denna tid brukar jag ju fiskat rätt hårt men i år blev det inte så men förhoppningsvis kan detta leda till att jag är mer taggad än vanligt fram mot hösten istället. Nu här framåt i juli och augusti tänker jag fiska lite annat än gädda. Förhoppningsvis kommer jag med någon rapport kring detta framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar