måndag 2 januari 2023

Januari - En perfekt tid för reflektion och planering...

Månadskrönikan- Nytt koncept på bloggen! Här skriver jag lite allmänt om månaden i fråga. Det kan handla om gamla minnen, statistik, historier, väder och annat som passar in i den aktuella månaden.

Ja då har vi ett nytt år framför oss. Även ny månad. Januari, ja det var bra länge sedan jag fiskade i januari senast. En titt i fiskedagboken säger att det var nio år sedan det hände. Kommer det hända i år? Nja knappast troligt. Tyvärr är vintern sträng där jag bor. Mörker, kyla och snö sabbar det mesta när det gäller fisket. När isen lägger sig vet man att det kommer dröja sådär ett halvår innan man får se öppet vatten igen. Nu försöker jag även fiska från isen men med undantag från lite fiske på “första isarna” så brukar jag ligga lågt några månader innan man får upp ångan när solen börjar värma och snön sjunka undan. Fram till dess får man försöka roa sig med lite annat än fiske. Det jag brukar göra är att planera och spåna lite kring hur jag kan lägga upp mitt fiske under året. Detta är är inget undantag så här kommer lite tankar och funderingar inför året som väntar...

Januari är ingen dålig fiskemånad när det gäller vissa fisken. Just ismete efter gädda har jag lyckas riktigt bra med tanke på den ringa tiden man lagt ner. Framför allt har storleken på gäddorna oftast varit bra. Men jag har även några riktigt bra pimpelpass efter abborre och så är ju lakfisket ofta på topp denna tid på året. Totalt har jag "bara" 33 fiskedagar i januari och det var nio år sedan den senaste registrerades.

Tankar inför året
Just att det är ett nytt år, ett oskrivet blad gör det hela än mer spännande och intressant. Det är nu man har chansen och tiden att börja bygga upp sina förväntningar och fiskesug genom att planera och fundera inför vad som komma skall…

Inför detta år är känslan och ambitionerna rätt lika mot det jag kände för ett år sedan. Redan förra året fanns en ökad hunger på att söka upp nya vatten och då framför allt lite mindre vatten. Tills i år har denna känsla förstärkts ytterligare. Anledningarna till detta är flera. Mest är nog att jag känner att detta är ett bra sätt att lära sig mera om hur varje vatten är uppbyggt. Att försöka förstå och se sambanden i varför fiskarna ser ut på ett visst sätt och varför de kan bli stora i just detta vatten. Små vatten har jag ju fiskat i mycket tidigare när jag var ung och mer oerfaren. Visst hände det ibland att man sprang på nått bra vatten men ofta var resultatet rätt klent. Jag tror att en orsak i det rätt klena resultatet var att man inte var lika duktig på att fiska på den tiden. Men den största skillnaden då mot idag tror jag är att man inte hade kunskaperna att söka sig till de rätta ställena. Visst en del av fisket är som ett lotteri. Man kan ha tur men jag tror den största delen handlar om att kunna sortera ut de rätta vattnen och sedan angripa dom på bästa möjliga sätt.

Nu sätter jag ju en press på mig själv att lyckas. Men vad är egentligen att lyckas i detta avseende? För mig handlar det mest om att komma ut i naturen till nya miljöer och vatten. Ovissheten och spänningen över att inte veta någonting men att man anar och kan tro vissa saker. Om dom stämmer eller inte vet man aldrig. Att lyckas ser jag som att jag nån gång prickar rätt i mina aningar. Kan handla om ett visst typ av vatten som jag kände kunde innehålla grova abborrar. Eller en liten tjärn med fina mörtar (om jag nu skulle ta upp metet). Ambitonen handlar mer om att sondera terrängen och lära mig nya saker än att lyckas ta stora specimenfiskar. Får jag nu något stor så blir det liksom en välkommen bonus. Jag som värderar själva fiskeupplevelsen högt tycker att den förstärks rejält i småvatten jämfört med att sitta i en stor båt i en större sjö. Då blir inte heller den där hetsen om de största fiskarna lika viktig.

Som det känns nu så skippar jag att sätta upp några specifika artbaserade mål. Istället så blir huvudmålet just att fiska i nya vatten, söka nya upplevelser och bara få vara ute i naturen och lära mig ett och annat. Med denna ingångspunkt in i året hoppas jag att det kan leda in mig i något spår. För som det känns nu så är jag tämligen osäker vilka arter jag vill och tänker fiska efter eller vilka metoder man skall satsa på. Gissningsvis så blir det likt de senaste två åren, d.v.s. en hygglig bredd i fisket. Jag går in i året med ett öppet sinne och en försiktigt optimist, sen återstår det att se hur det hela artar sig. Svaret hoppas jag kunna förmedla vidare här på bloggen. Önskar er alla stort lycka till inför fiskesäsongen 2023...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar