lördag 3 juli 2021

Präktig gädda på vertikal

 Så var det dags för mitt och Kristers obligatoriska gemensamma försommarfiske. Senast jag fiskade tillsammans med Krister var för bra precis ett år sedan och då slutade det med några skapliga gäddor med en toppfisk på 9,22 kilo. Har ingen statistik i ordning men vårt facit under denna tid på året är i våra mått rätt så bra. Ser vi tillbaka på hur det sett ut de senaste åren så har vi trollat och vertikalfiskat mest och framför allt trollingfisket har levererat flera fina gäddor. Kanske just pga att vi lyckats så väl på trolling så känner vi att man skulle uppskatta en stor gädda mer på någon annan metod än just trolling.

Krister har ju en mängd storgäddor på spinn sedan tidigare men det var ett bra tag sedan han fick en så han kände en lockelse i just detta. För mig var det däremot ett tag sedan jag fick en bättre vertikalgädda. Planen denna gång blev en heldags fiske fördelat på några olika vatten. Vi skulle testa både spinnfiske och vertikalfiske. Att varva mellan dessa metoder har sina fördelar. Speciellt för oss bägge när vi har lite skavanker i rygg och nacke.

På första stället händer inte ett piss fastän vi ser mängder med betesfisk på ekolodet. Till slut hittar vi en del gäddor och de står överraskande grunt. Så det är spinnfisket som skördar de största framgångarna. Storgäddorna lyser dock med sin frånvaro.

Nytt ställe men denna gång har vi svårt att hitta några större stim av betesfisk. Vi har rätt bra koll på vattnet och vi är helt eniga hur vi skall lägga upp taktiken. När det är rätt varmt i vattnet som nu så gillar gäddorna ofta lite mer fart. Vi "vertikalar" lite snabbare än brukligt dels för att trigga igång gäddorna men även för att snabbare täcka nya ytor. Eftersom betesfisken är så pass utspridd känns det som rätt taktik.

När vi fiskat i knappt en halvtimme så vevar Krister upp sin jigg, han skall käka nått. Jag väljer dock att ha kvar mitt bete i vattnet trots att jag samtidigt är i full färd med att riva upp plasten på en förpackning med ölkorv. PANG! Hugget är vålsamt, nästan så att spöet håller på att slitas ur handen på mig. FAN jag fick inte in nått mothugg men när det hugger så här rejjält så kanske den krokar sig själv. Jag glömmer snabbt ölkorven och hungern. Fisken kommer snabbt upp till ytan och första tanken är en ordinär 7- 8 kilos. Men sen åker den iväg på några längre rusningar. Nästa gång vi ser fisken så inser vi att den är lite större än vi tidigare trott. Krister håvar den och han säger direkt att den måste ju väga över tio kilo. Jag tycker att den ser lite för kort ut men visst det är inte omöjligt.
 
En mycket vacker gädda som visade sig väga 10100 gram! Betet som svarade för denna fisk var en av mina favoritbeten, en "moddad" Gigant Flapper 20 cm. Minns när jag såg detta bete, förstod direkt att det skulle vara ett riktigt hett och användbart bete. 

Men många gäddfiskare missade nog "Flappern" i början men när CWC började marknadsföra Miura mouse på ett skickligt sätt så blev betet plötsligt känt och hett. I mina ögon är Miura mouse lite av en förklädd Gigant Flapper som kostar 280 kronor mera. Jag brukar binda på lite flashigt material och framför allt sätta en spinnarsked baktill mellan paddlarna. Går även att köra en spinnarsked ovan betet, sätta in en rasselkammare. 

Bara en stund senare så pangar det på igen för mig. Denna gädda är ungefär lika lång men både magrare och tunnare om ryggen. Uppskattas till dryga 7 kilo. Nu känns fisket riktigt hett men tyvärr så lugnar det ner sig och resten av dagen bjuder bara på ett par smågäddor som Krister står för. Denna gång var det jag som hade flyt med de större, nästa gång kanske det är Kristers tur?

Hur som helst får vi vara nöjd med dagen. Själv hade jag som mål att knipa en stor gädda på vertikalfiske under detta år, även att ta en över 10 kilo under försommaren. Nu lyckades jag pricka in bägge dom målen på en och samma gång. Nu kan man med gott samvete lägga gäddprylarna på hyllan ett tag.

Av olika orsaker så har jag inte fiskat så mycket gädda i sommar. Jag brukar ju vänta ett tag efter leken innan jag börjar fiska. Känns rätt att de får leka i fred. Sen så vill jag att de skall ha börjat lägga på sig lite vikt efter leken. Förutsättningarna blev i år identiska med året innan, riktigt kall maj, sen vårflod och sedan en tidig värmebölja. Kanske inte enligt mitt önskemål men vädret kan man ju inte styra över. Så bara att fiska eller så låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar