söndag 5 mars 2023

Mars – Startskottet på min fiskesäsong

Mars är numera startskottet på fiskesäsongen för mig. Kanske har jag blivit bekvämare med åren eller så har jag blivit klokare? Svårt att säga men nog har jag blivit en gnutta smartare kanske? Isfisket är under fel omständigheter oerhört slitsamt, framför allt när det kommer till ismete. Att släpa på en pulka med massa utrustning och en stor hink med betesfisk i lössnö och kanske flödvatten blir ett riktigt träningspass även för en vältränad person. Själv är jag inte speciellt vältränad längre samt har lite krämpor som kommit smygande med åren. Så nu mera väntar jag istället tålmodigt tills att förhållanden skall bli de rätta innan jag sätter igång.

Just snön ser jag som värsta fienden här. Är det mycket snö och det inte varit en blida under hela vintern då kan man förvänta sig ett riktigt elände. Minns vintern 2018 då det låg närmare två meter snö. Under påsken tog jag mig ut för att pimpla mört för kommande ismetet. Snön gick till midjan och jag fick skotta mig ned till isen. Borrade ett hål och det sprutade upp vatten från hålet likt en fontän. Och inte nappade det heller. Det blev bara ett hål den dagen och jag kunde se flera skotrar som körde fast i snön och flödvatten. Jag väntade ytterligare en vecka innan jag fixade betesfisk och dagen efter var det dags för ismetepremiären. Nu hade vårvärmen slagit till och det var sjukt mycket vatten på isarna. Det var en pärs att borra även med min eldrivna motorborr. Fisket var dåligt och jag fick ändra en del i mina fiskeplaner då jag helt enkelt inte orkade gå till vissa ställen. Tror det var under det tredje ismetepasset som utdelningen kom i form av en gädda som räddade den säsongen. Aldrig eller sällan har en fisk varit så välkommen!


12460 g - 113 cm. En gädda som smakade bättre än de flesta andra. Tuff dag på isen men när belöningen blev så här bra så vara allt slit glömt.

Årets mars ser ut att bli en kall historia enligt alla väderexperter. Just nu råder en s.k. Grönlandsblockering vilket i korta drag betyder att ett högtryck etablerar sig över Grönland vilket leder till att kall luft därifrån rasar ner över oss. Detta väderfenomen har en tendens att bli långvarig och i år ser det ut som att blockeringen försvagas om några veckor men att en ny kommer lagom till april. Så med andra ord kan vi förvänta oss en längre period med kallare väder än normalt. 

Läs mer om GRÖNLANDSBLOCKERING här. 
Läs mer om MÅNADSÖVERSIKT FÖR MARS här.

När det gäller goda fiskeminnen från mars månad så är det svårt att inte låta bli att tänka tillbaka till 2010 och det år jag började min jakt efter de stora gäddorna. Den 9 mars det året kom den gädda som gjort störst avtryck på mig genom åren. Dels själva upplevelsen att få drilla en sjukt stark fisk och sen få se den men mina egna ögon. Alla som fiskat mycket gädda och fått stora fiskar vet att skillnaden mellan en nio kilos och en tolvkilos är gigantiskt. Man tycker att tre kilo inte är så mycket men de är det.


12100 g - 118 cm. Jag vet att jag har skrivit detta förr. Denna gädda har betytt väldigt mycket för mitt gäddfiske. Nu såg jag att det var möjligt att lyckas och med det kommer ett ökat självförtroende som i sin tur leder till att man fiskar mera samt att passen tenderar att bli längre. Effekten av denna fisk lät inte vänta på sig, passen efter kom det ytterligare ett par stora gäddor på raken.

Det är lätt att glida in på ismete och gädda och det beror till stor del hur mitt fiske sett ut under de sista tio-tolv åren. Men det hade lika gärna kunnat handla om något helt annat. Jag minns när jag slutade med fotbollen och upptäckte att nu finns det helt andra möjligheter för mig att kunna satsa mer på fisket. Tidigare var fisket mest ett andninghål och jag var bara nöjd att komma ut och fiska. Nu kunde jag lägga mer tid och framför allt vara tillgängling under helger och kvällar. Jag har ju pimplat väldigt mycket genom åren och även testat på att tävla. Sett till den erfarenhet och utrustning jag hade så gick det överraskande bra. Därför kände jag mig peppad på att ge tävlingsfisket en rejäl chans men så blev det inte, det rann liksom ut i sanden. Eller rättare sagt det kom något annat emellan...

Det jag fann var predatorfisket och jakten efter stora fiskar gällande i första hand lake, gädda, abborre och gös. Denna resa blev början av ett beroende som jag fortfarande lider av. Inget ont om tävlingsfiske och pimpelfiske tvärtom, men jag är idag glad att jag gled in på den bana som jag gjorde. Specimenfiske är utmanande samt väldigt tidskrävande, speciellt när man fiskar mest på egen hand och letar efter nya vatten/ställen. Men samtidigt så ger det så otroligt mycket. Detta är ett perfekt fiske om man som jag gillar att planera sitt fiske i förväg med allt från att studera kartor, reka vatten, söka information till att lägga upp strategier som när skall jag fiska (årstid, tid på dygnet), metoder, tekniker m.m. Fastän jag fiskat mycket själv har jag givetvis fiskat med andra vilket också gett mycket. Man kan få extra mycket inspirtation och fiskelust när man fiskar med likasinnade. Sedan att dela upplevelsen med någon annan är alltid trevligt. Det är även bra att ha någon att diskutera och bolla ideer med. Jag tror det är viktigt med bra fiskekompisar för att kunna gå framåt i sitt fiske. Framför allt när man är mer oerfaren och ny i sitt fiske. Jag är nu inne på mitt fjortonde år med mitt predatorfiske och ännu finns det mycket kvar att utforska och utveckla.

Mer kring mitt predatorfiske under åren 2010-2022 kommer snart i en längre artikel.

På återseende…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar