fredag 16 juli 2021

Ska man fiska gädda under högsommaren?

Sedan jag började fiska riktat efter stora gäddor för knappt tolv år sedan så har jag faktiskt inte ett enda riktat gäddfiskepass under juli månad. För mig är högsommaren eller tiden då vattentemperaturen överskrider ca 18 grader en utmärk period att fiska efter andra arter och istället låta gäddorna vila. Gäddorna är nu sällan i bästa konditionen och en hög vattentemperatur är alltid en riskfaktor när det gäller ökad dödlighet efter återutsättning.

Jag måste säga att i mina trakter så är det i princip alla drivna, seriösa och duktiga gäddfiskare som gör samma sak. I alla fall fiskar vi klart mindre gädda mitt i sommaren än annars. Ändå bor jag långt upp i landet där vi har lite svalare somrar och längre vintrar. Så vi om några borde kanske inte avstå sommarfisket men vi gör det ändå.

Men är det då fel att fiska riktat efter stora gäddor denna tid på året? Jag tänker inte vara riktigt lika hård i den domen som vad exempelvis grabbarna i Gäddpodden är. Jag anser att de som vill fiska gädda nu skall få göra det men lägg då få pass och gör det på rätt plats. Det är extra viktigt att man är medveten om de ökade riskerna som nu råder. Själv skulle jag undvika att fiska i extremt varmt vatten. Likaså grunda syrefattiga vatten. Istället skulle jag söka upp strömsatta syrerika lite djupare och svalare vattenmassor. Dessutom skulle jag vara extremt förberedd med en snabb utsättning. Då kan jag även skippa bra bilder, likaså mätning. Allt för att gäddan skall vistas så lite tid som möjligt över ytan. Gäddorna har även en tendens att kämpa hårdare när vattnet är varmt så en snabb drillning är något man skall sträva efter. Då skall man verkligen se till att fiska med en kraftig utrustning så man får in gäddan så snabbt som möjligt.

Jag kan ibland lockas av tanken att göra några seriösa fiskepass efter gädda om sommaren. Mest för att jag är nyfiken på hur fisket är denna tid. Kanske det finns några speciella taktiker och tekniker som funkar extra bra om sommaren. Tänker även om det finns några speciella vatten som normalt är väldigt svårfiskade eller oåtkomliga som mitt i sommaren är tillgängliga och bjuder på bra fiske. Så inte omöjligt att jag någon gång ger mig ut i sommarnatten i jakt efter storgäddor. Men än så länge är jag inte där och skulle jag göra det så kommer jag inte ödsla allt för mycket tid på det heller. Kanske två till tre pass som mest. Jag skulle absolut inte välja något av de ställena som jag lyckats bra på under andra årstider. Bättre att spara sådana platser till senare då gäddorna oftast är tyngre och fetare. Jag skulle inte heller fiska mitt i värmebölja då vattentemperaturerna ligger en bra bit över 20 grader.

Jag blir dock lite brydd när jag ser fiskare i vuxen ålder spamma upp en massa bilder på Instagram om hur många ”metersfiskar” de får och hur många dagar och timmar dom fiskar gädda mitt under sommaren. Sådana bilder har jag sett gott om den senaste månaden då det dessutom rått värmebölja i hela landet. Det som tycks vara lite mer legalt är när sörlänningar åker uppåt i landet till vad man säger Norrland för att fiska gädda i flera dagar. Det många missar här är att sommaren kan vara lika varm eller till och med varmare uppåt i landet. Själv bor jag långt upp i landet och idag ligger vattentemperaturen runt 22-24 grader! Skulle jag träffa ett gäng inbitna gäddfiskare med fullt utrustade båtar nu så är det förmodligen inte lokalbefolkningen som är i farten. Att fiska gädda under sommaren är inte kriminellt men jag tycker att man skall göra det med försiktighet och omtanke och tänka på de ökande riskerna som fisket medför. Att göra stora satsningar som att till exempel nöta samma vatten under en vecka i högsommarvärme känns bara helt fel. Bättre att lägga den tiden när vattnet är svalare, dessutom är fisket oftast enklare och bättre då.

Men än värre är alla dessa gäddfisketävlingar. Att man har sådana tävlingar mitt i sommaren tycker jag är helt fel. Bara att samla en massa båtar i ett och samma vatten gör ju att gäddbeståndet påverkas betydligt mera än att fiska själv. Att då göra det under denna tid på året gör ju att skadorna och konsekvenserna riskeras att bli än större. Men när det gäller gäddfisketävlingar och de som är med i dessa så känns det som att själva tävlingsmomentet är viktigare än att tänka och värna om ett fortsätt hållbart gäddfiske i framtiden.

Alla vi gäddfiskare gör skador när vi far fram, skillnaden är att vissa gör mer skada än andra. Jag tycker att man skall försöka minimera skadorna och då kan en av åtgärderna vara att avstå eller i vart fall minska ned sitt fiske under den varmaste sommarhettan. Hoppas att alla seriösa gäddfiskare runt om i landet drar sitt strå till stacken och till de lite äldre och mer erfarna, ”sluta lägg upp en massa bilder på sociala medier när det råder värmebölja i landet! Detta gör ju bara att de yngre och mer oerfarna gäddfiskarna tror det är helt okej att fiska storgäddor i sådana förhållanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar