tisdag 2 juni 2020

Metersfiskar och plussare

I spåren av gäddfiskets uppgång tar nya uttryck sin form och synsättet på saker och ting ändras snabbare än någonsin. Två populära ord i dag är plussare och metersfisk.

Tidigare var vikten långt viktigare än längden bland gäddfiskarna i Sverige. Men så var det inte söder om oss i de europeiska länderna då man i princip bara intresserades av längden. Idag har trenden svängt en hel del här i Sverige och bland många så är idag längden viktigare än längden.
Rätt eller fel det låter jag vara osagt, alla har rätt till sin åsikt. Egentligen kanske varken längd eller vikt är speciellt viktigt?

I mitt fall så är detta ändå viktigt. Jag bygger en stor del av mitt fiske på att utvecklas och nå mina uppsatta mål. Hade jag då inte haft fiskens storlek som drivkraft vet jag inte hur jag hade kunna motiveras att lägga den tid man faktiskt gör på fisket. Själv är jag av den uppfattningen att en kort och grov gädda är betydligt intressantare än en lika tung fisk som är lång och mager. Men häftigaste är ju ändå när både längden och grovheten stämmer in samtidigt. De är just sådana fiskar man kämpar för.

Jag har tidigare skrivit en hel del kring frågeställningen ”hur stor skall en gädda vara för att betraktas som stor?” En bra fråga där man skall vara ödmjuk och inse att vad som är en stor gädda för en själv behöver inte vara det för en annan. Jag kan tycka att 100 centimeter eller 7 kilo är en okej siffra att använda som mått. Har gäddorna blivit så pass stora så visar de samma beteende och uppehåller sig ofta på samma ställen som vattnets allra största individer. 

Personligen utgår jag alltid vart jag fångat min gädda. I vissa vatten där jag eller andra tidigare fångat många tiokilos gäddor är en sådan gädda idag ”lite en i mängden” medans jag i ett annat vatten skulle bli minst lika glad om jag fick en superfet 8 kilos. Jag kan även fiska i vatten där jag vet att en 10 kilos är sällsynt och skulle jag få en över den vikten skulle jag bli riktigt nöjd. Med det synsättet kan man finna glädje att även fiska i de vatten som man vet inte kan producera jättegäddor.

Själv använder jag aldrig ordet metersfisk, det ligger helt enkelt inte i min mun. Sen är det en jäkla skillnad att fånga en 120 cm mot en på 100 cm. En 120 centimeters gädda förtjänas helt enkelt inte att kallas för en metersfisk. Man skall inte blanda äpplen med päron.

Så till ordet ”plussare” som jag ser förekommer allt mer. Det känns nästan som att i mångas värld räknas inte en gädda under tio kilo. Likaså att man bara räknar dessa fiskar och de blir då lite av en måttstock på hur duktig man är. Nej detta är inte min grej, säger jag som är lite av en statistik nörd kan säkert vissa tänka? Jo jag räknar mina över tio kilo men inte bara det jag räknar ALLA mina stora gäddor, även de under tio kilo. 

Egentligen blir det intressantare ju mer en gädda väger. Har man fångat många gäddor över 10 kilo så känns en tiokilos gädda väldigt långt ifrån en 12-13 kilos. Men varje storgädda oavsett storlek har ju sin historia och är unik på sitt sätt. Att man då kategoriserar gäddorna i två fack ”plussare” och ”metersfiskar” känns för mig lite menlöst, oseriöst, tråkigt och ovärdigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar