torsdag 27 januari 2022

Rankar mina bästa fiskar varje år sedan bloggstarten (Del 2/2)

Här följer andra delen där jag rankar den bästa fisk jag fångat under varje år. Taktiken och upplägget har förändras en del genom åren. Fiskedagarna har med tiden minskat då jag blivit lite mer av en säsongfiskare. Några år blev det knappt något fiske under högsommaren men senaste sommaren fick jag tillbaka lite av det suget. Jag har även minskat ner på antalet arter jag fiskar efter liksom antal metoder. Ser jag på resultatet över de fiskar jag fått den första halvan 2009-2015 och jämför med andra halvan 2016-2021 så inser jag att de bättre fiskarna har blivit allt fler med åren. Roligt givetvis men också logiskt att man går framåt i sin hobby om man gör jobbet sitt så noggrant som möjligt.

2016 – Nytt upplägg med mer säsongsinriktat fiske efter bara en art

Högst rankade fisk det året: Gädda 12490 gram – 113 centimeter.

Med förra året i färskt minne så fick jag nu tänka om lite för att inte riskera att tappa bort allt fiskesug. Vintern är en perfekt tid för just detta. Att kunna reflektera och tänka igenom vad som känns intressant eller mindre intressant. Jag kom efter lite betänketid fram till slutsatsen att jag nu endast skulle fokusera på en enda art. Arten i fråga var gäddan och nu var tanken att mitt gäddfiske förhoppningsvis skulle ta sig till en högre nivå. Valet var egentligen rätt enkelt då jag känt att jag inte lyckas fullt ut med mitt gäddfiske samt att det fanns en uppsjö av idéer kvar att testa och utveckla.

Nu i efterhand är jag väldigt nöjd över den väg jag valde och resultaten visade sig snabbt. Det blev flera fina gäddor under året samt en uppgradering av mitt rekord. Totalt tre gäddor över 12 kilo tagna på tre helt olika metoder (ismete, vertikal, trolling). Minns alla tre gäddorna mycket väl men måste jag välja ut en gädda så blir det faktiskt inte den största, trots att den innebar nytt PB.

Sedan ett antal år tillbaka så hade jag fastnat allt mer för vertikalfiske och ett av årets mål var att ta en stor gädda på detta fiskesätt. Minns denna dag mycket väl. Åkte ut på sjön sent på morgonen. Den låg där spegelblank och solen hade redan börjat värma. Efter bara några drifter över ett av de hetaste områdena smäller det till i spöet. Utan tvekan det hattigaste gäddhugg jag hittills upplevt när det kommer till vertikalfiske. Ja det var inte bara hugget utan även hur stark den var. Tur att man har kraftiga grejer så man kan ta fisken hårt. Fick den i håven rätt snabbt. Otroligt mäktig fisk och speciellt dess nacke var något i hästväg. Såg först ut som en 14 kilos om man ser till grovheten men insåg rätt snabbt att den nog var för kort för att väga så mycket. Men jag skulle gärna fånga den fisken igen när den har lagt på sig 15 centimeter. Då hade nog min drömgädda varit i hamn.



2017 – Ytterligare ett år i gäddfiskets tecken

Högst rankade fiske det året: Gädda 12050 gram – 116 centimeter


Ett år som känns lite bortglömt. För att skapa mig en rättvis bild över året och de fiskar jag fick behövde jag gå tillbaka i fiskedagboken och titta. Jag blev lite överraskad när jag insåg att detta inte var nått direkt dåligt fiskeår. Kanske saknades den där riktiga storfisken som sticker ut. Hittar ett månadsrekord för februari och tillika första gäddan den månaden över 10 kilo för mig. En viktig del i det pussel med 10+ varje månad som jag håller på att lägga. Saknas två bitar i nuläget. Maj och December. Tyvärr är det två av de månader jag inte valt att fiska gädda på nu under flera år. Så kanske jag måste ändra på mina rutiner där för att få det pusslet klart?

Årets bästa fisk blir nog ändå en gädda över 12 kilo. Just den fisken minns jag faktiskt rätt väl. Var ute och trollade tillsammans med Krister och vi hade ett helt okej fiske. Men den där pricken över i ett saknades. Hugget var rejält men inget motför det som skulle ske bara några sekunder senare. Gäddan kommer med full fart mot ytan och gör ett hopp! Mäktigt och oväntat tilltag. En fin fisk och en av mina största gäddor jag fått på trolling.



2018 – Nya inriktningar och mål i mitt gäddfiske gav frukt i form av två 13 kilosar.

Högst rankade fisk det året: Gädda 13100 gram - 123 centimeter


Sedan jag började aktivt jaga storgäddor 2010 så kände jag mig nu lite mätt på vissa metoder. En av dessa var trolling. Trolling kan vara kul men har flertalet baksidor som jag inte gillar. Det är en metod som är riktigt effektivt vissa gånger där man täcker stora ytor. Genom att köra fram och tillbaka över mindre begränsade ytor så är min erfarenhet att det snabbt försämrar fisket. Sedan blir det ofta lite längre drillningar då man har en hel del lina ute. Detta plus en del krokskador som trollingen kan medföra gör att det är i mina ögon en av de sämsta metoder man kan bedriva om man är rädd om sina vatten. Som tur är har jag varit väldigt försiktig med att nöta mina heta ställen vilket jag är tacksam för idag. Men vetskapen att andra inte är det gör det hela inte lika roligt. Ismetet är ett annat fiskesätt som jag egentligen borde känna mig rätt klar med. Och visst jag ismetar inte alls lika mycket längre men när vädret stämmer in med andra förutsättningar så brukar jag passa på att ge mig ut på isen. Även där håller jag disciplinen att avstå fiska från vissa ställen trots att jag vet att fisket borde vara hett för att istället låta platserna vila. Detta blev lite av ett sidospår men tycker det är viktigt att man tänker till hur man fiskar för att på bästa sätt bevara sina fiskevatten så bra som möjligt. Detta är en del av mitt tänkt kring detta.

När jag började fiskat gädda var det mest spinnfiske och ibland hände det att jag metade efter gädda. Men sedan jag började aktivt jaga storgäddor 2010 så har märkligt nog spinnfisket fått lite plats och metet ingen alls. Inför detta år kände jag mig lite mätt på trolling, ismete och vertikalfiske. Jag hade lyckas få stora gäddor på dessa metoder samtidigt som jag gillar att utveckla mitt fiske och testa nya vägar att lyckas. Årets stora fokus blev spinnfiske och det skulle ske mestadels från land!

Visst jag såg en viss potential här men samtidigt visste jag inte hur svårt det skulle vara att lyckas. Spinnfiske från land och riktat efter stora gäddor är ju inte direkt det vanligaste fiskesättet bland inbitna gäddfiskare idag. Som vanligt gjorde jag en slags grovplanering inför året. Listade några intressanta vatten och platser som jag valt ut. Det gick inte många fiskepass förrän drömfisken kom upp. Jag har skrivit om den tidigare så nöjer mig med en kortare resumé baserat på de minnesbilder som dyker upp när jag tänker tillbaka på den dagen.

Vi befinner oss en bit in i juni månad och myggen har anlänt. Gräset grönskar och fåglarna kvittrar. Det har gått några veckor sedan gäddorna lekt och det är nu jag brukar börja mitt gäddfiske. Nu har gäddorna återhämtat sig från leken och har man tur så har de börjat käka upp sig. Samtidigt har vattnet inte blivit för varmt heller. Kanske den härligaste tiden på året man kan bedriva gäddfiske?

Jag testade en ny plats så visste inte mycket mer än att jag tyckte det borde kunna finnas en och annan stor gädda här. Fisket var trögt, hade efter några mindre gäddor men de vägrade att hugga. Minns hur en gädda runt 3-4 kilo retfullt följde efter jiggen gång på gång utan att ta. Avslutade kvällen på en plats som såg extra intressant ut. Kanske just därför började jag laborerar och byta beten till höger och vänster. Sista betet jag provar blev en spinnare och plötsligt kommer hugget! Själva hugget är rätt försiktigt men inser direkt att det är en stor fisk då jag känner motståndet liksom knyckarna som är något alldeles extra. Sen går allt snabbt. Gäddan kommer in mot land, jag ser att den sitter dåligt krokad längst ut i mungipan. Det får bära eller brista så jag tar gäddan så hårt jag bara vågar och det är som att den inte hinner knappt fatta att den är krokad innan jag har den i ett säkert gälgrepp.

En av mina bästa fiskar och häftigaste ögonblick när det kommer till fiske! Och när vågen visar på en bit över 13 kilo så blir lyckan total. Just efteråt när jag lyckas uppfylla ett mål man satt upp och planerat inför så uppkommer en speciell och märklig känsla som är svår att beskriva. Om jag gör ett försök så består känslan av en blandning av glädje, lycka och overklighetskänsla samtidigt som ett slags lugn infinner sig. Kort därefter uppkommer nästa känsla och den handlar mer om en tomhet som säger typ "jaha vad skall jag nu göra nu när jag fixat detta" eller "vad behövs för att toppa detta".

Denna fisk var det ultimata beviset jag sökte efter. Nästa mål var snabbt i sikte. Nu hade jag tagit en stor gädda på ett nytt fiskesätt, kvar var att upprepa den bravaden år efter år. Ni vet alla kan ha tur en gång men gör man en sak gång på gång ja då är det mer än tur det är frågan om...



2019 – Trevligt år med flera minnesvärda fiskar av olika slag.

Högst rankade fisk det året: Lake 5100 gram – 89 centimeter


En av mina bästa fiskar eller kanske rent av den bästa kom under detta år. Fiskade med Markus Teilus och vi var faktiskt ute efter gädda i första hand. Men vetskapen om grova lakar i området så fiskade jag ett spö just ovan botten. Mäskade även i hålet. Under eftermiddagen kommer ett försiktigt hugg och upp kommer en lake på dryga 3,6 kilo.

Om det ändå hade slutat här men bara nån timme senare så upprepas samma sak. Jag är säker på att det är samma lake som är på väg upp genom hålet. Men Markus säger då nej denna är ju ännu större! En lake i denna storlek är riktigt mäktig att skåda. Trots att den inte var smällfet så vägde den en bit över 5 kilo vilket är en gräns jag satt upp som ett slags drömgräns när det gäller lake. Längden 89 cm var nog det som imponerade mest. Ja en riktig fin fisk som jag minns bäst från detta år trots konkurrens från en gädda strax under 13 kilo och en fin gös som innebar nytt sjörekord för mig.



2020 – Året då jag fick ut maximalt av mitt gäddfiske.

Högst rankade fisk det året: Gädda 12250 gram – 118 centimeter


Det är inte alltid mina egna fiskar som gör de största intrycken. Under detta år var det Lukas som stod för årets två bästa fiskar vilket jag är både glad och stolt över. Men eftersom detta inlägg handlar om mina egna fiskar så får vi lägga undan Lukas fiskar tills vidare. Hans och andra fiskar kommer som sagt senare i ett liknade inlägg.

2020 var ett år i gäddans tecken. Fiskade faktiskt mindre än normalt och antalet fiskedagar var sett till “bloggens år” de lägsta någonsin (45 st). Men ändå lyckades jag bättre än någonsin när det kommer till antalet stora gäddor. Totalt 12 gäddor över 10 kilo men endast en enda över 12 kilo. Just den gäddan kom under en galen fiskedag. Kort beskrivet var det en fiskedag då de stora gäddorna gick bananas så att säga. Fast den där riktigt stora (över 12 kg) dröjde till sena eftermiddag innan den kom. Minns att jag tänkte under drillningen att den måste vara stor med tanke på hur stark den var. Men man har ju blivit lurad förr. Denna gång hade jag dock rätt i mitt antagande.



2021 - Det tog sina år men nu kom den tillslut storabborren.

Högst rankade fisk det året: Abborren 1760 gram – 48,5 centimeter


En riktigt stor abborre är något som jag verkligen saknat och längtat efter. Vad är då en riktigt stor abborre för mig? Jag skulle säga att i mina trakter och i de vatten jag fiskar i så landar en sådan fisk på över 1,5 kilo eller helst 1600 gram och uppåt vilket är samma som storfiskarnas registreringsvikt för abborre.

Året innan sprang jag på ett intressant abborrvatten. En mindre tjärn som jag hade fiskat i för många år sedan. Då fick jag flera fina abborrar runt 3-4 hekto. Minnet och facit d.v.s. fiskedagboken sade samma, att abborrarna var höga och fina i formen. Var just den detaljen som fick mig att testa samma tjärn igen. Skillnaden var bara att det hade gått 12 år sedan jag var där senast. Första besöket 2020 gav en massa småabborrar samt nått helt annat i fiskväg. Ja det var också en abborre fast med en helt annan storlek och kroppsform än de övriga små taniga tusenbröderna. Nu blev det genast väldigt intressant med denna tjärn. Vi var dit en gång till samma år men då var det bara småabborrarna som syntes till.

Trots Lukas storabborre från i fjol så var förhoppningarna inte de största då vi midsommardagen året efter åter var på plats. Fiskade med Lukas som året innan hade dragit upp bjässen som vägde in på 1560 gram. Kanske fanns hans fisk kvar och vad väger den då? Eller finns det fler bjässar och hur stora kan de vara? Svaret fick vi under kvällen men det dröjde. Efter en massa småabborrar så tog det tvärstopp. Det fanns många likheter med Lukas abborre. Den högg nästan på samma plats, nära land och det var en Vibrax spinnare som var betet. Fick en slags overklighetskänsla över mig då jag plötsligt drillade nått helt annat än de småabborrar jag fått tidigare. När jag ser abborren så förstår jag att det är frågan om en fisk över i alla fall 1500 gram men då måttbandet visar på 48,5 cm och med tanke på abborrens kroppsform så blir det ännu mer spännande. Ett starkt och färskt minne som leder till en undran över hur stora abborrar simmar det egentligen här, kanske finns det någon individ som passerat både 50 centimeter och 2 kilo. Förhoppningsvis så får vi svar på den frågan redan nästa år. För då lär jag vara där och leta efter fler guldkorn...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar