måndag 20 december 2021

Årskrönika 2021

Inför året var jag ovanligt positiv. Minns att jag skrev att det kan bli ett spännande år med möjligheter. Jag var även förväntansfull över Lukas fortsatta fiskeintresse. Hur blev då året? Svaret kommer som vanligt här i en årskrönika…

KASSA ISAR, NÅGRA STORGÄDDOR OCH EN STOR SORG

I år tog jag ut en del ledighet under april, bl.a. en vecka i slutet av månaden. Minns att jag den 17 april var ute och ismetade lake tillsammans med Lukas och blev nästan rädd då jag insåg hur pass dålig isen var. Isen var inte bara ovanligt tunn utan kvalitén på den var riktigt usel. Förklaringen låg i en sen isläggning följt av en massa snö som både gjorde tillväxten långsam plus att det tryckte upp en massa vatten på isen under själva vintern. Den stadiga och så viktiga kärnisen blev det inte mycket av och då brukar isen smälta i raketfart så fort vårsolen börjar värma på. Och med ett varmt högtryck i mitten av månaden så var det kanske inte så konstigt att det blev en rekordtidig avslutning av isfiskesäsongen 2021.

Men jag hade en plan i bakfickan om att ändå fiska min lediga vecka då vädret var sagolikt med solsken och vårvärme. Tanken var att söka sig till några mindre vatten en bit inåt landet där isarna kändes mer säkra. Av den planen blev det ingenting av då jag fick det tragiska beskedet att min far hade avlidit. Fiskesuget förvann och det tog drygt en månad innan jag ens tänkte på fisket igen. Man kan säga att nästan halva april gick upp i rök, den period som jag kanske sett fram emot mest av dom alla.

Eftersom isarna var så pass dåliga hela vintern fick jag vänta tills det mesta av snön hade smällt undan. För under snön var det ca 30 cm flödvatten. Så först sista dagarna i mars kunde jag dra igång med isfisket. Det blev en ovanligt kort period av fiske och det gällde verkligen att planera rätt med tanke på de dåliga isförhållandena som rådde. Det positiva var att isarna snabbt blev fria från snö och då blir mer eller mindre alltid gäddfisket bättre. Ett annat problem som dök upp var agnfisket. Normalt brukar jag lösa den biten rätt lätt men i år hade jag problem med att få lite större mörtar.

Första ismetepasset efter gädda började bra med en skaplig fisk på strax under 8 kilo. Det kändes verkligen som att det skulle komma nån riktigt stor den dagen men efter två händelserika timmar tvärdog fisket helt och storgäddan uteblev. Efterföljande passet blev ett misslyckande men passet efter det kom vändningen med två storgäddor och så var plötsligt ismetesäsongen helt okej. Just detta är lite tjusningen med speciemenfisket, ett pass eller en enda fisk så kan hela säsongen eller året räddas upp. Nu var det inte någon sådan fisk som räddar upp ett helt år men väl två fina gäddor som jag kände mig nöjd över.
11150 gram - 112 centimeter

9580 gram - 110 centimeter

10940 gram - 117 centimeter

Det blev ytterligare två gäddpass, ett på nytt ställe som jag trodde rätt mycket på. Började lovade då jag tappade en gädda som kändes riktigt bra. Detta skedde efter bara nån minut så förväntningarna steg givetvis. Men blev inte nån storgädda den dagen, däremot två gäddor i 5 kilos klassen med en imponerande kondis. Så ändå lite lovande och alltid kul att testa nya vatten och platser. Sista passet började men en rad snipor vilket fick mig att börja tvivla. Men så efter lunch kom två gäddor på raken som räddade den dagen. De högg i samma hål vilket kan tyckas vara en ren slump men det är inte första gången detta har hänt mig. Jag har sagt det förr och gör det igen, storgäddorna kan ibland vara extremt stationära vid ismete. Man kan dra flertalet stora gäddor i ett litet begränsat område och bara snipor runt om. Därför är jag extremt noggrann när jag ismetar och försöker alltid ha en tanke med var och hur jag sätter ut mina spön. I nya vatten och platser blir det ju mer på chans och känsla men när man börjar se ett mönster så kan man senare fiska mer och mer effektivare med tiden.

9250 gram - 109 centimeter

10590 gram - 112 centimeter

10600 gram - 118 centimeter

Förutom gäddfisket så hade jag vissa förhoppningar på lakfisket. Visst jag vet att de inte kryllar av lakar på mina hetaste ställen men i gengäld vet jag att det stryker omkring riktigt grov lake i området. Jag hade med mig Lukas bägge kvällarna då jag var fiskade lake och facit blev totalt tre lakar. Inga jättar men inte heller nån liten fisk. Vikterna låg mellan 2,1-2,6 kilo och det får väl betraktas som dussinfiskar på denna plats. Sista passet åkte jag och Lukas till ett nytt vatten för att pimpla efter abborre. Har hört en del kring detta vatten men kan väl säga att förväntningarna inte infriades direkt. Tyckte att abborrarna överlag var för magra, visst kan finnas långa fiskar men känslan är att det skall extremt mycket till att få fiskar över 1,5 kilo här och då går vattnet bort i alla fall som “speciemen vatten”. Och när det gäller abborre är det just vatten som sticker ut jag söker vilket verkar väldigt svårt att finna i mina trakter. Som tur är hittade jag ett förra sommaren vilket jag återkommer till längre fram i årskrönikan.

Mer än så här mäktade jag inte med under vårvinterns isfiske. Blev totalt åtta fiskedagar plus några kortare turer då jag pimplade efter agnfisk.

FÖRSOMMARFISKET SEGT MEN GAV TILLSLUT FRUKT MED VACKER STORGÄDDA SAMT JÄTTEABBORRE
 
Till stora delen blev årets vår och försommar en repris av fjolårets vilket jag inte ser som ett gott tecken. Maj var kall och vårfloden drog ut på tiden och när den kom så kom den med besked kan man säga. Vädret var inte heller lockande under stora delar av månaden med ihållande perioder med nordvindar och kylig luft. Fiskesuget fanns inte där heller tiden efter att min far gått bort. Men när den kyliga vårluften förbyttes mot sommarvarma vindar kunde jag inte motstå från att ge mig ut och fiska. Första fiskepasset skedde i ett av mina hemmavatten där jag fiskat mycket abborre genom åren. Jag fiskade med Lukas och vi hade ett bra fiske med flertalet fina abborrar upp mot 40 centimeter. Just abborrfisket visade sig vara riktigt bra i början av juni. Fiskade med Bosse två dar på raken då fokuset var att få sig nån finare gädda men bägge fiskepassen slutade med att vi stod och fiskade abborre! Abborrfisket var helt enkelt för bra så att vi glömde bort gäddorna.

10100 gram - 106 centimeter

En liten genomgående trend för mig är att sommarfisket börjat dåligt men just tiden runt midsommar har det plötsligt kommit upp någon riktigt bra fisk. Precis så blev det även i år. Det “obligatoriska” försommarfiskepasset med Krister bjöd på lite småsegt fiske men vi hade en “gameplan” som vi inte vek av från och tur var väl det. Upp kom nämligen en riktigt vacker fisk!
Mer om detta fiskpass, klicka HÄR.

Men den bästa fisken kom på självaste midsommardagen. I samma tjärn som Lukas året innan tog sin rekordabborre lyckades jag putsa sjörekordet med ett par hekto! En för mig makalös fisk som jag värdesätter väldigt högt av många orsaker. Årets fisk helt klart.
Mer om detta fiskpass klicka HÄR:

1760 gram - 48,5 centimeter

GÖSFISKE FÖR HELA SLANTEN MED ETT UNDANTAG

Under högsommaren har jag fiskat en hel del gös samt ett pass efter abborre vilket jag skrivit om tidigare, klicka HÄR för att läsa mer om det.

4160 gram - 82 centimeter

Totalt blev det många gösar var av några var rätt så fina utifrån vad som är normalt i mina trakter. Det är slående hur gösfisket utvecklat sig under åren här uppe. Jag minns hur många resonerade för runt tio år sedan då det plötsligt började dyka upp storgösar på runt 5-8 kilo från norra Sverige. Förutom dessa storgösar så märktes det tydligt att mängden av smågös började öka i de relativt få gösvattnen vi har här uppe. Vart skulle detta sluta mån tro? Flera trodde nog att antalet storgösar skulle öka, likaså toppvikterna. Själv var jag mer tveksam och efter några års fiskande i flertalet olika gösvatten så började jag skönja ett mönster som sa “att medan bestånden ökade i mängd så försämrades konditionen på fiskarna”. Nu ytterligare några år framåt så kan jag se att jag hade helt rätt i mina antagande eller gissningar som gjordes för tiotalet år sedan.

Men nu är inte storleken allt “säger jag som speciemenfiskare”. Att vi fått starka bestånd av gös i flertalet vatten betyder att fler sportfiskare kan upptäcka gösen som sportfisk. Det är otroligt roligt att vertikalfiska gös. Men det går även att trolla, spinnfiska eller meta/ ismeta efter den. Sen så är gösen en riktig god matfisk. För mig som fiskar mest gädda så är gösfisket ett perfekt alternativ om sommaren.

REGN, BLÅST, REGN OCH EN SEG FÖRKYLNING GJORDE DENNA HÖST TILL EN MEDIOKER “FISKEHÖST”.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit lite om höstens fiske som inte blev riktigt som jag tänkte det. Som tur kom det upp en finare gädda som räddade upp det hela lite. Sedan hade jag en annan rolig fiskedag då gäddorna var riktigt på hugget. Spinnfiskade, blev både många och rätt fina fiskar. Dock ingen jätte men flertalet mellan 4-8 kilo. Trots att jag jagar de riktigt stora gäddorna kan jag även uppskatta sådana här dagar. Mer om höstens fiske finns att läsa HÄR:

10220 gram - 119 centimeter

Men visst hade jag kunnat fiska betydligt mer i höst än vad jag gjort. Att fiska i skitväder, brunvatten, högvatten eller andra dåliga förhållanden är inte min grej. Min grej är istället att försöka tajma in dagar med angenämt väder och bra fiske. Visst händer att jag trotsar vädergudarna men då skall jag verkligen känna att fisket kommer vara glödhett. Tyvärr vet jag att gäddorna är som fetast riktigt sent på hösten och att de allra största gäddorna har en tendens att fångas just denna tid på året. Men trots den vetskapen så har jag svårt att ge mig ut. Helt klart ett svaghetstecken när det kommer till mitt fiskande.

STATISTIK 2021

FISKEDAGAR 2021 (46 stycken)

Mars             2
April             6
Maj               1
Juni             12
Juli                9
Augusti         4
September     9
Oktober         3

Fiskat själv: 18 dagar (39%)
Fiskat tillsammans med andra: 28 dagar (61%)


RIKTADE PASS

Gädda     23 (50%)
Gös         10 (22%)
Abborre    3   (6%)
Lake         2   (4%)
Blandat     8 (19%)     * mixat fiske mellan abborre, gös och gädda


METODER JAG ANVÄNT MIG AV UNDER MINA FISKEPASS

Vertikal      19
Spinn         18
Ismete         7
Trolling       6
Pimpel         1

* När det gäller pimpel har jag inte valt att ta med ett antal kortare pass då jag fiskat efter agnfisk till ismetet.

GÄDDA

ANTAL FISKAR/ METODER

Mars               7           Spinn        79
April             21           Vertikal     27
Maj                 4           Trolling     35
Juni               40           Ismete       28
Juli                22
Augusti         17
September     48
Oktober         10

Totalt : 169 gäddor


STÖRSTA GÄDDORNA - 2021


VIKT (gram)

LÄNGD (cm)

K-FAKTOR

MÅNFAS

METOD

BETE

DATUM

11150

112

0,79


ISMETE

Mört

2021-04

10940

117

0,68


ISMETE

Id

2021-04

10600

118

0,65


ISMETE

Mört

2021-04

10590

112

0,75


ISMETE

Mört

2021-04

10220

119

0,61


SPINN

Peto 14 cm

2021-08

10100

106

0,85


VERTIKAL

Flapper 20

2021-06

9580

110

0,72


ISMETE

Mört

2021-04

9250

109

0,71


ISMETE

Mört

2021-04


GÖS
ANTAL FISKAR/ METODER

Juni                   15          Vertikal     122
Juli                  117          Trolling       31
Augusti               9
September          9
oktober               3

Totalt: 153 gösar

STÖRSTA FISKARNA

4160 g - 82 cm
3790 g    


SLUTLIGEN EN SAMMANFATTNING AV ÅRET 2021

Är jag nöjd med årets fiske?


Jo på det stora hela känner jag mig nöjd. Visst finns saker som hade kunnat bli bättre. Men sen så händer det ju oväntade och trevliga saker mitt i allt. Balansen mellan “specimenfisket” och “vardagsfisket” blev ungefär som jag tänkt det. Däremot hade jag velat klämma in fler fiskepass framför allt under vårvintern och hösten. Men samtidigt fanns det anledningar att det inte blev så.
Blev alltså åter ett år med under 50 fiskedagar vilket jag inte är helt nöjd med.

Uppsatta mål, blev det som jag hade tänkt det?

Det blir det nog sällan eller aldrig. Ser man till gäddfisket så hade jag bara satt upp några mål. En gädda över 10 kg från isen, en på försommaren och minst en om hösten. Sen så ville jag ta minst en över 10 kg på spinn och gärna en på vertikal. Även hålla min streak med 10+ gäddor fiskande från land samt 12+ intakt. Alla mål förverkligades utom ett så man får nog vara rätt nöjd ändå. Men visst måste medge att det känns tråkigt att en fem års svit med gäddor över 12 kg nu tog sitt slut. De är ju dom gäddorna jag verkligen jagar.

Jag hade förhoppningen att få minst en lake över 3 kg men det sket sig. Gös över 4 kg var en annan och det klarade jag ju. Vad det gäller abborren så satte jag inte upp nått mål. Mest för att jag inte fiskar så mycket abborre nu för tiden. Men det fanns ett vatten jag ändå hoppades på lite fastän det kändes riktigt svårt att lyckas där. Trots bara ett pass i det vattnet så slutade det med ett nytt pb. Just den fisken får året att gå från en rätt medelmåttigt år till ett klart godkänt är. En riktigt stor abborre har saknats på mitt CV men nu finns den äntligen där.

Bästa fisken?

Utan tvekan min abborre på 1760 gram. En grym fisk för mig och ett nytt personligt rekord. Sen att ta den i ett litet vatten som jag upptäckt själv gör det hela ännu större.

Coolaste upplevelsen?

Det får bli två stycken. Gäddan (10220 g – 119 cm) som jag tog i höstas. Just sättet den kom på var häftigt. Den högg ju hela tre gånger varav sista gången bara några meter från land. Att få se en storgädda så nära inpå hugga är inte vanligt. Abborren (1760 g – 48.5 cm) var en annan, även den från land. Att tidigare under kvällen dragit upp småabborar i mängder så tog det tvärstopp. Lite av en overklighetskänsla när hugget kom vilket förstärktes när man sen fick se fisken.

Mest nöjd över?

Sättet jag tog några av mina stora fiskar detta år. Det var länge sedan jag fick en stor gädda på vertikalfiske så det var verkligen en höjdare. Likaså att återligen lyckas få en 10+ gädda från land på spinnfiske. Det var en svit jag verkligen ville hålla vid liv. Tanken är att lyckas göra om det även nästa år så blir det en fem år lång svit. Efter det kanske det blir nya planer/ mål och metoder jag tar mig an. Slutligen storabborren. Kan inte hitta på nått bättre sätt att få den fisken på, en fullträff rakt igenom.

Hur såg Lukas fiskeår ut?

Förhoppningen var väl att han skulle vara lika het på gröten som förra året men samtidigt vet man ju hur det kan svänga i den åldern. Men visst har Lukas hängt med på flertalet fisken. Totalt 14 fiskedagar har vi spenderat tillsammans. I år var det jag som fick den bästa fisken av oss. Han var ju med då jag fick min rekordabborre. Men visst har Lukas fått flertalet fiskar och en del rätt fina bitar också. Två lakar runt 2-2,5 kg, abborre strax under kilot, idar, gäddor och fletalet gösar är lite av vad han fått på kroken under året. Dock har det inte dykt upp nån kanonfisk detta år, men samtidigt så kan det vara bra att få jobba på sådana fiskar. Gick nästan lite för lätt förra året...

Årets besvikelse

Inför året hade jag nog sett fram mest mot höstfisket efter gädda. Jag hade dock inte satt upp så höga mål mer än att jag skulle ta en gädda över 10 kg under hösten vilket jag också gjorde. Så med tanke på den tid jag la ner, de förutsättningarna som rådde så kanske jag ändå inte skall känna mig så besviken. Men känslan blev ändå lite som att hösten kastades bort vilket kändes tråkigt. Hade gärna behövt mer fisketid och spöböj inför en lång väntande vinter.

Avslutningsvis vill jag tacka alla som följer denna blogg och all den goda respons som man får. Det är ni som får mig att vilja fortsätta skriva. Även ett stort tack till alla mina fiskekompisar som stått ut med mig under året. Bara vintern passerat så får vi ta nya tag under nästa år...

GOD JUL och ett GOTT NYTT FISKEÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar