måndag 19 december 2022

Årskrönika 2022

Som vanligt var fiskeplanerna inte helt spikade inför året. På några punkter var dom rätt oklara och lite svävande. Kanske framför allt gällande sommarfisket och även för ovanlighetens skull gäddfisket. Det viktigaste var att passa på att fiska då suget fanns och liksom göra det bästa av situationen. Blanda lite specimenfiske med annat fiske samt variera mellan olika arter. Även prova nya vatten och lite nya metoder. Faktiskt var jag mest sugen på abborrfiske men som vanligt blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig.

ISFISKET
Isfiskesäsongen sparkade jag igång redan en bit in i mars då förutsättningarna kändes goda. Vi hade bra väder till och från samt att isarna var bra och snötäcket relativt tunt. Det blev totalt åtta ismetepass under mars och april. Alla gångerna efter gädda. Jag fokuserade på några olika vatten och lyckades riktigt bra i några och hyfsat bra i andra. Ja resultatet blev totalt sett riktigt bra. Tror jag aldrig fått så pass många gäddor från nio kilo och uppåt under en och samma ismetesäsong som i år. Även medelvikten var rekordhög. Det blev även några bättre gäddor samt en bra toppfisk som tog sig in både 10 i topp Ismete samt totalt. Faktiskt den största gäddan jag fått på över tre år. Totalt sett en av mina bästa ismetesäsonger någonsin om man bara ser till gädda. Tyvärr blev det inget lakfiske under vårvintern och inte heller nått ismetepass efter gös eller abborre.
 
Årets femte största gädda på pappret men ändå kanske den jag är mest nöjd med. Jag hade varit hit en gång tidigare och misslyckas men nått sa mig att åka tillbaka dit igen. Belöningen blev denna gädda 11400 g - 116 cm. Extra roligt när man lyckas på nya ställen man nosat sig till på helt egen hand.

FÖRSOMMARFISKET
Sommaren kom sent även i år. Maj månad har de senaste åren varit kalla och när väl sommarvärmen kommer så blir det högsommar på en gång. En trend som verkar hålla i sig. Resultatet blir att när väl sommaren kommer så hinner man inte med allt på en och samma gång. Jag sparkade igång med några bäckfisken efter harr och öring, sen lite abborrfiske. Kanske gick jag på för hårt då ryggen blev riktigt kass vilket påverkade mig under egentligen hela juni månad.

Det tidiga sommarfiskets höjdpunkt blev abborrfisket. Bästa fiskepasset var något oväntat från land då jag kom helt rätt. Enorma mängder abborrar hade samlats grunt för att käka småmört och under några timmar så hade jag hugg i vart och annat kast. Blev totalt närmare 70 abborrar och de var bra snitt på dom. Många runt 3-5 hekto med toppar runt 8 hekto. Blev även ett par pass från båt efter abborre och det gick också bra med mycket fisk runt 4-8 hekto. Men de där riktiga klunsarna från kilot och uppåt såg vi inte till. Tyvärr blev det inget mer abborrfiske resten av sommaren.

Gäddfisket blev det inte mycket av under sommaren. Suget var större efter andra arter samt att förutsättningarna inte kändes helt optimala. Bättre då att skippa tankarna på gäddan och hoppas att suget kommer tillbaks fram emot hösten. Ett drag som visade sig vara helt rätt så här i efterhand.

SOMMARFISKET
Under högsommaren så fiskade jag i princip bara efter gös. Totalt runt tiotalet turer i några olika sjöar och fisket var överlag riktigt bra. Framför allt från midsommar och framåt några veckor. Aldrig tidigare har jag fått så många gösar, däremot såg jag inte skymten (med ett undantag) av de lite större fiskarna. Som vanligt många gösar upp mot två kilo men sen glesnar det av rejält. Hade jag trollat så hade jag förmodligen lyckas lura lite bättre fiskar men körde bara vertikalfiske för hela slanten och då fiskar jag nära botten. Men så under säsongens näst sista göspass så kom äntligen en bra fisk upp. Ja så pass bra att det innebar nytt metodrekord för mig, första gösen över 4 kilo på vertikalfiske.

Denna gös vägde dryga 4 kilo. Min första vertikalfångade över fyra samt näst största gösen jag tagit i detta vatten. Globalt och nationellt sett en dussinfisk men för mig och i detta vatten en riktigt fin fisk som jag värdesätter högt.
 
HÖSTFISKET
Hösten kom ovanligt tidigt i år. September blev ca 1-1,5 grader kallare än normalt så bara att passa på att starta höstfisket efter gädda lite tidigare än brukligt. Även vädret och vattenstånd kändes rätt stabila så min känsla var tämligen god när jag drog igång. Fiskesuget började även påminna sig och då kommer allt annat ofta på köpet. Puzzelbitarna faller på plats och helt plötsligt har man en plan som man tror på och vill följa.

Resultatet blev riktigt bra i mina mått mätt. Jag inser nu i efterhand att jag hade det rätta flytet kombinerat med att jag uppenbarligen hade lyckas bra med min planering. Allt gick som på räls under några veckor. Fisket var inte alltid speciellt bra men ändå kunde jag ofta i slutändan stå där med en bra fisk. Stolpe in helt enkelt. Inte heller några tappade storgäddor eller nån jätte som följt betet utan att hugga.

En annorlunda skapelse till gädda som jag och min vapendragare Bosse fick bekanta oss med under hösten. K-faktorn visade dryga 0,92 vilket är "highscore" för mig. 12620 g - 111 cm, spinnfiskad med en liten Pigg shad 20 cm i grönt. 
 
Jag har fiskat från båt några gånger men mestadels har det handlat om spinnfiske från land. Det har blivit åtskilliga steg utmed stränderna. Ibland har man svurit när man trampat i getingbon eller gått ned i något gyttjehål. Andra gånger har man svurit över att man tappat flera beten på nått ställe där det ligger massa bråte på botten men man kan ändå inte låta bli att fiska då det känns hett. Men några gånger har man fått känna på rejäla hugg och även en gång sett flötet dyka ned under ytan. Ja minnena har varit många denna höst och givetvis är det en fisk som man minns mest. Tänker givetvis på min fjorton kilosgädda. Ett rekord är alltid ett rekord men när man nu fiskat riktat efter stora gäddor ett bra tag samt att det är den art man känner mest för så var det en närmast obeskrivlig känsla när det hände.

SAMMANFATTNING/ UTVÄRDERING AV ÅRET
Som vanligt hade jag väl både rätt och fel om man ser tillbaka hur jag trodde året kunde se ut. Facit kommer ju som vanligt nu under slutfasen av året. Här kommer lite kommentarer från årets fiske.

Isfisket, vad var jag mest respektive minst nöjd med?
Åtta gäddfiskepass från isen med riktigt bra utdelning måste jag vara nöjd med. Men jag är ändå lite besviken att det inte blev tid till lite annat fiske. Brukar ju försöka få in ett par lakfiskepass varje säsong men denna gång sket det sig.

Årets största förändring
Att gäddfisket skulle bli bortprioriterat under sommaren var rätt väntat men något helt nytt!,

Sommarfiskets utvärdering säger följande...
Att det skulle bli en del gösfiske under högsommaren var rätt väntat. Visst blev några abborrpass men inte alls så många som jag hade hoppats på, en liten besvikelse. Jag hade även en liten tanke på att försöka få mig en nystigen lax men det stannade bara i just en tanke. Även dagar ute vildmarken och tälta/ fiska men där satte ryggen/nacken käppar i hjulet. Kanske sparar dessa saker till nästa år?

Årets revansch!
När vi kommer till hösten så var jag på jakt efter revansch från fjolåret då jag hade rätt höga förväntningar på gäddfisket som inte alls infriades. Lyckligtvis så fick jag en bra start och sedan gick allt liksom bara av farten. Som vanligt önskar man att ivern skulle varit än större för när hösten blev så pass lång så hade jag faktiskt kunnat fiska en månad längre än vad jag gjorde och då hade förmodligen resultatet kunna bli ännu bättre.

Antalet fiskedagar och lite hur jag tänker där...
Ja om vi börjar med att titta på antalet fiskedagar så blir det åter igen en besvikelse. Där står jag och trampar lite. Men speglar väl verkligheten lite. Är väl ungefär så mycket jag mäktar med att fiska nu för tiden. Jag försöker ändå komma ut när tiden och lusten infinner sig. I perioder så finns tyvärr inte suget där och ibland blir jag nästan lite förbannad på mig själv när jag väljer att göra något annat än att fiska. På något vis vill jag ju att fiskesuget alltid skall vara där jämnt. Fisket är ju trots allt mitt största intresse i livet. Men med åren har nog själva fisket inte blivit lika viktigt längre. Jag mår ju som bäst när jag får vara ute i naturen men det finns ju så mycket att göra förutom att just fiska. Så i min värld är det nu mera viktigare att ta tillvara på tiden. Tyvärr är min hälsa och ork inte alltid den bästa och så måste man ju jobba eller göra andra “måsten” ibland när man önskat att man skulle ha varit ledig. Så är väl dessa bitar som svider mera än det att jag missar chansen att få fiska. Man får inte alltid som man vill och så är ju verkligheten för dom flesta.

Mitt bästa gäddfiskeår någonsin!
Att detta år skulle bli mitt bästa gäddfiskeår någonsin hade jag verkligen inte trott på förhand. För det första fanns inte suget för gäddfisket riktigt där innan året och så hoppade jag ju i stort sett över sommarfisket. Var egentligen bara två perioder på ca 3-4 veckor vardera som jag satsade seriöst. Man kan väl säga att 2022 var det år som jag fick ut maximalt av mitt gäddfiske. Men lite så har jag tänkt och säkert skrivit tidigare nån gång. Men nu tror jag verkligen att det blir svårt att överträffa. Frågan är nu kanske mer om jag i fortsättningen kommer ha ambitionerna att fiska gädda på samma sätt? Tänker då just fokuset på bara stora fiskar. Kanske, kanske inte. Visst, storleken är viktigt men inte allt...

Hur mäter jag då ett bra fiskeår gällande gädda? Ja det finns flera sätt men det som jag lagt högst värde i är storleken på just toppfiskarna. Då tänker jag på fiskar som jag lägger på minnet och inte glömmer bort i första taget. Exempelvis rankar jag året 2018 högre än 2021 trots att jag då fångade hälften så många storgäddor. Anledningen var att toppfiskarna 2018 vägde så pass bra 13,22 kg, 13,11 kg samt 12,46 kg.

Men ändå tycker jag att den bästa måttstocken borde vara mer mängden stora fiskar under en viss tid. Därför brukar jag summera vikten på mina tio största gäddor varje år så jag får fram en medelvikt. Detta tycker jag är ett bra och mer krävande sätt än att bara jaga en enda stor fisk. 2020 tog jag ett "highscore" på 11210 gram som jag då trodde skulle vara väldigt svårslaget. I år hamnade den siffran på 11430 gram. Sedan tog jag ju ett nytt personligt rekord också samt totalt tre gäddor över tolv kilo. Med denna statistik så går det inte att blunda att detta blev mitt bästa gäddfiskeår någonsin…

Topplista – Gädda 2022
14050 g – 124 cm      0,74    Spinn      (Rapala Peto 20 cm)            2022-09
12620 g – 111 cm      0,92    Spinn      (Pigg shad 20 cm)                2022-09
12360 g – 120 cm      0,72    Ismete    (Mört)                                   2022-04
11550 g – 114 cm      0,78    Ismete     (Mört)                                  2022-03
11400 g – 116 cm      0,73    Ismete     (Mört)                                  2022-04
10830 g – 119 cm      0,64    Spinn      (Rapala Shallow rap)           2022-09
10830 g – 119 cm      0,64    Spinn      (Rapala Shallow rap)           2022-09
10400 g – 110 cm      0,78    Ismete     (Mört)                                  2022-03
10250 g – 116 cm      0,66    Spinn      (Rapala Peto 20 cm)             2022-09
10000 g – 114 cm      0,67    Spinn      (Johnny wobbler)                 2022-09
9880 g – 110 cm        0,74    Ismete     (Mört)                                  2022-04
9720 g – 109 cm        0,75    Ismete     (Mört)                                  2022-03
9600 g – 103 cm        0,88    Ismete     (Id)                                       2022-04
9370 g – 116 cm        0,60    Ismete     (Mört)                                   2022-04
9300 g – 108 cm        0,74    Ismete     (Mört)                                   2022-03
9130 g – 110 cm        0,69    Flötmete  (död id)                                2022-09

Årets fisk
Ett lätt val denna gång. Första gäddan över fjorton, nytt rekord samt spinnfiskad från land på ett ställle som jag hittat själv. Ja det var många saker som satt som det skulle när det gäller detta rekord.

14050 gram och 124 centimeters urstark gädda som jag gått och väntat på en tid. Nu kom den äntligen och på ett sätt som inte kunde blivit bättre. Nu väntar vi  på 15 kilosen...
 
Bloggen, skrivandet...
Det har blivit några fler blogginlägg i år jämfört med hur det sett ut under de senaste åren. Just när det gäller skrivandet så följer det ofta med på köpet när jag fiskar eller tänker på fisket. Jag har också sammanställt mer statisik över mitt fiske än på länge. Har även börjat med ett större projekt där jag kartlägger olika fiskevatten. Känns bra att ha lite olika projekt att jobba med så här under vinterhalvåret.

Totalt sett är jag nöjd med året som varit. Gäddfisket blev som sagt en fullträff. Gösfisket blev absolut godkänt. Abborrfisket blev helt okej om man ser till antalet fiskepass. Men blev allt för få pass vilket drar ned betyget Tyvärr blev det inte så mycket tid till annat fiske så där blir det bottenbetyg. Testade en del nya vatten men lite för få för att vara helt nöjd. Samma gällande fiskedagar, blev lite mindre där än vad jag hade velat.
 
Slutligen vill jag tacka mina fiskekompisar under året som varit. Bosse, Andreas, Mats, Martin, Lars, Mårten och Lukas. Stort tack för givande och trevliga fisketurer! Även ett stort tack till alla ni som följer bloggen! Och tack för alla kommentarer och den positiva respons jag får då och då, det värmer gott i vinterkylan. Vi syns nästa år. Fram till dess önskar jag EN RIKTIGT GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR...


STATISTIK Från Mitt Fiskeår 2022


Fiskedagar
Mars             4 dar
April             4 dar
Maj               4 dar
Juni               9 dar
Juli                7 dar
Augusti         2 dar
September   11 dar
Oktober         3 dar
November     2 dar
December      1 dag
 
Totalt:          47 dar

Riktade pass
Gädda       29 st      62 %
Gös           10 st      21 %
Abborre      6 st      13 %
Bäcköring   2 st        4 %

Gädda – 29 riktade pass
Spinn     19 pass    59 %      62 gäddor
Ismete      9 pass    29 %      60 gäddor
Trolling    3 pass     9 %       23 gäddor
Mete         1 pass     3 %        1 gäddor

Gädda – Antal
Spinn      62 st
Ismete     60 st
Trolling   23 st
Vertikal   11 st
Mete         1 st
Pimpel      1 st
Totalt:   158 st

Gös – 10 riktade pass
Vertikal   10 pass   100 %    247 gösar

Abborre – 6 riktade pass
Spinn   5 pass        83 %      107 abborrar
Pimpel 1 pass        17 %        60 abborrar

Abborre – Antal/metod
Spinn      107 st
Pimpel      60 st
Vertikal     12 st
Totalt:      179 st

Öring – 2 riktade pass
Spinn 2 100 % 4 st

Metoder totalt sett under alla fiskpass
Spinn      26 pass    52 %
Vertikal  10 pass     20 %
Ismete      9 pass     18 %
Trolling    3 pass       6 %
Mete         1 pass       2 %
Pimpel      1 pass       2 %


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar