lördag 8 januari 2022

Några tankar kring året som väntar...

Ett nytt år ligger framför oss och det känns alltid lite spännande att sia vad det kan innehålla för överraskningar. Vad det gäller livet i det stora hela så hoppas jag på ett lugnt år där alla nära och kära liksom en själv får vara frisk och kry. Ett år utan tråkigheter och sjukdomar. När det kommer till fisket så är jag nog mest sugen att bara komma ut och fiska med vad allt det kan innebära. Förra året var jag ovanligt optimistiskt denna gång har jag istället mer en go känsla inför det kommande fiskeåret.

Gäddfisket har sedan 2016 varit nummer ett men frågan är om den trenden bryts under 2022? I fjol var hälften av fiskepassen riktade efter enbart gädda vilket kanske var en fingervisning att gäddfisket är på väg att ersättas av annat. Ja vi får se hur det blir med den saken. Finns några andra arter som jag hoppas fiska mer efter men för att lyckas med det krävs både tid, tålamod och en portion tur.

Det är nu man längtar som mest efter denna tid!
 
Men det som nog suger allra mest är upptäckarlusten efter att hitta nya spännande fiskevatten. Så i år blir det största fokuset att testa och söka efter nya vatten. Det behöver inte vara bästa möjliga storfiskvattnet utan kan lika gärna vara små vatten med fina abborrar eller varför inte harrar eller mörtar. Som mest hemma är jag när jag fiskar nära inpå naturen, alltså från land eller ute i en liten båt vid någon bortglömd tjärn långt bort från civilisationen.

Länge sedan man fiskade efter stora sjöharrar, kanske dags för en sväng 2022?
 
Ett på något sätt ovisst men spännande fiskeår väntar och som vanligt denna tid ligger jag i djup fiskedvala och det lär dröja ett bra tag innan jag ger mig ut och fiskar. Men förhoppningsvis kommer bloggen inte ligga still utan jag räknar med ett och annat inlägg här framåt.

Nästa inlägg kommer snart och det handlar om mina bästa fiskar under varje år sedan bloggstarten 2009. Det har varit en fantastiskt resa under alla dessa år som jag har kunnat förmedla vidare här på bloggen. Åter igen vill jag tacka för den fina respons jag fått av mina besökare. Det är ni som gör att jag fortfarande håller igång sidan.

Välkommen 2022! Hoppas det blir ett bra fiskeår både för mig själv och alla andra...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar