måndag 16 augusti 2021

Sommarfiske efter gös och abborre

 Sommaren 2021 ser ut att vädermässig bli en av de varmaste vi haft någonsin. I alla fall när vi ser till medeltemperaturen över hela landet. Värmeöverskottet gissar jag blir störst uppe I fjällen där det varit högsommarvärme under stora delar av sommaren, något som är riktigt ovanligt .

Av någon anledning har jag fiskat väldigt lite de senaste somrarna under juli och augusti. Nått år har jag inte fiskat nått alls eller bara några enstaka gånger. Innan året var jag rätt säker på att det skulle bli ändring på den fronten i år. Blev det så eller? Nja kanske en smula för jag har I alla fall fiskat lite grann. Ungefär en gång per vecka har jag snittat sedan vi gick in I juli månad. Mest har jag fiskat gös och tyvärr bara ett pass efter abborre.

Resultatet från mina fiskepass har varit bra om man ser till antalet fiskar. Det har också blivit några skapliga bitar.

Man märker nu att kvällarna blir allt mörkare och luften stegvis kyligare. Under förra veckan mätte jag 18 grader I ytvattnet så fortfarande lite för varmt för att jag skall sadla om till det fisket som jag brunnit mest för de senaste åren. Tänker givetvis på gäddfisket. Som vanligt finns flertalet idéer kring det gäddfiske som väntar men i dagsläget inga konkreta planer hur fisket skall bedrivas. Förra hösten blev det nästan bara spinnfiske, så den stora frågan är om jag testar lite annat denna höst?

Här är några bilder från sommarens fiske...

4160 gram - 81 centimeter

960 gram.

4320 gram - 82 centimeter.

3790 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar